Κέρδη κρύβουν οι εξαγωγές αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων, με την αξία τους να ανέρχεται σε 3,9 δισ. ευρώ και 12 από αυτά να γίνονται ανάρπαστα σε ξένες αγορές.
Η μειωμένη εγχώρια ζήτηση και η οικονομική ύφεση δημιουργούν ευκαιρίες για όσους ασχοληθούν με τη γεωργία και την κτηνοτροφία στο εξωτερικό. Με απλά λόγια, η οργανωμένη αγροτική παραγωγή σε συνδυασμό με την τυποποίηση και τις εξαγωγές προσφέρει σίγουρα έσοδα.
Οι «Επαγγελματικές Ευκαιρίες» της Εφημερίδας Έθνος παρουσιάζουν έρευνα του καθηγητή του Οικονομικού Πανεπιστημίου, Ιωάννη Χαλικιά, που έγινε για λογαριασμό του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, στην οποία μεταξύ άλλων αναδεικνύονται τα ελληνικά αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα που είναι «πρωταθλητές» στις εξαγωγές.
Λαχανικά, βερίκοκα, κεράσια, ροδάκινα, πορτοκάλια, ντομάτες, φρούτα με κουκούτσια, σταφύλια, ελαιόλαδο, τυριά, σιτάρι, αλλά και καπνός ξεπουλάνε σε Αυστραλία, Πολωνία, Ιταλία, Αγγλία, Γερμανία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Βέλγιο, Κύπρο και Ουγγαρία.
Η μελέτη βασίστηκε σε επίσημα στοιχεία των τελευταίων 22 ετών και από τη διαχρονική εξέλιξη των εξαγωγών προκύπτει ανά προϊόν:
- Τα βερίκοκα, τα κεράσια και τα ροδάκινα αναδεικνύονται οι «πρωταθλητές» όλων των αγροτικών προϊόντων. Η αξία των εξαγωγών τους είναι στα 234,5 εκατ. ευρώ και γίνονται ανάρπαστα χτυπώντας πρωτιές στην Πολωνία και αποσπώντας το 69% των εισαγωγών τους, στην Ιταλία με μερίδιο 49,7%, στην Αγγλία (39,4%) και στη Γερμανία (28,1%), ενώ στη Γαλλία η χώρα μας είναι δεύτερος προμηθευτής έχοντας το 20% των εισαγωγών τους.
- Στα λαχανικά η Ελλάδα είναι ο πρώτος προμηθευτής της Αυστραλίας και οι εξαγωγές μας αντιστοιχούν στο 19,9% των εισαγωγών τους. Στην Ιταλία, στις ΗΠΑ και στην Αγγλία είμαστε τρίτοι προμηθευτές με τα προϊόντα μας να αντιπροσωπεύουν το 19,8%, το 11,2% και το 8,5% των εισαγωγών τους, αντίστοιχα. Η αξία των εξαγόμενων λαχανικών είναι 237,9 εκατ. ευρώ.
- Το παρθένο ελαιόλαδο αγοράζεται από την Ιταλία, όπου είμαστε δεύτεροι προμηθευτές της χώρας με μερίδιο 15,7%, ενώ δεύτεροι είμαστε και στη Γερμανία και στον Καναδά αποσπώντας το 12,9% και το 10,5% των εισαγωγών τους. Στις ΗΠΑ είμαστε τέταρτοι προμηθευτές με το 2,7% των εισαγωγών τους. Η αξία του εξαγόμενου ελαιολάδου είναι 198,1 εκατ. ευρώ.
- Οι ελληνικές ντομάτες «τραβιούνται» από τη Φινλανδία, όπου είμαστε οι δεύτεροι προμηθευτές της χώρας με μερίδιο 20,1% στις εισαγωγές τους, την Αγγλία με 13,2% όπου καταλαμβάνουμε την τέταρτη θέση, την Ολλανδία με 10,1% και είμαστε οι τρίτοι προμηθευτές, ενώ και στην Πολωνία οι ελληνικές ντομάτες είναι στην πέμπτη θέση των εισαγωγών τους με 6,2%.
- Εντυπωσιακή είναι η ζήτηση και των ελληνικών πορτοκαλιών. Η αξία των εξαγωγών είναι 150 εκατ. ευρώ. Είμαστε πρώτοι προμηθευτές της Ρουμανίας κερδίζοντας το 72,9% των εισαγωγών τους, αλλά και της Ουγγαρίας με το 51,3%. Στην Πολωνία είμαστε δεύτεροι πωλητές με 13,5% και τρίτοι στη Γερμανία με 7,9%.
- Τα τυριά μας κερδίζουν έδαφος στην Κύπρο, όπου είμαστε δεύτεροι προμηθευτές με 21,2% και στη Σουηδία πέμπτοι με 9,5%.
- Τα ελληνικά σταφύλια αρέσουν στη Ρουμανία, όπου η χώρα μας είναι ο τρίτος προμηθευτής με 12,7%, όπως και στη Γερμανία με 10,5%.
- Τα νωπά φρούτα με κουκούτσια φτάνουν πρώτα στη Ρουμανία με μερίδιο 37,4% στις εισαγωγές τους, ενώ η χώρα μας είναι πέμπτος προμηθευτής της Γερμανίας με 5,5%.
- Αλλά και το σκληρό, ανάλεστο σιτάρι αγοράζεται κατά προτίμηση πρώτο από την Τουρκία και στην Ιταλία είμαστε οι τέταρτοι εξαγωγείς της.
- Ψηλά είναι η χώρα μας και στις εξαγωγές καπνού. Η Ελλάδα είναι πρώτος προμηθευτής της Βουλγαρίας με 53,9% των εισαγωγών της, επίσης πρώτος του Βελγίου με 34,3%, ενώ η χώρα μας είναι στη δεύτερη θέση της Γερμανίας και της Ολλανδίας με 14,2% και 11,4% των εισαγωγών τους.
Προϊόντα
Πρώτος προμηθευτής η Ελλάδα σε 14 χώρες
Η Ελλάδα είναι στην πρώτη πεντάδα εξαγωγών σε πολλές χώρες. Αθροιστικά η χώρα μας είναι:
- 1ος προμηθευτής σε 14 χώρες σε 35 προϊόντα
- 2ος προμηθευτής σε 17 χώρες σε 23 προϊόντα
- 3ος προμηθευτής σε 13 χώρες σε 20 προϊόντα
- 4ος προμηθευτής σε 10 χώρες σε 17 προϊόντα
- 5ος προμηθευτής σε 10 χώρες σε 12 προϊόντα
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε ορισμένες αγορές η χώρα μας είναι ο πρώτος προμηθευτής περισσότερων του ενός αγροτικών προϊόντων. Για παράδειγμα, στη Βουλγαρία η Ελλάδα είναι ο πρώτος προμηθευτής σε 13 προϊόντα (παγωτά, μακαρόνια, ψωμί & φρυγανιές, άλλα λαχανικά & μείγματα λαχανικών, λαχανικά διατηρημένα, μανταρίνια, φράουλες, ζάχαρη, καπνά, τσιγάρα, κλάσματα λαδιών, εξευγενισμένο λάδι και φυτικά λίπη & λάδια). Στην Κύπρο σε 12 προϊόντα (παγωτά, σουπιές, χταπόδια & καλαμάρια, ψωμί & φρυγανιές, μπισκότα & γκοφρέτες, λοιπά προϊόντα αρτοποιίας & ζαχαροπλαστικής, μείγματα για την παρασκευή προϊόντων αρτοποιίας & ζαχαροπλαστικής, ζαχαρώδη παρασκευάσματα, παιδικές τροφές, λοιπά παρασκευάσματα διατροφής, μεταλλικά & αεριούχα νερά, κρασιά και μπίρα).
Στη Ρουμανία σε τέσσερα προϊόντα, στη Ιταλία σε τρία προϊόντα, στις αγορές της Γερμανίας, Ουγγαρίας, Τουρκίας και Ην. Βασιλείου σε δύο προϊόντα κ.λπ.
Οι εξαγωγές σε αριθμούς...
Ολες οι κατηγορίες αγροτικών προϊόντων παρουσιάζουν αύξηση των εξαγωγικών τους επιδόσεων κατά την περίοδο 1988-2010. Ειδικότερα, τον μεγαλύτερο μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής εμφανίζουν τα προϊόντα: φρούτα και λαχανικά (13,1%), ψάρια, οστρακοειδή και μαλάκια (11,2%), καπνός & προϊόντα καπνού (9,1%) και γαλακτοκομικά προϊόντα (8,3%).
Οι λοιπές κύριες κατηγορίες σημείωσαν μέσο ρυθμό μεταβολής που κυμαίνεται από 0,3% (ζάχαρη και παρασκευάσματα από ζάχαρη & μέλι) έως 3,3% (δημητριακά & παρασκευάσματα). Αύξηση παρουσιάζει και η μέση αξία των εξαγωγών των αγροτικών προϊόντων. Ειδικότερα, κατά την περίοδο 1988-2010, ο δείκτης μέσης αξίας του συνόλου των αγροτικών προϊόντων αυξήθηκε κατά 70,6% σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 3,3%.
Από τις κύριες κατηγορίες προϊόντων, τον υψηλότερο μέσο ρυθμό μεταβολής των τιμών παρουσιάζουν τα δημητριακά & παρασκευάσματα δημητριακών (μέσος ρυθμός μεταβολής 3,6%). Ακολουθούν ο καπνός & προϊόντα καπνού με 3,5%, τα φρούτα και λαχανικά με 2%, τα λάδια & λίπη φυτικής προέλευσης με 1,5%, τα ποτά με 1,4% και τα γαλακτοκομικά προϊόντα και αβγά πουλιών με 1%.
Η ΕΕ είναι ο κύριος προορισμός των ελληνικών αγροτικών προϊόντων. Ομως, το ποσοστό συμμετοχής των χωρών αυτών συνεχώς μειώνεται και από 79% το 1988 περιορίστηκε σε 62% το 2010. Αυξητική τάση παρατηρείται στις εξαγωγές προς τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης με αποτέλεσμα οι χώρες αυτές να αποτελούν τον δεύτερο τόπο προορισμού των εξαγωγών με συνολικό ποσοστό συμμετοχής 20,4% (από 2,3% το 1988).
Η Β. Αμερική και οι χώρες της Β. Αφρικής & Μέσης Ανατολής είναι ο τρίτος και τέταρτος προορισμός των εξαγωγών των αγροτικών προϊόντων με ποσοστά συμμετοχής 5,1% και 4%, αντίστοιχα.
Τα απαραίτητα βήματα
Με τη βοήθεια του ελληνικού Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών (ΟΠΕ) και της ιστοσελίδας (www.startupgreece.gov.gr) δίνονται οι απαραίτητες συμβουλές για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων στο εξωτερικό, τη σωστή έρευνα των αγορών, την αποφυγή «παγίδων», τους τρόπους εξαγωγής, τη δημιουργία ανταγωνιστικών προϊόντων και την τιμολόγηση.
Πώς να ξεκινήσετε εξαγωγές
Για να κάνετε εξαγωγές, πρέπει πρώτα να δημιουργήσετε το προϊόν ή ακόμα καλύτερα την γκάμα των προϊόντων. Ενα σωστά μελετημένο προϊόν πρέπει να καλύπτει τις παρακάτω τρεις προϋποθέσεις: Σωστό σχεδιασμό, μελετημένη συσκευασία και πιστοποίηση.
Πώς να προσαρμόσετε το προϊόν σας για εξαγωγή
Κάντε ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει έρευνα και που μπορεί να αφορά τη μελέτη και καταγραφή των ανταγωνιστικών προϊόντων, τη συσκευασία και παρουσίαση, τις ανταγωνιστικές τιμές και την αποδοχή προϊόντος. Θα πρέπει ο εξαγωγέας να γνωρίσει το προϊόν του στους ενδεχόμενους εισαγωγείς και να συζητήσει μαζί τους για τις συνθήκες στην πώληση και τη διακίνηση παρεμφερών προϊόντων.
Πώς να τιμολογήσετε το προς εξαγωγή προϊόν σας
Η τιμολόγηση των προϊόντων που εξάγονται αποτελεί ιδιαίτερης σημασίας διαδικασία, καθώς λαμβάνονται υπόψη, εκτός από παράγοντες κόστους παραγωγής, και άλλοι που αφορούν τη μεταφορά και παράδοση των εμπορευμάτων στις ξένες αγορές.
Πώς να προωθήσετε το προϊόν σας σε ξένες αγορές
Τα μέσα προώθησης που έχει στη διάθεσή της η επιχείρηση είναι σε γενικές γραμμές τα ίδια με τις αγορές του εσωτερικού. Αυτά είναι η διαφήμιση, το προωθητικό υλικό, τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, οι προσωπικές επισκέψεις, η συμμετοχή σε εκθέσεις και η ιστοσελίδα της επιχείρησης.
Πώς να διεισδύσετε σε ξένες αγορές
Σε γενικές γραμμές, οι μέθοδοι εισαγωγής ενός προϊόντος σε μια αγορά του εξωτερικού μπορούν να θεωρηθούν ότι είναι οι απευθείας εξαγωγές, εξαγωγές μέσω τρίτων, σύναψη συνεργασίας με επιχειρήσεις του εσωτερικού ή του εξωτερικού.
Διαβάστε εδώ το άρθρο του Χρήστου Κολώνα στο ethnos.gr
Σχόλια