Το δρόμο προς τις διεθνείς αγορές έχουν βρει τα ελληνικά τυριά, καθώς τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) δείχνουν ότι οι εξαγωγές αυξάνονται με γοργούς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια.
Με πανάρχαια παράδοση στο ενεργητικό τους και βαρύ πυροβολικό τη φέτα, τα ελληνικά τυριά κάνουν αισθητή την παρουσία της στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τη διεθνή αγορά. Για πολλά χρόνια το ελληνικό κράτος και οι παραγωγοί αδιαφορούσαν τόσο για την τυποποίηση, όσο και για την εξαγωγή των γαλακτοκομικών προϊόντων που παράγονται στην Ελλάδα. Ωστόσο, τα ελληνικά τυριά θεωρούνται ήδη από πολλούς το κρυφό χαρτί για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Ο πόλεμος της φέτας
Το καλοκαίρι οι New York Times(ΝΥΤ) είχαν ολόκληρο αφιέρωμα στην ελληνική φέτα, τονίζοντας πως γίνεται όλο και πιο δημοφιλής και θεωρείται προστατευόμενο προϊόν από την ΕΕ (Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης - ΠΟΠ). Η Ελλάδα έδωσε σκληρό αγώνα προκειμένου να κατοχυρώσει την ονομασία "φέτα", καθώς το διεκδικούσαν και άλλες χώρες, ενώ Γερμανία και Δανία έδωσαν μάχη προκειμένου να διασφαλίσουν την ονομασία ανοιχτή για όλους. Παρά την εξαιρετική δημοφιλία της φέτας, η Ελλάδα κατέχει μόλις το 28% της διεθνούς αγοράς. Το υπόλοιπο ποσοστό καλύπτεται από την παραγωγή χωρών όπως η Δανία και η Γερμανία, καθώς η φέτα βρίσκεται ψηλά στη ζήτηση των καταναλωτών στις αγορές τους. Όπως, επισημαίνουν οι NYT η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να κερδίσει πίσω σημαντικό μερίδιο της αγοράς, καθώς πρόκειται για δικό της προϊόν.
21 ελληνικά τυριά ΠΟΠ
Ωστόσο, δεν είναι μόνο η φέτα. Η Ελλάδα διαθέτει 21 αναγνωρισμένα τυριά (ΠΟΠ) και έρχεται τρίτη στη λίστα της ΕΕ μετά τη Γαλλία και την Ιταλία. Συνολικά, οι ειδικοί εκτιμούν ότι στην Ελλάδα παράγονται περισσότερα από 70 είδη τυριών, αν και πολλά από αυτά δεν μπορεί να τα βρει κανείς παρά μόνο στον τόπο παραγωγής τους, όπως συμβαίνει με πολλά τυριά από τη Νάξο, το κρασοτύρι στην Κω και τα κρητικά τυριά.
Προκλήσεις και ευκαιρίες για τους παραγωγού
Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων McKinsey, οι προκλήσεις για την Ελλάδα, μπορούν να εκληφθούν και ως ευκαιρίες. "Με μικρές επενδύσεις, σωστό μάνατζμεντ και ποιοτικό έλεγχο, η βιομηχανία της φέτας μπορεί να απογειώσει τα κέρδη της. Κάτι αντίστοιχο μπορεί να συμβεί και μετα υπόλοιπα τυριά.
Αλματώδης αύξηση των εξαγωγών
Η εικόνα των τελευταίων ετών είναι ενθαρρυντική. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) και του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ), το τυρί και το πηγμένο γάλα για τυρί εμφάνισε αύξηση κατά 7,1% το 2011 και ανήλθε σε 219,6 εκατ. ευρώ. Όσο για το 2012, οι εξαγωγές των ελληνικών τυριών στο πρώτο πεντάμηνο στην κυριολεξία απογειώθηκαν παρουσιάζοντας αύξηση κατά 10%. Πρώτη σε εξαγωγές, όπως ήταν αναμενόμενο, είναι η φέτα και ακολουθούν τα υπόλοιπα τυριά (κασέρι, γραβιέρα Κρήτης, λαδοτύρι, μανούρι, γαλοτύρι, ανθότυρο, ξινοτύρι, μυζήθρα κ.ά.). Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat είναι εντυπωσιακή η αύξηση των εξαγωγών κατά 64% στο κεφαλοτύρι, 27% στην κεφαλογραβιέρα και 18% σε κασκαβάλι το πρώτο τρίμηνο του 2012. Οι βασικοί προορισμοί των εξαγωγών του ελληνικού τυριού είναι οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Γερμανία, η Κίνα και η Νότια Αφρική.
Διαβάστε εδώ το άρθρο του Νίκου Ιτσινέ στο reporter.gr
Σχόλια