Φαίνεται, ότι ακόμα και ο Αϊ Βασίλης επηρεάστηκε από την κρίση, αφού οι συνολικές πωλήσεις παιχνιδιών παρουσιάζουν πτώση στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια.
Συγκριμένα, μείωση παρουσίασε η εγχώρια αγορά παιχνιδιών (αξία πωλήσεων σε τιμές χονδρικής) την τριετία 2009-2011 με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 11%. Ειδικότερα, το 2011 η αξία της αγοράς κατέγραψε μείωση κατά 15% περίπου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η πτωτική πορεία συνεχίζεται και το 2012, ο δε ετήσιος ρυθμός μείωσης αναμένεται να κυμανθεί στο 12,5%.
Ο κλάδος των παιχνιδιών χαρακτηρίζεται από έντονη εισαγωγική διείσδυση, καθώς η εγχώρια παραγωγή είναι περιορισμένη και αφορά αποκλειστικά παραδοσιακά παιχνίδια. Σημαντικό μέρος της ζήτησης καλύπτεται από λίγες εισαγωγικές επιχειρήσεις μεγάλου μεγέθους, ορισμένες από τις οποίες αποτελούν θυγατρικές πολυεθνικών εταιρειών. Με την εγχώρια παραγωγή παιχνιδιών ασχολούνται επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους.
Με την πάροδο των ετών οι περισσότερες παραγωγικές μονάδες του κλάδου δεν μπόρεσαν να ανταγωνιστούν (σε επίπεδο τιμών, ποικιλίας προϊόντων κ.ά.) τις εισαγωγικές εταιρείες, με αποτέλεσμα αρκετές απ αυτές να μετατραπούν σε μικτές (παραγωγικές-εισαγωγικές) ή αμιγώς εισαγωγικές επιχειρήσεις. Παράλληλα, κάποιες επιχειρήσεις επεκτάθηκαν και στην αγορά του λιανικού εμπορίου εκμεταλλευόμενες εταιρικά καταστήματα. Ορισμένες όμως επιχειρήσεις διέκοψαν τις εργασίες τους. Στον τομέα του λιανικού εμπορίου παιχνιδιών κυριαρχούν οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, οι οποίες πραγματοποιούν και εισαγωγές για ίδιο λογαριασμό και εμπορεύονται εκτός από «επώνυμα» και «ανώνυμα» προϊόντα.
Η ζήτηση παιχνιδιών επηρεάζεται κυρίως από την εξέλιξη του παιδικού πληθυσμού, την τιμή διάθεσης των προϊόντων σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, τη διαφήμιση, την εξέλιξη της τεχνολογίας και τις τάσεις της μόδας.
Η αξία της εγχώριας παραγωγής παιχνιδιών (σε τιμές χονδρικής) ακολούθησε πτωτική πορεία την περίοδο 2009-2011, με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης περίπου 6%. Το 2012 προβλέπεται περαιτέρω πτώση της παραγωγής (της τάξης του 7%)
Τα παραδοσιακά παιχνίδια καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας αγοράς. Το μερίδιο της εν λόγω κατηγορίας αυξάνεται, κυρίως εξαιτίας της μείωσης της ζήτησης για ηλεκτρονικά παιχνίδια. Το 2011το μερίδιό τους επί της συνολικής αξίας πωλήσεων διαμορφώθηκε σε 66,5% από 63,3% το 2009.
Πιο συγκεκριμένα:
- Μείωση της τάξης του 15% παρουσίασαν οι συνολικές πωλήσεις(σε τιμές χονδρικής) παιχνιδιών στην Ελλάδα το 2011/2010. Περαιτέρω μείωση της αγοράς αναμένεται το 2012.
- Η ζήτηση καλύπτεται ουσιαστικά από εισαγωγές, η δε εγχώρια παραγωγή καλύπτει μικρό ποσοστό και αφορά παραδοσιακά παιχνίδια.
- Οι πωλήσεις παραδοσιακών παιχνιδιών καλύπτουν περίπου το 65% της αγοράς τα τελευταία έτη, ενώ το υπόλοιπο 35%καλύπτεται από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.
Τα παραπάνω επισημαίνονται στην κλαδική μελέτη που εκπόνησε η ICAP Group ΑΕ και στην οποία διερευνάται ο κλάδος των Παιχνιδιών
Διαβάστε εδώ το άρθρο του Πάνου Τσαγκαράκη στο reporter.gr
Σχόλια