Samsung και Sony Mobile ήταν οι μεγάλοι νικητές της «μάχης» των smartphones στην ελληνική αγορά το 2012, μία χρονιά όπου η δημοτικότητα του iPhone της Apple παρουσίασε σημαντική πτώση, το Blackberry σχεδόν εξαφανίστηκε και νέοι «παίκτες» έχουν αρχίσει να κάνουν δυναμική εμφάνιση, κυρίως στα χαμηλότερα στρώματα της αγοράς.
Τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Η» προέρχονται από διάφορες εταιρείες ερευνών και μπορεί να μη συμπίπτουν, αλλά η τάση που δείχνουν είναι ξεκάθαρξη: Τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα (ή smartphones όπως είναι πιο γνωστά) ήταν από τις ελάχιστες κατηγορίες προϊόντων τεχνολογίας που παρουσίασαν ανοδική πορεία το 2012 παρά την οικονομική κρίση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Canalys, η οποία μετρά τον αριθμό των συσκευών που έφθασαν στην Ελλάδα (sell in), το 2012 έκλεισε με την αγορά στα 1,608 εκατ. τεμάχια έναντι 1,428 εκατ. τεμαχίων το 2011 με το ποσοστό αύξησης να διαμορφώνεται στο +12,6%. Η GfK, η οποία μετρά τις πωλήσεις συσκευών από καταστήματα (sell out), αναφέρει ότι το 2012 διετέθησαν 1,462 εκατ. smartphones έναντι 1,210 εκατ. το 2011 με το ποσοστό της αύξησης να είναι στο εντυπωσιακό +20,8%.
Εξίσου εντυπωσιακό είναι και το στοιχείο από την GfK ότι η αξία των πωληθέντων smartphones ήταν το 2012 στα 385 εκατ. ευρώ έναντι 345,3 εκατ. ευρώ το 2011 με την αύξηση να κινείται στο διόλου ευκαταφρόνητο +11,5%.
Σημειωτέον πως το 2012 ήταν και μία χρονιά όπου πάροχοι όπως η Wind και η Vodafone έδωσαν ιδιαίτερη έμφαση στα προσιτά smartphones με τιμές πώλησης κάτω των 200 ευρώ. Η διαφορά μεταξύ της Canalys και της GfK δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητη, θα πρέπει, όμως, να επισημανθεί ότι η μία μετρά εισαγωγές και η άλλη πωλήσεις.
Σημειωτέον πως είναι γνωστό στην αγορά πως υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις όπου smartphones κατέφθασαν μεν στην Ελλάδα, αλλά τελικώς επανεξήχθησαν σε άλλες χώρες.
Μερίδια αγοράς
Όσον αφορά στα μερίδια αγοράς με βάση τις πωλήσεις τεμαχίων και τα στοιχεία της Canalys, η Samsung και η Sony Mobile είναι οι δύο μεγαλύτεροι κατασκευαστές. Μάλιστα, το 2012 η Samsung πέρασε τη Sony Mobile φθάνοντας τις πωλήσεις της στις 500.000 συσκευές (έναντι 314.000 το 2011). Η ιαπωνική εταιρεία κινήθηκε αρκετά κοντά και πιο συγκεκριμένα στις 452.000 (από 399.000). Οι δύο αυτές εταιρείες πάντως έχουν ένα ποσοστό άνω του 59% (31,1% και 28,1% αντίστοιχα) στην αγορά των smartphones.
Η έκπληξη ήταν -ενδεχομένως- η πτώση στις πωλήσεις της Apple. Η Canalys αναφέρει πως το iPhone πώλησε μόλις 133.000 συσκευές (μερίδιο 8,2%) έναντι 210.000 το 2011 (μερίδιο 14,7%). Η μείωση είναι σημαντική (36%) και ενδεχομένως να έχει επηρεαστεί από την έλλειψη που υπήρξε στην αρχή της εμφάνισης του iPhone 5 τον περασμένο Δεκέμβριο.
Σημειωτέον πάντως πως άλλες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πτώση της τάξεως του 11%, ποσοστό που δεν είναι και μικρό αν αναλογιστεί κανείς ότι η Apple δεν έχει προχωρήσει σε κινήσεις αντίστοιχες με εκείνες της Nokia, η οποία έπεσε από την τέταρτη στην 5η θέση με τις πωλήσεις να φθάνουν πέρσι στις 88.000 (5,5% μερίδιο) έναντι 158.000 (11%) λόγω, φυσικά, της στροφής στα Windows Phone. Η Nokia πάντως εκτιμάται ότι θα ανακάμψει το 2013.
Τη Nokia ξεπέρασα μία κινεζική εταιρεία, η ΖΤΕ, η οποία χάρη στα φθηνά smartphones που διαθέτει μέσω κυρίως της Cosmote και της Wind έφθασε πέρσι το μερίδιο της στο 8% και στις 129.000 συσκευές, σύμφωνα, πάντα, με τα στοιχεία της Canalys.
Λίγο πιο κάτω από τη Νokia είναι η HTC, η πορεία της οποίας ήταν αντίθετη στην Ελλάδα απ' ότι σε άλλες χώρες καθώς αύξησε πωλήσεις (80.000 έναντι 69.000) και το μερίδιο ανέβηκε στο 5% από 4,3%.
Ακολουθεί πιο κάτω με LG με μερίδιο 3,4% έναντι 3,3% και πωλήσεις 54.000 έναντι 47.000 συσκευών, ενώ σημαντική άνοδο είχε η Huawei: 48.000 συσκευές και 3% μερίδιο. Εντυπωσιακή είναι πάντως η πτώση της Blackberry. Η πάλαι πότε συσκευή ? φετίχ για τα στελέχη επιχειρήσεων είχε μόνο 15.000 πωλήσεις το 2012 έναντι 39.000 με το μερίδιο αγοράς να πέφτει κάτω από το 1%.
Στροφή στα προσιτά
Το μόνο βέβαιο είναι πως οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν είτε τα πολύ ακριβά είτε τα πολύ φθηνά smartphones. Σύμφωνα με την Canalys, το περίπου 17% των smartphones που διετέθησαν, δηλαδή 276.000, είχαν κόστος άνω των 500 ευρώ με τη Samsung και την Apple να κονταροχτυπιούνται (107.000 έναντι 103.000) με το μερίδιο των δύο στη συγκεκριμένη κατηγορία να είναι στο 76%.
Τα φθηνά smartphones είχαν την τιμητική τους. Μπορεί ορισμένες εκτιμήσεις να αναφέρουν πως το 50% των smartphones που πωλούνται έχουν τιμή έως 200 ευρώ, αλλά η Canalys εκτιμά ότι το μερίδιο της συγκεκριμένης κατηγορίας είναι περίπου κοντά στο 40%.
Τι λένε τα στοιχεία
- Στο 1,6 εκατ. τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα που έφθασαν στην ελληνική αγορά το 2012 σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Canalys όταν το 2011 το αντίστοιχο νούμερο ήταν στο 1,4 εκατ.
- Το 17% των smartphones που διετέθησαν πέρσι κόστιζε πάνω από 500 ευρώ, ενώ το 40% κινείτο σε επίπεδο κάτω των 200 ευρώ, καθώς οι προσιτές συσκευές κερδίζουν την προτίμηση λόγω... κόστους.
- Μειωμένες οι πωλήσεις του iPhone το 2012 καθώς οι Έλληνες προτίμησαν συσκευές άλλων κατασκευαστών.
Διαβάστε εδώ το άρθρο του Δημήτρη Μαλλά στο imerisia.gr
Σχόλια