Το όνειρο για σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού ξεθωριάζει για ολοένα περισσότερους Ελληνες τα τελευταία χρόνια, καθώς εξαιτίας της κρίσης τα «φοιτητικά σύνορα» κλείνουν, λόγω αδυναμίας των γονέων να καλύψουν τα έξοδα των παιδιών τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι η μείωση του αριθμού των Ελλήνων φοιτητών στο εξωτερικό άγγιξε το 57% μέσα σε μία εξαετία, αφού 51.138 Ελληνες φοιτητές σπούδαζαν στο εξωτερικό το 2006, ενώ το 2012 ο αντίστοιχος αριθμός μειώθηκε σε 22.000.
Την ίδια ώρα ωστόσο, κάποιοι άλλοι κερδίζουν μια θέση στα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου, όπως το Χάρβαρντ, το Πρίνστον, το Κολούμπια, η Οξφόρδη, το Κέμπριτζ, το LSE.
Ειδικότερα, η έκθεση Education at Glance για το 2012 του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) καταδεικνύει τις πρώτες -με δεδομένη την εύλογη χρονική υστέρηση που υπάρχει σε σχέση με τον χρόνο συλλογής στοιχείων- επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στη μετανάστευση για σπουδές από την Ελλάδα στο εξωτερικό. Η μείωση του αριθμού των Ελλήνων φοιτητών του εξωτερικού είναι σταθερή -51.138 φοιτητές το 2006, 34.196 το 2010, 33.500 το 2011, 22.000 το 2012- και αποδίδεται στο κόστος σπουδών, διαβίωσης και μετακίνησης που αντιμετωπίζουν όσοι σπουδάζουν στο εξωτερικό. Βέβαια, η μείωση είναι μικρότερη μεταξύ όσων στοχεύουν σε μεταπτυχιακά προγράμματα, καθώς πολλοί εξ αυτών σκέπτονται να παραμείνουν στη χώρα μετά τις σπουδές τους.
Επίσης, αυξομειώνεται ανά χώρα (π.χ. υπάρχει κύμα προς Γερμανία). Από την άλλη, παρά τη μεγάλη μείωση στους απόλυτους αριθμούς, η Ελλάδα εξακολουθεί να βρίσκεται μεταξύ των μεγαλύτερων «εξαγωγέων φοιτητών» στον ΟΟΣΑ, καθώς οι Ελληνες που σπουδάζουν σε ξένα ΑΕΙ αποτελούν το 5,8% του συνόλου των Ελλήνων φοιτητών. Είναι το έκτο μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη, ενώ προηγούνται χώρες με μικρή ανάπτυξη των ΑΕΙ (το Λουξεμβούργο όπου το 71,6% των φοιτητών σπουδάζουν στο εξωτερικό, η Ισλανδία με 19,6%, η Ιρλανδία με 13%, η Σλοβακία με 12,8% και η Εσθονία με 7,2%).
Βέβαια, το όνειρο για σπουδές στο εξωτερικό μπορεί να γίνει πραγματικότητα μέσω υποτροφίας από το πανεπιστήμιο. «Αρχικά είχα αποκλείσει την προοπτική σπουδών στις ΗΠΑ λόγω των υψηλών διδάκτρων. Ομως, όταν μία καθηγήτρια μου είπε ότι η φιλοσοφία των αμερικανικών ΑΕΙ -μπορείς να "χτίσεις" το πτυχίο επιλέγοντας μαθήματα από διαφόρους τομείς- ταιριάζει με τις σπουδές που ήθελα να κάνω, πωρώθηκα. Είμαι των θετικών και τεχνολογικών επιστημών, όμως αγαπώ και τη λογοτεχνία και το θέατρο» λέει στην «Κ» ο 18χρονος Στέργιος Ντινόπουλος, που έγινε δεκτός από το Χάρβαρντ με υποτροφία. Πώς τον επέλεξαν; «Μέτρησε το γενικό επίπεδο γνώσεων, τα ενδιαφέροντά μου και όχι μόνο μια συγκεκριμένη υψηλή επίδοση σε ένα τεστ. Εχω διακρίσεις σε αγώνα ρητορικής, έχω βραβείο ποίησης, οι εκθέσεις μου χαρακτηρίζονται πρωτότυπες, αλλά έχω διακρίσεις και στο μπάσκετ» λέει ο Στέργιος.
«Διπλό πτυχίο» σε Μαθηματικά και Πολιτικές Επιστήμες στοχεύει η Ερρικα Παπαδοπούλου-Σιούντρη, που έγινε δεκτή από το επόμενο έτος στο University of Pennsylvania. Ξεκίνησε την προετοιμασία της για το ΑΕΙ από το 2011 και πλέον μετά την αποστολή του βιογραφικού, με τις επιδόσεις της στις εξετάσεις και τη συνέντευξη, έπεισε τους αρμόδιους να την κάνουν δεκτή και να της χορηγήσουν υποτροφία.
Η διαδικασία επιλογής δεν στηρίχθηκε μόνο σε έναν βαθμό, μέτρησε το γνωστικό επίπεδό της. Και αυτό γίνεται σε όλα τα καλά ΑΕΙ του κόσμου. «Για την επιλογή αξιολογούνται η ευφυΐα, οι ακαδημαϊκές επιδόσεις, κάποιο ταλέντο» τονίζει στην «Κ» η εκπαιδευτικός σύμβουλος του Βρετανικού Συμβουλίου, κ. Μαρία Λαδέα.
Διαβάστε εδώ το άρθρο του Απόστολου Λακασα στο news.kathimerini.gr
Σχόλια