Για ποιο λόγο ορισμένες επιχειρήσεις που υιοθετούν ψηφιακές λύσεις επιτυγχάνουν, ενώ άλλες όχι;
Ίσως γιατί η αποτυχία μιας digital στρατηγικής συνδέεται περισσότερο με την κουλτούρα του οργανισμού και λιγότερο με τις ικανότητες του αρμόδιου προσωπικού. "Μπορεί να έχετε την καλύτερη web team στον κόσμο η οποία να παράγει τις καλύτερες ιστοσελίδες και εφαρμογές, αλλά ο οργανισμός να μην είναι φιλικά προσκείμενος στις ψηφιακές λύσεις, οπότε τα αποτελέσματα θα είναι απογοητευτικά".
Τα παραπάνω επισημαίνει ο ιδρυτής της εταιρίας web design Headspace, Paul Boag, ο οποίος είναι και μέλος της κοινότητας της εταιρίας Econsultancy που επικεντρώνεται στη διεθνή έρευνα και εκπαίδευση επαγγελματιών σε θέματα ψηφιακής επιχειρηματικότητας. Ο Boag παραθέτει 10 χαρακτηριστικά που έχουν οι ψηφιακά διακείμενες επιχειρήσεις:
Καινοτομία
Οι ψηφιακά διακείμενες εταιρίες είναι καινοτόμες. Πειραματίζονται συχνά και διαρκώς αναζητούν νέες ευκαιρίες.
Το χαρακτηριστικό αυτό είναι πιο κοινό σε νεότερες επιχειρήσεις που τείνουν να αποκτήσουν σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Όσο πιο εγκαθιδρυμένη είναι μια εταιρία, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες να διακινδυνέψουν τη θέση τους με το να εισέλθουν σε νέους τομείς.
Ασφαλώς αυτό που οι μεγάλες αυτές επιχειρήσεις αδυνατούν να κατανοήσουν είναι ότι οι ψηφιακές λύσεις έχουν επαναπροσδιορίσει το τοπίο, καθιστώντας σε πολλές περιπτώσεις μη ασφαλής τη θέση τους.
Δε φοβούνται να κάνουν λάθος
Το να κάνουν λάθος οι εταιρίες αυτές το θεωρούν ως σημαντικό μέρος των διαδικασιών τους. Οι υπάλληλοι δεν τιμωρούνται για κάποιο λάθος και δεν υπάρχει η κουλτούρα του "πρέπει να το καλύψω".
Νοοτροπία διαρκούς βελτίωσης
Οι παραδοσιακοί οργανισμοί τείνουν να προτιμούν τα project σταθερής τιμής με πεπερασμένο χρονικό διάστημα. Θεωρούν ότι είναι εύκολα στη διαχείριση και ενέχουν λιγότερο ρίσκο.
Αυτό ενδεχομένως ισχύει σε πολλούς επιχειρηματικούς τομείς, ωστόσο δεν υφίσταται στο διαδίκτυο. Μια ψηφιακή στρατηγική χρειάζεται διαρκώς ενημέρωση και δεν ολοκληρώνεται ποτέ.
Όταν οι εταιρίες επιχειρούν να υλοποιήσουν τέτοια project πολύ συχνά οδηγούνται σε αποτυχίες με μεγάλο κόστος.
Προσαρμοστικότητα
Οι παλαιότερες εταιρίες είναι σαν τους ανθρώπους κατά ένα δικό τους τρόπο. Είτε επίσημα (μέσω τυποποιημένων διαδικασιών) είτε ανεπίσημα (με τη μορφή πολιτισμικών προτύπων) εμφανίζονται απρόθυμοι να προσαρμοστούν στις αλλαγές του περιβάλλοντος τους.
Αυτό συχνά σημαίνει ότι επιχειρούν να εφαρμόσουν νέες καινοτομίες σε υφιστάμενες δομές τους, περιορίζοντας έτσι τη δυναμική τους.
Για παράδειγμα, πολλοί οργανισμοί έχουν τοποθετήσει τις ψηφιακές λύσεις στο μάρκετίνγκ τους. Αυτό σημαίνει ότι το διαδίκτυο για εκείνους συχνά προβάλλεται απλά ως ένα εργαλείο μάρκετινγκ, ενώ θα μπορούσε να είναι κάτι περισσότερο.
Επιπλέον αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις ψηφιακά διακείμενες εταιρίες οι οποίες συχνά συνεργάζονται με μικρές ομάδες εργασίας που σχηματίζονται και διαλύονται με βάση τις ανάγκες που προκύπτουν.
Συνεργατικότητα
Οι άκαμπτες δομές των τμημάτων που υφίστανται σε πολλές επιχειρήσεις μπορούν να εμποδίσουν την επιτυχής υλοποίηση μιας ψηφιακής στρατηγικής. Αυτό οφείλεται στο ότι μια επιτυχημένη ψηφιακή εφαρμογή βασίζεται στη συνεργασία ανάμεσα σε διάφορα τμήματα μιας εταιρίας, δίχως να υφίσταται η αντιπαλότητα και η αρνητική εκδοχή του ανταγωνισμού.
Προχωρούν δίχως καθυστερήσεις
Πολλοί οργανισμοί τείνουν να είναι πολύ προσεκτικοί όταν υπάρχει ρίσκο του να γίνει κάποιο ακριβό λάθος και συνεπώς προβαίνουν σε πολλούς ελέγχους. Δημιουργούν επιτροπές, διαδικασίες και πολιτικές προκειμένου να εξασφαλίσουν το ότι όλα είναι τέλεια πριν την εφαρμογή κάποιου σχεδίου.
Οι διαδικασίες αυτές ωστόσο καθιστούν αργές πολλές επιχειρήσεις και αυτό είναι συχνά μοιραίο στον ταχύτατα εξελισσόμενο κόσμο του διαδικτύου. Ακόμη χειρότερα είναι όταν αυτοί οι έλεγχοι δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικοί στις περιπτώσεις που τα λάθη μπορούν να διορθωθούν σχετικά εύκολα.
Ενισχυμένη συμμετοχή των υπαλλήλων
Πολύ συχνά οι επαγγελματίες που ασχολούνται με το διαδίκτυο, αντιμετωπίζονται ως εκείνοι που απλώς εφαρμόζουν τις ιδέες των μεγαλύτερων στελεχών. Παρόλα αυτά τα ανώτερα διοικητικά στελέχη σπανίως είναι οι πιο ενημερωμένοι σε θέματα ψηφιακών λύσεων.
Συγκριτικά με τις περισσότερο ψηφιακά προοδευτικές εταιρίες οι οποίες δίνουν δυνατότητες λήψης αποφάσεων στους υπαλλήλους τους, όχι μόνο οι ίδιοι αποδίδουν καλύτερα, αλλά και η λήψη αποφάσεων γίνεται γρηγορότερα.
Επενδύουν στο προσωπικό
Οι ψηφιακά διακείμενες επιχειρήσεις εξασφαλίζουν στο προσωπικό τους το κατάλληλο εργασιακό περιβάλλον και εξοπλισμό, ώστε να αποδίδουν στο έπακρο των ικανοτήτων τους.
Καθώς υπάρχει υψηλή ζήτηση ικανού σε ψηφιακά ζητήματα προσωπικού, είναι βασική η επένδυση αυτή για τη διατήρησή του.
Πελατο-κεντρικές
Οι επιτυχημένες στον ψηφιακό κόσμο επιχειρήσεις πάντα θέτουν τον πελάτη στο επίκεντρο τους. Καθώς επικοινωνούν μαζί του, εστιάζουν στις ανάγκες τους και όχι στο να προωθήσουν την εταιρία. Τις ενδιαφέρει περισσότερο το να συζητήσουν για τον ίδιο πάρα για τον εαυτό τους.
Είναι μια λεπτή αλλά σημαντική διαφορά αυτή. Οι χρήστες έχουν υψηλές προσδοκίες από τις online υπηρεσίες, σε σημείο που η παραμικρή απομάκρυνση από το ενδιαφέρον τους μπορεί να τους απομακρύνει.
Στρέφονται από την αρχή στο ψηφιακό
Πολλές εταιρίες θεωρούν τις ψηφιακές ως δεύτερες λύσεις. Οι ψηφιακά διακείμενες επιχειρήσεις όμως στρέφονται προς τα εκεί από την αρχή.
Όπου υφίστανται υπηρεσίες οι οποίες παρέχονται offline, θα αναζητήσουν να τις μεταφέρουν στο διαδίκτυο επιδιώκοντας να μειώσουν το κόστος και να αυξήσουν την αποτελεσματικότητά τους.
Σημειώνεται ότι μπορεί να μην είναι πάντα η ψηφιακή η καλύτερη λύση για μια επιχείρηση, ωστόσο οι εταιρίες αυτές βλέπουν πάντα πρώτα αυτήν την προσέγγιση.
Δείτε το άρθρο εδώ στο Pharma Journal.
Σχόλια