Η συζήτηση στο Ελληνικό επιχειρηματικό οικοσύστημα σχετικά με τα startups και τη νέα επιχειρηματικότητα έχει αρχίσει πλέον να φέρνει απτά αποτελέσματα. Οι πρώτες νέες επιχειρήσεις γρήγορης ανάπτυξης ξεπερνούν το βρεφικό στάδιο και μπαίνουν σε τροχιά ενηλικίωσης. Αυτό συνεπάγεται ότι, μετά από πολλά χρόνια ζυμώσεων, θα πρέπει να αρχίσουμε να προετοιμάζουμε το έδαφος για το επόμενο στάδιο μετά το startup, που μπορούμε να αποκαλέσουμε grow up.
Οι επιχειρήσεις που εδραιώνονται πλέον στην αγορά και αρχίζουν να ξεφεύγουν από το στάδιο της εκκίνησης, έχουν συγκεκριμένες ανάγκες για να εξασφαλίσουν την ομαλή μετάβαση σε συνθήκες ραγδαίας ανάπτυξης. Άλλωστε, τα startups κάθε είδους ξεχωρίζουν από τις υπόλοιπες νέες επιχειρήσεις επειδή «υπόσχονται» υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Για αυτόν τον λόγο λαμβάνουν κεφάλαια από Venture Capitals και Business Angels. Μετά από αυτό το στάδιο όμως, πρέπει να στραφούν στην αγορά, να τελειοποιήσουν προϊόντα και υπηρεσίες, και να εξασφαλίσουν τις προϋποθέσεις ανάπτυξης. Συνεπώς, στις περισσότερες από αυτές πρέπει να συμπληρωθεί η ομάδα, να βρεθούν οι απαιτούμενες γνώσεις και ικανότητες, και να διατηρηθεί το momentum της καινοτομίας. Είναι λοιπόν η στιγμή που όλοι περιμέναμε. Είναι η ώρα για νέες θέσεις εργασίας!
Το γεγονός αυτό έχει ήδη διαφανεί τόσο από τα δημοσιεύματα σε sites και μέσα που ασχολούνται με το επιχειρηματικό οικοσύστημα, όσο και από αγγελίες για θέσεις εργασίας εκ μέρους των επιχειρήσεων αυτών που γίνονται όλο και πιο συχνές. Οι περισσότερες θέσεις μοιάζει να είναι για εργασία που σχετίζεται με τις τεχνολογίες που χρησιμοποιεί η κάθε επιχείρηση. Όμως, βλέπουμε και θέσεις εργασίας που έχουν να κάνουν με θέματα διοίκησης επιχειρήσεων, πωλήσεων, marketing ή finance. Το μέρος δηλαδή μιας επιχείρησης που καλείται να δημιουργήσει τις απαραίτητες δομές για να αναπτυχθεί σωστά.
Αναπόφευκτα λοιπόν θα αρχίσουν να υπάρχουν αυξανόμενες ανάγκες για αποφοίτους Business Schools και έμπειρα στελέχη. Η συγκεκριμένη όμως διεργασία θα είναι πολύ διαφορετική από τις συνηθισμένες διαδικασίες head hunting και προσλήψεων. Το βιογραφικό, οι γνώσεις και οι εμπειρία παραμένουν σημαντικά, είναι όμως δύσκολο να αξιοποιηθούν αν δεν υπάρχει και η κατάλληλη προσωπικότητα. Είναι διαφορετικό ένα στέλεχος χρηματοοικονομικών να ενταχθεί σε μια μικρή, αδόμητη και νεανική ομάδα, από το να εργαστεί σε μια τράπεζα ή μια πολυεθνική εταιρεία.
Η διαφορά δεν έγκειται μόνο στον τρόπο επιλογής, αλλά και στις συνθήκες εργασίας. Είναι σαφές ότι μια νέα ομάδα που είναι πολύ πιθανό να μην έχει ακόμα έσοδα από πωλήσεις δεν μπορεί να προσφέρει το «πακέτο» μιας πολυεθνικής. Κινητό, αυτοκίνητο, bonus ίσως είναι μακριά από την πραγματικότητα μιας επιχειρηματικής ομάδας που και αυτή ωριμάζει διοικητικά με την ιδέα της. Γιατί λοιπόν να εργαστεί ένας απόφοιτος ενός Business School με MBA ή MSc σε ένα startup; Εκτός από την αυξανόμενη ανεργία, υπάρχουν και πολλοί άλλοι λόγοι.
Κατά τη γνώμη μου, ο πιο σημαντικό λόγος είναι η αίσθηση ότι η επιχείρηση ανήκει και σε εσένα. Εκτιμώ δε ότι μικρό ποσοστό ιδιοκτησίας θα είναι από τα κύριες παροχές που θα δοθούν. Είναι επίσης δεδομένο ότι η ευθύνη που θα έχει ένας νέος συνεργάτης σε μια τέτοια επιχείρηση θα είναι πολύ μεγαλύτερος σε σύγκριση με ένα πιο ώριμο και δομημένο εργασιακό περιβάλλον. Ουσιαστικά λοιπόν μιλάμε για την από κοινού χάραξη της στρατηγικής μιας επιχείρησης που σκοπεύει να κατακτήσει τον κόσμο.
Η εμπειρία που μπορεί να αποκτήσει ένας νέος απόφοιτος σε μια startup είναι καθολική και μοναδική. Μέσα από την σημαντική ελευθερία κινήσεων αλλά και της σημαντικής ευθύνης που έχει, μπορεί να καλλιεργήσει τις ακαδημαϊκές γνώσεις και να φέρει άμεσα αποτελέσματα. Σε ένα πλαίσιο που δεν έχει ακόμα γραφειοκρατικές δομές, συνδυάζει την (σημαντική) εργασιακή πίεση με στιγμές χαλάρωσης και διασκέδασης. Ενώ ταυτόχρονα συνεργάζεται και εμπνέεται από μια ομάδα de facto καινοτόμων και δημιουργικών ανθρώπων. Παράλληλα, ένας πιο ώριμος απόφοιτος ενός Business School με εργασιακή εμπειρία και πρακτικές γνώσεις μπορεί σίγουρα να απογειώσει μια τέτοια ομάδα.
Από την άλλη, τα ίδια τα startups θα πρέπει στη διαδικασία ωρίμανσής τους να αναγνωρίσουν την ανάγκη για νέους συνεργάτες. Και εκτός από developers ή designers, να ανοίξουν και το μέτωπο προς την διοίκηση της επιχείρησής τους (πριν ανοίξει το μέτωπο αυτό εξαιτίας κάποιου προβλήματος). Ένας απόφοιτος ενός Business School με MBA έχει πολύπλευρες γνώσεις στη διαχείριση τεχνικών ζητημάτων της διοίκησης μιας επιχείρησης. Πίσω από ένα σοβαρό MBA κρύβεται πάντα μια σημαντική εργασιακή εμπειρία και συχνά ένα διαφορετικό πρώτο πτυχίο. Ενώ ένας απόφοιτος με MSc έχει αποκτήσει σημαντική γνώση σε βάθος για ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, όπως το Marketing ή τα Χρηματοοικονομικά. Μπορεί δηλαδή να φέρει στην Ομάδα μια διαφορετική οπτική γωνία που βοηθά στην απομείωση των επιπτώσεων του groupthink.
Σε κάθε περίπτωση βρισκόμαστε μπροστά σε ένα νέο φαινόμενο στην αγορά εργασίας. Μια νέα εργασιακή σχέση που αφενός δεν σχετίζεται με την εργασία σε μια πολυεθνική εταιρεία και αφετέρου έχει σημαντικές διαφορές με την εργασία σε μια παλαιάς κοπής μικρομεσαία επιχείρηση. Αν η διάθεση για ρίσκο, συνεργασία και σκληρή δουλειά φέρει κοντά μια νέα γρήγορα αναπτυσσόμενη επιχείρηση και έναν απόφοιτο ενός καλού Business School, θα μπορέσουμε ίσως να γίνουμε μάρτυρες μιας σημαντικής αλλαγής στην χώρα μας.
Ας το τολμήσουμε λοιπόν!
Δείτε εδώ το άρθρο του Αλέξη Κομσέλη στο blog του ALBA Graduate Business School.
Σχόλια