Επαγγελματική ευτυχία, παρακίνηση εργαζομένων, work life balance, ευέλικτες μορφές εργασίας είναι μερικά από τα θέματα που απασχολούν εργαζόμενους και εργοδότες, τα οποία τελικά καθορίζουν και την ανάπτυξη ανθρώπων και εταιρειών. Για να μάθουμε περισσότερα για όλα αυτά, μιλήσαμε με τον Νικόλα Μοσχάτο, Διευθυντή Ανθρώπινου Δυναμικού της Accenture σε Ελλάδα και Βουλγαρία, με αφορμή και την πρόσφατη βράβευση της εταιρείας από το Great Place to Work, στις επιχειρήσεις με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον για το 2019.
Ας ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας από τη βράβευση. Τι σημαίνει για εσάς καλό εργασιακό περιβάλλον;
Ένα υγιές εργασιακό περιβάλλον, όπου οι εργαζόμενοι είναι στο επίκεντρο κάθε πρωτοβουλίας. Όλοι, ανεξαρτήτως βαθμίδας, μοιράζονται κοινές αξίες και λειτουργούν με αμοιβαία εμπιστοσύνη και σεβασμό με στόχο να υλοποιήσουν το κοινό όραμα και στόχους του οργανισμού. Ένα περιβάλλον το οποίο στηρίζεται στις ουσιαστικές ανθρώπινες σχέσεις, δίνοντας παράλληλα ελεύθερο χώρο για ανάπτυξη πρωτοβουλιών και δράσεων που οδηγούν στην καινοτομία. Ένα από τα βασικά motto που χρησιμοποιούμε στην Accenture είναι το «Be yourself and make a difference». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αγκαλιάζουμε όλους τους ανθρώπους, πιστεύουμε και στηρίζουμε τη διαφορετικότητα και φροντίζουμε να δημιουργήσουμε ως οργανισμός το πλαίσιο μέσα στο οποίο το ταλέντο, ατομικό ή ομαδικό, μπορεί να «ξεδιπλωθεί». Αυτό βέβαια αποτελεί μια συνεχή προσπάθεια, ιδιαίτερα στην εποχή μας, όπου η τεχνολογία αλλάζει ραγδαία τα δεδομένα.
Μπορεί ένας εργαζόμενος να νιώθει ευτυχισμένος στην εταιρεία στην οποία εργάζεται μακροπρόθεσμα; Ποιοι παράγοντες συντελούν στην επαγγελματική ευτυχία;
Η ευτυχία και η ικανοποίηση από το εργασιακό περιβάλλον είναι πολύπλευρες έννοιες με σημαντικό βαθμό υποκειμενικότητας. Ωστόσο, το μόνο σίγουρο είναι ότι η ευτυχία και η ικανοποίηση των εργαζομένων αποτελεί συνώνυμο προόδου και ανάπτυξης τόσο για τα άτομα όσο και για τους οργανισμούς. Ως εκ τούτου, για εμάς στην Accenture, η ευτυχία των εργαζομένων αποτελεί βασικό στόχο. Βάσει της εμπειρίας μου, η ευτυχία μας ως εργαζόμενοι, θα έλεγα ότι πηγάζει από τα καθήκοντα που αναλαμβάνουμε, από τις σχέσεις που αναπτύσσουμε με τους συναδέλφους μας, από τις οικονομικές αποδοχές, από τη διαρκή μας εξέλιξη σε επίπεδο δεξιοτήτων (hard & softs skills) και φυσικά από το βαθμό που αισθανόμαστε ότι ο κόπος μας αναγνωρίζεται και ανταμείβεται. Προκειμένου λοιπόν να εξασφαλίσουμε μακροπρόθεσμα την ευτυχία, όλες αυτές οι διαστάσεις θα πρέπει να έχουν θετικό πρόσημο. Από τη μία πλευρά αυτό είναι σίγουρα ευθύνη του εκάστοτε οργανισμού, από την άλλη όμως σχετίζεται με την προσωπικότητα και τον χαρακτήρα του εκάστοτε εργαζομένου.
Ποια είναι τα πιο συχνά παράπονα που έχετε ακούσει από εργαζόμενους στην επαγγελματική σας πορεία μέχρι τώρα;
Στην πορεία μου ως επικεφαλής HR στην Accenture, τα παράπονα των οποίων είμαι αποδέκτης θεωρώ ότι είναι λίγο-πολύ κοινά σε όλους τους οργανισμούς. Συνηθέστερα, τα τελευταία χρόνια, βλέπουμε θέματα που αφορούν το λεγόμενο work-life balance, την ισορροπία δηλαδή μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής.
Ως εταιρεία παρατηρούμε διαρκώς τις διεθνείς και τοπικές εξελίξεις και θεωρώ ότι έχουμε κάνει πολλά βήματα προς την κατεύθυνση αυτή, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνεται και από τα αποτελέσματα ερευνών που «τρέχουμε» είτε εσωτερικά είτε με τη συνδρομή συνεργατών. Προσωπικά αντιλαμβάνομαι τα παράπονα από τους εργαζομένους, εφόσον φυσικά έχουν αντικειμενική βάση, ως ευκαιρία ανάπτυξης. Σύνθημά μας εσωτερικά είναι το “Speak up”, δηλαδή μέσα από επίσημες και μη διαδικασίες, οι εργαζόμενοι έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν τυχόν παράπονα και ιδανικά μάλιστα να προτείνουν πιθανούς τρόπους αντιμετώπισης. Δεν είναι άλλωστε λίγες οι φορές που με αφορμή προτάσεις συναδέλφων ξεκίνησαν πρωτοβουλίες σε διάφορα επίπεδα.
Ποια είναι η άποψή σας για τις ευέλικτες μορφές εργασίας; Σε τι βαθμό ωφελείται ο εργαζόμενος και σε τι ο εργοδότης;
Στις μέρες μας η ανάγκη των εργαζομένων να προσαρμόζουν τον εργάσιμο χρόνο στις μεταβολές των οικογενειακών τους υποχρεώσεων και των δημιουργικών τους αναγκών αυξάνει διαρκώς την επιθυμία τους για ευέλικτες μορφές εργασίας. Αφουγκραζόμενοι τις διεθνείς τάσεις και ειδικά τις ανάγκες/απαιτήσεις της γενιάς Y, η οποία αποτελεί και το μεγαλύτερο μέρος του δυναμικού της εταιρείας μας, για ευελιξία στην εργασία έχουμε εφαρμόσει στην Accenture ένα πλαίσιο ευέλικτων μορφών απασχόλησης όπως η εργασία από το σπίτι, η δυνατότητα μερικής απασχόλησης, το διάλειμμα καριέρας άνευ αποδοχών με το δικαίωμα επιστροφής στην εργασία, την άδεια για εθελοντική εργασία έως 3 μήνες με μειωμένες αποδοχές, project-based συνεργασίες κλπ. Με δεδομένη μια σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης ανάμεσα στους εργοδότες και στους εργαζόμενους, η τεχνολογία πλέον επιτρέπει την υιοθέτηση τέτοιων μορφών εργασίας με απτά οφέλη και για τα δύο μέρη.
Τι μπορεί να σας ενθουσιάσει και τι να σας απογοητεύσει σε ένα βιογραφικό;
Μας ενθουσιάζει πάντοτε η λογική ενός ολοκληρωμένου βιογραφικού, σε επίπεδο περιεχομένου και εμφάνισης. Με μια δόση υπερβολής το βιογραφικό για έναν/μία recruiter είναι ό,τι το διαβατήριο για έναν αξιωματικό σε ένα αεροδρόμιο. Μέσα σε δευτερόλεπτα, ο/η recruiter πρέπει να είναι σε θέση να κρίνει εάν ο υποψήφιος μπορεί να περάσει την «πύλη», δανειζόμενος στοιχεία από το προηγούμενο παράδειγμα. Σε μια τέτοια βάση ένα σύντομο, δομημένο και to-the-point βιογραφικό, το οποίο δείχνει με σαφήνεια τις προθέσεις και τη δυναμική ενός/μιας υποψηφίου μπορεί να μας ενθουσιάσει. Κριτήρια τα οποία εξετάζουμε θετικά είναι φυσικά η συνοχή σε σπουδές και προϋπηρεσία, η έλλειψη διαστημάτων αδράνειας και στοιχεία της προσωπικότητάς του, όπως η συμμετοχή σε εθελοντικές δράσεις και τα ευρύτερα ενδιαφέροντά του (hobby). Από την άλλη, μας απογοητεύουν περιπτώσεις με μακροσκελή και αδόμητα βιογραφικά και ειδικά αντιφάσεις που δηλώνουν ψευδή στοιχεία & δεδομένα.
Ο κύριος προσδιοριστικός παράγοντας που επηρεάζει την ικανοποίηση των εργαζομένων είναι η ανθρωποκεντρική δέσμευση του εκάστοτε οργανισμού.
Work life balance. Τελικά υπάρχει; Γιατί πολλές εταιρείες δεν το εφαρμόζουν;
H ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, ιδιαίτερα στο σύγχρονο περιβάλλον αποτελεί μείζον ζήτημα αλλά και ανάγκη. Δεν είναι λίγα τα περιστατικά όπου εργαζόμενοι έχουν εμφανίσει το γνωστό σε όλους πια σύνδρομο του ‘’burn out” ή έχουν φτάσει στα όρια της κατάθλιψης γιατί δεν μπορούν να διαχειριστούν το χρόνο τους σε σχέση με τις δεσμεύσεις τους.
Στην Accenture έχει ξεκινήσει μια τεράστια πρωτοβουλία σε παγκόσμιο επίπεδο με την επωνυμία Truly Human, σύμφωνα με την οποία ο άνθρωπος μπαίνει ολοένα και περισσότερο στο επίκεντρο με πρακτικές και δράσεις που στοχεύουν στην επίτευξη του Worklife Balance, μέσω της ισορροπίας στους 4 βασικούς πυλώνες - σώμα, πνεύμα, ψυχή και καρδιά, που συνθέτουν την ολότητα του ανθρώπου.
Όπως άλλωστε έλεγε και ο Αριστοτέλης, το ζητούμενο είναι να αξιοποιήσουμε τις διαφορετικές εκφάνσεις της ζωής μας για μια ενιαία δημιουργία που χαρακτηρίζει τη μοναδικότητα του καθενός μας και συνιστούν το αποτύπωμά μας στο κόσμο.
Έχετε εντάξει την καινοτομία στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού σας; Και τι αποτελέσματα έχετε δει;
Η καινοτομία είναι στο DNA μας, οπότε έχουμε εντάξει και διαρκώς δοκιμάζουμε νέες πρωτοβουλίες που σχετίζονται με το ανθρώπινο δυναμικό μας (πριν την πρόσληψη, κατά τη διάρκεια της θητείας αλλά και μετά). Ενδεικτικά να αναφέρω το νέο εσωτερικό portal, όπου κάθε εργαζόμενος μπορεί να λαμβάνει εξατομικευμένη ενημέρωση, την οποία μπορεί να «καταναλώνει» σε τόπο και σε χρόνο που επιθυμεί. Πρόσθετα, η εταιρεία έχει αναπτύξει μια ρομποτική εφαρμογή, γνωστή εσωτερικά ως COBE (Code of Business Ethics), μέσω της οποίας κάθε εργαζόμενος μπορεί να υποβάλει ερωτήσεις σχετικές με τις εταιρικές διαδικασίες και σε άμεσο χρόνο να λαμβάνει έγκυρες απαντήσεις. Πρωτοβουλία της Accenture παγκοσμίως αποτελεί και το σύστημα αξιολόγησης της απόδοσης και ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο λειτουργεί σε πλαίσιο συναφές με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου καθένας μπορεί να λάβει και να δώσει feedback στο προφίλ κάποιου συναδέλφου, συμβάλλοντας στη σφαιρική αξιολόγηση των εργαζομένων. Τέλος, δοκιμάζουμε τη χρήση chatbots και τεχνητής νοημοσύνης στη διαδικασία επιλογής των υποψηφίων (π.χ. μέσω facebook).
Με ποιον τρόπο παρακινείτε τους εργαζομένους σας; Ο κάθε εργαζόμενος παρακινείται με διαφορετικό τρόπο;
Για εμάς στην Accenture, η διαφορετικότητα είναι πηγή δύναμης και καινοτομίας. Ωστόσο, όταν αναφερόμαστε στην παρακίνηση πρέπει πάντα να λαμβάνουμε υπόψη αφενός τη διαφορετικότητα των γενιών στον επαγγελματικό χώρο και αφετέρου την ατομικότητα του καθενός, παράγοντες που διαφοροποιούν ιδιαίτερα τα κίνητρα που παρακινούν τους εργαζομένους. Για παράδειγμα η Accenture είναι μία εταιρεία αρκετά ‘’νέα” ηλικιακά, καθώς το 80% των εργαζομένων μας ανήκουν στην γενιά των ‘’millennials”. Με αυτό ως δεδομένο, έχουμε εστιάσει αρκετά σε κίνητρα, ποιοτικά και ποσοτικά, που παρακινούν τους ανθρώπους αυτής της γενιάς, όπως:
- H δυνατότητα να θέτουν στόχους και η ανάγκη συνεχούς και “real time” ανατροφοδότησης μέσα από το σύστημα “Performance Achievement”
- Οι ευκαιρίες εξέλιξης μέσα από καινοτόμα έργα σε ηγετικές εταιρίες, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό
- Οι ευέλικτες μορφές εργασίας
- Η εξασφάλιση της συνταξιοδότησης μέσα από 2 συνταξιοδοτικά προγράμματα
- Οικονομικά κίνητρα όπως ανταγωνιστικούς μισθούς, προαγωγές, Ticket Restaurant Cards αξίας 100 €, παροχή κινητού και αυτοκινήτου από μία ιεραρχική βαθμίδα και πάνω κ.α
Μεγάλες εταιρείες, μικρομεσαίες εταιρείες, μικρές εταιρείες. Πιστεύετε ότι το μέγεθος μία εταιρείας επηρεάζει την ικανοποίηση των εργαζομένων; Τι «μαθήματα» έχουν να πάρουν οι μικροί από τους μεγάλους και κατά πόσον είναι εφικτό να εφαρμοστούν;
Προσωπική μου άποψη είναι ότι ο κύριος προσδιοριστικός παράγοντας που επηρεάζει την ικανοποίηση των εργαζομένων είναι η ανθρωποκεντρική δέσμευση του εκάστοτε οργανισμού. Το μέγεθος μιας εταιρείας παίζει ρόλο, καθώς αλλάζει τις εσωτερικές δομές, αλλά μάλλον δευτερεύον. Αυτό το οποίο διαφοροποιεί συνήθως έναν μεγαλύτερο οργανισμό είναι μια πιο δομημένη προσέγγιση και επένδυση σε θέματα που σχετίζονται με την ικανοποίηση των εργαζομένων, όπως οικονομικές απολαβές, μεγαλύτερη σταθερότητα και ασφάλεια, ευκαιρίες ανέλιξης ή και αλλαγής αντικειμένου στον οργανισμό, διαρκής εκπαίδευση, συμμετοχή σε πολλά και ενδιαφέροντα projects, επαφή και τριβή με νέες τεχνολογίες και διεθνείς τάσεις, συνεργασίες με εταιρίες εκτός των γεωγραφικών συνόρων της Ελλάδας κλπ.
Σχόλια