Ούτε φέτος πνέει ούριος άνεμος για την κρουαζιέρα. Αντιθέτως, κύκλοι μεγάλων εταιρειών του κλάδου κάνουν λόγο για περαιτέρω μείωση της επιβατικής κίνησης και των αφίξεων πλοίων, με άμεσο αντίκτυπο στις τουριστικές εισπράξεις, γεγονός που βυθίζει ακόμη περισσότερο τις ελπίδες για ανάκαμψη.
Είναι χαρακτηριστικό πως μόνο το λιμάνι της Κέρκυρας υποδέχτηκε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου επτά κρουαζιερόπλοια λιγότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Οργανισμού Λιμένα Κέρκυρας πιο συγκεκριμένα, λιγότεροι κατά περίπου 10% ήταν οι τουρίστες από κρουαζιερόπλοια που αφίχθηκαν στο νησί ( 48.353 επιβάτες με 31 κρουαζιερόπλοια αντί για 38 κρουαζιερόπλοια με 52.871 επιβάτες το 2013). Η εικόνα από το λιμάνι της Κέρκυρας είναι παρόμοια και σε άλλους προορισμούς της χώρας, με φωτεινές εξαιρέσεις τα λιμάνια του Ηρακλείου και της Θεσσαλονίκης, όπου αυτόνομα καταβάλλουν σημαντικές προσπάθειες για να ανεβάσουν τις αφίξεις.
Το 2011 ήταν η τελευταία χρονιά που η ελληνική κρουαζιέρα έδειξε κάποια σημάδια ανάκαμψης και αυτό εξαιτίας της έκρυθμης κατάστασης που είχε δημιουργηθεί στις χώρες της Βόρειας Αφρικής. Από τότε ο κλάδος δεν κατάφερε να ανταγωνιστεί με αξιώσεις τις πρωτοπόρους Ιταλία και Ισπανία. Όπως έδειξε εξάλλου η πρόσφατη μελέτη της Infobank Hellastat Α.Ε., στην οποία εξετάζεται η εγχώρια αγορά της ενοικίασης σκαφών αναψυχής και κρουαζιέρων, το μερίδιο της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή αγορά το 2013 διαμορφώθηκε σε 14,8%, έναντι 17% πριν από δύο χρόνια. Πέρυσι η μείωση των επιβατών οδήγησε τα έσοδα του κλάδου σε κάμψη 2,3%, στα 574 εκατ. (από 588 εκατ. το 2012 και 605 εκατ. το 2011), επίπεδο που τοποθέτησε την Ελλάδα στην 7η θέση της Ευρώπης.
Οι επαγγελματίες του κλάδου μιλούν για απουσία κεντρικής πολιτικής, σχεδιασμού, υψηλά τέλη ελλιμενισμού, για μεγάλα προβλήματα ανταγωνιστικότητας στον Πειραιά, αλλά και για έλλειψη βασικών υποδομών στα υπόλοιπα λιμάνια υποδοχής. Η χώρα υστερεί σημαντικά κυρίως στον τομέα του home port. Η χρήση των ελληνικών λιμανιών από τα κρουαζιερόπλοια ως σημεία διέλευσης και όχι ως αφετηρίες θεωρείται το μεγαλύτερο μειονέκτημα της ελληνικής κρουαζιέρας. Το τελευταίο έτος οι επιβάτες που αναχώρησαν από ελληνικά λιμάνια ανήλθαν σε μόλις 212 χιλ, όταν η Ιταλία μετρά περίπου 2 εκατ. επιβάτες.
Σύμφωνα άλλωστε με τη μελέτη της Infobank Hellastat , η πολιτική και κοινωνική αστάθεια που επικρατεί σε χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και οι αναδιατάξεις στόλων των διεθνών ομίλων, θα φέρουν φέτος λιγότερες αφίξεις. Εξάλλου, τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια που χρησιμοποιούνται πλέον δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τα χαμηλών υποδομών περισσότερα ελληνικά λιμάνια, ενώ προορισμοί, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος ,θεωρούνται κορεσμένοι.
Οι χαμηλές πτήσεις της κρουαζιέρας επηρεάζει όμως και τα συνολικά έσοδα του τουρισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έρευνας συνόρων που διεξάγει η Τράπεζα της Ελλάδας, η μέση δαπάνη ανά ταξίδι αλλοδαπού τουρίστα το 2013 αυξήθηκε κατά 1,2% σε σχέση με το 2012 και έφτασε τα 653 ευρώ. Ωστόσο, αν για τα έτη 2012 και 2013 περιληφθούν δαπάνες από κρουαζιέρες η εικόνα εμφανίζεται διαφορετική: η δαπάνη ανά ταξίδι το 2012 γίνεται 616 και 604 ευρώ το 2013. Η συρρίκνωση της μέσης δαπάνης (που επηρεάζει αντίστοιχα και τη δαπάνη ανά διανυκτέρευση) οφείλεται στο γεγονός ότι η δαπάνη των ταξιδιωτών με κρουαζιέρες είναι πάρα πολύ χαμηλή, με αποτέλεσμα να επιδρά αρνητικά στη διαμόρφωση του μέσου όρου.
Διαβάστε εδώ το άρθρο της Βίκυς Κουρλιμπίνη στο capital.gr
Σχόλια