Μήπως έχεις άγχος (και) στο εργασιακό σου περιβάλλον; Σύμφωνα με το Αμερικανικό Ινστιτούτο Στρες, το 80% των ατόμων αισθάνεται έντονο στρες στην εργασία του. Πιεστικές προθεσμίες, προϊστάμενοι που έχουν μη ρεαλιστικές απαιτήσεις, η ασάφεια ρόλων και αρμοδιοτήτων και φυσικά ο κίνδυνος της απώλειας της εργασίας. Όπως καταλαβαίνεις, το άγχος αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι τόσο της επαγγελματικής όσο και της προσωπικής σου ζωής.
Σίγουρα όμως, υπάρχουν τρόποι να διαχειριστείς το άγχος σου και να μπορέσεις να διατηρήσεις την αποδοτικότητα, τη συγκέντρωση και το κίνητρό σου.
Η Ελισάβετ Γεωργίου, εργασιακή ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια σου προτείνει αποτελεσματικές τεχνικές:
1. Βρες τι σε αγχώνει
Ας ξεκινήσουμε από το προφανές: έχεις άγχος. Όμως ξέρεις πραγματικά που οφείλεται; Ξέρεις ποια είναι η πηγή του; Ας πάρουμε ένα παράδειγμα: υποθέτουμε ότι σε πιέζουν οι προθεσμίες. Το να μείνεις πίσω στη δουλειά είναι σίγουρα αγχωτικό. Μπορείς όμως να συνειδητοποιήσεις τι κρύβεται από πίσω; Μήπως ο φλύαρος συνάδελφος που σου αποσπά πάλι την προσοχή, μήπως το κινητό σου και τα social media; Πολύ ωραία. Το 1ο βήμα έγινε. Τώρα που ξέρεις ποια είναι η πηγή του κακού, ξέρεις και τι πρέπει να κάνεις για να διατηρήσεις τη συγκέντρωσή σου και να μη χάνεις άσκοπα χρόνο.
2. Πάρε μέτρα
Αλήθεια πώς διαχειρίζεσαι το στρες; Εντόπισε τους τρόπους που μέχρι σήμερα έχεις χρησιμοποιήσει για την αντιμετώπιση του εργασιακού σου άγχους και είχαν αποτέλεσμα. Κάνεις πράγματα που σε ευχαριστούν και σε αποφορτίζουν μέσα στην ημέρα σου; Δοκίμασε για παράδειγμα να κάνεις τακτικά γυμναστική, κανόνισε να βγεις με ένα φίλο σου ή ξεκίνα επιτέλους να διαβάζεις αυτό το βιβλίο που τόσο καιρό έχεις πάνω στο κομοδίνο σου. Αν πάλι θεωρείς ότι είσαι ένα βήμα πριν καταρρεύσεις, μήπως ήρθε η στιγμή να πάρεις άδεια; Ακόμα και μία ημέρα θα σε βοηθήσει να αναζωογονηθείς, να χαλαρώσεις, να κοιμηθείς και να επιστρέψεις γεμάτος όρεξη και ενέργεια στο γραφείο.
3. Βάλε προτεραιότητες
Πόσο συχνά πιάνεις τον εαυτό σου να λέει “πρέπει να κάνω και αυτό”. Όλα αυτά τα “πρέπει” όταν μαζεύονται, προκαλούν αναπόφευκτα επιπλέον άγχος. Γίνεται όμως να τα κάνεις όλα εσύ και να φορτώνεις το ήδη γεμάτο πρόγραμμά σου; Μάλλον όχι. Γι' αυτό βάλε προτεραιότητες και μάθε να αναθέτεις και να λες “όχι”. Ναι μπορείς να βοηθήσεις τον συνάδελφό σου, αλλά μόνο όταν και αφού έχεις ολοκληρώσει αυτά που πρέπει.
4. Ζήτησε βοήθεια
Δεν είναι κακό να παραδέχεσαι ότι δεν μπορείς να τα κάνεις όλα μόνος σου. Έχεις τόσες πολλές αρμοδιότητες καθημερινά, που σίγουρα χρειάζεσαι βοήθεια. Αναζήτησε τους βοηθούς γύρω σου. Σκέψου το εξής: είναι καλύτερα να μην τελειώσεις όλα όσα πρέπει ή να πεις στον συνάδελφο απέναντι ότι τον χρειάζεσαι; Σίγουρα το δεύτερο. Πριν όμως το κάνεις, φρόντισε να έχεις καταβάλει ήδη μεγάλη προσπάθεια μόνος σου και να έχεις κάνει μία μικρή έστω πρόοδο για να μην ξεκινήσετε από το μηδέν και του φας τον χρόνο. Αυτό θα σε βοηθήσει να είσαι και πολύ συγκεκριμένος στο τι θέλεις να κάνει εκείνος. Βέβαια προϋποθέτει ότι και εσύ προθυμοποιείσαι αντίστοιχα να του ανταποδώσεις αυτή τη βοήθεια.
5. Σκέψου τα θετικά
Μερικές βαθιές αναπνοές πάντα βοηθούν. Γι' αυτό κάθε φορά που νιώθεις άγχος, πάρε μία βαθιά αναπνοή και εστίασε μόνο στα θετικά της δουλειάς σου: όλα τα ενδιαφέροντα που κάνεις και μαθαίνεις, τις καλές σχέσεις και οτιδήποτε άλλο θετικό υπάρχει. Επειδή η ευγνωμοσύνη είναι ισχυρό αντίδοτο για το άγχος, θύμιζε στον εαυτό σου κάθε τόσο τα καλά της δουλειάς. Αν πάλι δυσκολεύεσαι να τα βρεις, μάλλον ήρθε η στιγμή να σκεφτείς ότι πρέπει να κάνεις κάτι άλλο.
Τώρα ξέρεις πώς να διαχειριστείς το άγχος στο γραφείο. Πώς να αποφορτιστείς μετά από μία κουραστική ημέρα; Ξέρεις;
Αρχική δημοσίευση από Ελίνα Δελενίκα, Συντάκτρια Thrive Global, στο www.thriveglobal.gr
Η αποστολή του Thrive Global είναι να τερματίσει την επιδημία του στρες και της εξουθένωσης προσφέροντας επιστημονικές, εφαρμόσιμες λύσεις που ενισχύουν την ευεξία και μαζί την αποδοτικότητα και σε βοηθούν να αλλάξεις πεποιθήσεις και συμπεριφορές και να περάσεις από τη θεωρία στην πράξη, διαμορφώνοντας νέες συνήθειες προκειμένου να κατακτήσεις την πολυπόθητη ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής.
Ιδρύθηκε από την Arianna Huffington στις ΗΠΑ το 2016 και, μέσα σε ένα χρόνο, κατάφερε να γίνει ο παγκόσμιος ηγέτης στα προγράμματα ευεξίας, έχοντας πελάτες που διακρίνονται για το εργασιακό τους περιβάλλον. Στην Ελλάδα λειτουργεί από το 2018 και είναι η πρώτη φορά που μια τέτοια καινοτομία έρχεται στην χώρα μας, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, προσαρμοσμένη στα ελληνικά δεδομένα. Μάθε περισσότερα στο www.thriveglobal.gr.
Σχόλια