Aναρωτιέμαι μερικές φορές αν θα ξανάρθουν εκείνες οι εποχές που μιλούσαμε, οι petrolheads, για συναρπαστικές επιδόσεις, ιπποδυνάμεις και ροπές αντί για τη βαρετή οικονομία.
Θα ξανάρθουν, δεν μπορεί... Μέχρι όμως να ξανάρθουν, να 10+1 απλοί, γιατί-να-μην-το-σκεφτώ-αυτό-νωρίτερα τρόποι να κάνετε τον Σκωτσέζο προπάππου σας περήφανο – και τον έξυπνο στην επόμενη συζήτηση για την κατανάλωση.
- Ξεφορτωθείτε, στην κυριολεξία, ό,τι περιττό κουβαλάτε μέσα ή πάνω στο αυτοκίνητο. Που, ανάλογα με τη σχολαστικότητα, την τεμπελιά ή έστω την προνοητικότητά σας, μπορεί και να 'ναι 10 κιλά ή και παραπάνω.
- Αποφύγετε τα φαρδύτερα λάστιχα που αυξάνουν την τριβή κύλισης χωρίς να προσφέρουν απτή διαφορά σε πρόσφυση. Επειδή μάλιστα αυτά είναι συνήθως χαμηλού προφίλ (θα αποκρυπτογραφήσουμε τα μυστικά των ελαστικών σε επόμενο post), προσφέρουν λιγότερη άνεση.
- Και μιλώντας για λάστιχα, φροντίστε αυτά να είναι πάντα στις πιέσεις που συνιστά ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου σας για κάθε διαδρομή. Το 'χουμε ξαναπεί: μικρότερες από το συνιστώμενο πιέσεις σημαίνει μεγαλύτερη αντίσταση και άρα μεγαλύτερη κατανάλωση.
- Αν αφήνετε το αυτοκίνητό σας σε parking, όχι δηλαδή στον δρόμο, πάντα παρκάρετε με την όπισθεν. Γιατί; Διότι όταν ξεκινήσετε ξανά και θα χρειαστεί να κάνετε ένα τουλάχιστον μπρος-πίσω (εντάξει, πίσω-μπρος), ο κινητήρας θα είναι κατά πάσα πιθανότητα κρύος και άρα στη λιγότερο αποδοτική του φάση. Ένας κρύος δε κινητήρας, μέχρι να φτάσει στην ιδανική του θερμοκρασία, καταναλώνει μέχρι και 50% περισσότερο καύσιμο. Πολλώ μάλλον όταν κάνει κρύο ή/και όταν αυτός είναι παλαιότερος.
- Αν το αυτοκίνητό σας έχει τεχνολογία Stop/Start μην την απενεργοποιείτε. Τουλάχιστον όχι αν παρατηρείτε ότι χρειάζεται να μείνετε ακινητοποιημένοι για, ας πούμε, πάνω από 10", σ' ένα φανάρι με πολλή κίνηση, για παράδειγμα. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος ύπαρξης της τεχνολογίας αυτής. Προσοχή όμως. Αν το αυτοκίνητό σας δεν έχει τεχνολογία Stop/Start μην επιχειρήσετε να... φτιάξετε τη δική σας σβήνοντας και βάζοντας μπρος κάθε τόσο αν ο χρόνος ακινητοποίησης είναι σύντομος – π.χ. μικρότερος από 1'. Οι μπαταρίες και οι μίζες σ' ένα αυτοκίνητο με Stop/Start είναι heavy duty. Οι δικές σας όχι. Αν πάτε να μιμηθείτε το Start/Stop, και οι δυο θα σας αποχαιρετήσουν σύντομα.
- Ένα σωστά συντηρημένο αυτοκίνητο μπορεί να καταναλώσει σημαντικά λιγότερο καύσιμο – 10% ή και περισσότερο. Απλά πράγματα, όπως η τακτική αλλαγή λιπαντικών, φίλτρων λαδιού, αέρα και καυσίμου είναι σημαντικά για την αποδοτικότερη και οικονομικότερη λειτουργία ενός κινητήρα – εκτός φυσικά της μακροημέρευσής του.
- Αν η θερμοκρασία είναι τέτοια που σας επιτρέπει να ταξιδεύετε με κλειστά παράθυρα και χωρίς A/C κάντε το. Ταξιδέψτε με κλειστά παράθυρα και χωρίς A/C, ρυθμίζοντας τον ανεμιστήρα και τη ροή του εξωτερικού αέρα έτσι ώστε να σας είναι ευχάριστη. Είναι ανόητο να έχει έξω 22° C και σεις να ταξιδεύετε με τον αυτόματο κλιματισμό σας στους 22° C.
- Αν το αυτοκίνητό σας έχει cruise control, χρησιμοποιείστε το στο ταξίδι στην εθνική μιας και έτσι θα αποφύγετε περιττά πάτα/άσε. Εκτός βέβαια αν είστε μάστορας με το γκάζι και ξέρετε πότε να το πατάτε και πότε να το αφήνετε (βλ. #9 παρακάτω).
- Στις κατηφόρες μάθετε να σηκώνετε το πόδι από το γκάζι. Έτσι, ο κινητήρας "καίει" μόνο αέρα, όχι καύσιμο. Και η οικονομία θα είναι σημαντική και ο κινητήρας παίρνει ανάσες. Ναι, και αυτό το 'χουμε ξαναγράψει.
- Αν γνωρίζετε την κατανάλωση του αυτοκίνητου σας στο ταξίδι και πρόκειται να κινηθείτε σε διαδρομή με αρκετά πρατήρια, μη γεμίζετε το ρεζερβουάρ ξεκινώντας. Ο λόγος είναι προφανής. Περισσότερο καύσιμο σημαίνει περισσότερο βάρος. Γιατί να κουβαλάτε 20 ή 30 κιλά περισσότερα αν μπορείτε να τα βρείτε αυτά στη διαδρομή;
- Μεγαλύτερη ταχύτητα σημαίνει μεγαλύτερη κατανάλωση. Πόσο μεγαλύτερη; Μπακάλικα και τηρουμένων των αναλογιών, ένα "κανονικό" αυτοκίνητο με κινητήρα 1.4 που ταξιδεύει με 130 km/h μπορεί να καταναλώσει ακόμη και 25% περισσότερο από ένα ίδιο που ταξιδεύει με 100 km/h.
Πηγή: hellasdirect.gr
Σχόλια