Το πρακτορείο θεματικού τουρισμού που μας καλεί να δούμε το Βόρειο Αιγαίο... Alios
Η Δανάη Κουκουλομάτη και ο Στέλιος Χουλάκης άφησαν πίσω τις δουλειές τους στην Αθήνα για να δημιουργήσουν το πρακτορείο θεματικού τουρισμού Alios Tours. Σήμερα, η Δανάη μιλάει στο epixeiro.gr για το πώς καταφέρνουν να προσφέρουν θεματικές εμπειρίες «με τη ματιά του σύγχρονου ταξιδιώτη», ξεκινώντας από το νησί της Χίου.
Τι ακριβώς είναι το πρακτορείο θεματικού τουρισμού Alios Tours και πώς προέκυψε η δημιουργία του; Γιατί «Alios»;
Τον Αύγουστο του 2017, μαζί με τον συνεργάτη μου Στέλιο Χουλάκη, πήραμε την απόφαση να ξεκινήσουμε για ένα ταξίδι χωρίς προορισμό. Έτσι, βγάλαμε ένα one way εισιτήριο και περιπλανηθήκαμε στην Ασία για επτά μήνες.
Εκεί, δουλέψαμε σε ξενοδοχεία, πρακτορεία, εταιρείες yachting και συνειδητοποιήσαμε πόσο διαφορετικά αντιμετωπίζουν τον τουρισμό και τις εμπειρίες που προσφέρουν στους ταξιδιώτες. Ήρθαμε σε επαφή με τον πυρήνα του θεματικού τουρισμού και είδαμε από όλες τις πλευρές την απήχηση που έχει στο κοινό.
Όταν αποφασίσαμε να επιστρέψουμε στην Ελλάδα, ο τουρισμός μας είχε κερδίσει και ξέραμε ότι αυτό θέλουμε να κάνουμε. Ήρθαμε λοιπόν στη Χίο και αποφασίσαμε να την αναδείξουμε... alios!
«Alios» σημαίνει «διαφορετικά» και για εμάς αυτό είναι φιλοσοφία και τρόπος ζωής. Είμαστε το μόνο πρακτορείο στο Βόρειο Αιγαίο που ο πελάτης μπορεί με τρία κλικ να κλείσει και να πληρώσει την υπηρεσία που τον ενδιαφέρει, καθώς έχουμε αυτοματοποιήσει όλες μας τις διαδικασίες.
Περιγράψτε μας το προϊόν που προσφέρει η εταιρεία σας. Ποιες είναι οι εκδρομές που παρέχονται, τι θα βρει κανείς σε αυτές;
Το Alios Tours προσφέρει θεματικές εμπειρίες με κύριο άξονα τη γαστρονομία, την ιστορία και τον πολιτισμό. Διοργανώνουμε μαθήματα μαγειρικής, μαθήματα παρασκευής cocktails με βάση τη μαστίχα, επίσκεψη σε τοπικές φάρμες και γευσιγνωσίες, οινογνωσία των κρασιών του Β. Αιγαίου, κατασκευή παραδοσιακών σουβενίρ από μαστιχόξυλο, μεσσαιωνικές ξεναγήσεις, walking tours, ιστιοπλοϊκές αποδράσεις, λογοτεχνικά εργαστήρια με τον Χιώτη συγγραφέα Γιάννη Μακριδάκη.
Ο στόχος όλων των δράσεων μας είναι να αναδείξουμε το ελληνικό ήθος και την τοπική λαογραφία με τη ματιά του σύγχρονου ταξιδιώτη.
Οι περισσότεροι τουρίστες θα γνωρίζουν την Χίο από τη μαστίχα της. Ποια είναι η «κρυμμένη», ίσως, πλευρά της, τι μπορεί να ανακαλύψει κάποιος στο νησί;
Η Χίος είναι γνωστή από την ιστορία για τον πολιτισμό, το εμπόριο και τη ναυτιλία. Η μαστίχα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο λόγω της ιδιομορφίας να παράγεται μονάχα στο νότιο τμήμα του νησιού και πουθενά αλλού στον κόσμο.
Η Χίος θεωρούνταν το Παρίσι της Ανατολής, εδώ κατέληγε ο θαλάσσιος δρόμος του Μεταξιού, από εδώ περνούσαν όλα τα καράβια για την Ανατολή, εδώ παραγόταν το μετάξι για την Οθωμανική Αυτοκρατορία, τα εσπεριδοειδή της Χίου ήταν πασίγνωστα στα παλάτια της Ευρώπης και των Σουλτάνων, είναι η γενέτειρα των περισσότερων πλοιοκτητών, είναι η πατρίδα ανθρώπων που σημάδεψαν την Νεότερη Ελληνική ιστορία.
Όλες αυτές τις ιστορίες, μαζί με τοπικές γεύσεις, τις μοιραζόμαστε με τους επισκέπτες της Χίου κατά τη διάρκεια των εκδρομών αλλά και των παιχνιδιών που στήνουμε.
Ποια είναι η πορεία που έχει σημειώσει το πρακτορείο μέχρι σήμερα; Ποια η ανταπόκριση του κοινού και ποια η πρόβλεψη που υπάρχει για το φετινό καλοκαίρι;
Τον Ιούλιο του 2018 ανοίξαμε και υποδεχτήκαμε τους πρώτους επισκέπτες, προσφέροντας τρεις γαστρονομικές εμπειρίες και σε λιγότερο από δύο μήνες είχαμε περισσότερους από 150 ευχαριστημένους πελάτες!
Τα νούμερα ξεπέρασαν τις προσδοκίες μας και έτσι τον χειμώνα συμμετείχαμε σε τρία προγράμματα incubator, αλλάξαμε το business και marketing plan μας και η σεζόν του 2019 μας βρήκε με περισσότερες από 10 τοπικές εμπειρίες και δύο νέους προορισμούς. Ο στόχος μας για το 2019 είναι να μεγαλώσουμε τη σεζόν της Χίου από 2,5 σε 7 μήνες και να διπλασιάσουμε το πελατολόγιο καθώς και τον τζίρο μας.
Τι αναζητά κάποιος που θα επισκεφθεί την Ελλάδα και την Χίο; Και ποια τα οφέλη που του προσφέρει ο θεματικός τουρισμός, σε σύγκριση με μια απλή επίσκεψη;
Πλέον, ο τουρίστας έχει μετατραπεί σε ταξιδιώτη. Λόγω του χαμηλότερου κόστους των ταξιδιών και της εύκολης πληροφόρησης από το internet, όλο και περισσότερος κόσμος ταξιδεύει και ταξιδεύει πιο συχνά.
Έτσι λοιπόν, ο sophisticated traveller αναζητά εμπειρίες και όχι μόνο τοπία. Θέλει να ταυτιστεί με τον τόπο που επισκέπτεται, να τον βιώσει alios και να συλλέξει στιγμές που θα θυμάται έως το επόμενο ταξίδι. Η Ελλάδα, ως παραδοσιακά τουριστική χώρα, προσέφερε θάλασσα και ήλιο, κάτι που πλέον ο καθένας μπορεί να βρει και στις πέντε ηπείρους.
Το πλεονέκτημα της Χίου είναι ο αναλλοίωτος χαρακτήρας της. Ο ταξιδιώτης που θα επιλέξει την Χίο, έρχεται καθαρά για το νησί το ίδιο. Δεν έπεσε τυχαία πάνω της, δεν εμφανίστηκε σε προωθητικές λίστες, δεν τη βρήκε στα δημοφιλή hastag στο Instagram. Έρχεται για να τη βιώσει και να γνωρίσει τον ντόπιο τρόπο ζωής.
Ο θεματικός τουρισμός καλείται να αναδείξει τα ελληνικά έθιμα, την κουλτούρα μας, την ιστορία μας, τις συνταγές μας και τις παραδόσεις μας, ώστε να προσελκύσει τον ψαγμένο ταξιδιώτη. Με τον τρόπο αυτό, τονώνει επαγγέλματα που έτειναν να εξαφανιστούν, δημιουργείται έξτρα εισόδημα σε μη τουριστικές, απομακρυσμένες περιοχές.
Ποια είναι σήμερα η εικόνα που παρουσιάζει το Β. Αιγαίο, όσον αφορά στην τουριστική κίνηση, σε σύγκριση και με πιο «τουριστικά», αν θέλετε, μέρη της πατρίδας μας;
Το 2018 η επισκεψιμότητα στο Β. Αιγαίο αυξήθηκε και για το 2019 αναμένεται μεγαλύτερη αύξηση. Αυτό σχετίζεται άμεσα με την τάση του ταξιδιώτη να αναζητά προορισμούς που μπορούν να προσφέρουν αυθεντικές εμπειρίες και αυτό είναι το δυνατό στοιχείο της περιοχής.
Παρόλα αυτά, οι ταξιδιώτες σήμερα επιλέγουν τον επόμενο προορισμό μέσα από inspiring φωτογραφίες στα social media, από άρθρα σε αξιόπιστα ταξιδιωτικά περιοδικά και websites και φυσικά από τους travel bloggers/influencers που ακολουθούν.
Εδώ είναι που υστερούν τα νησιά μας. Χρειάζεται μια στρατηγική με ξεκάθαρους και μετρήσιμους στόχους ώστε να επισκεφτούν τα νησιά άνθρωποι που έχουν πρόσβαση στο κοινό που θέλουμε να προσελκύσουμε για να γίνει πιο γνωστή η περιοχή. Κατά τη γνώμη μου, χρειάζεται να γίνει το destination management με ένα δυνατό marketing strategy.
Γενικότερα, θα λέγατε πως συνεχίζει ο τουρισμός να αποτελεί την «βαριά βιομηχανία» της χώρας μας; Προσφέρονται ίσες ευκαιρίες; Υπάρχει η κατάλληλη υποστήριξη από την πολιτεία;
Ο τουρισμός ήταν πάντα από τις βαριές βιομηχανίες της χώρας μας. Βέβαια, με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και των social media μείναμε πίσω, καθώς χρησιμοποιούμε ακόμα παρωχημένες τεχνικές προσέλκυσης αλλά και φιλοξενίας.
Σε άλλες χώρες το storytelling υπάρχει παντού, όλες οι επιχειρήσεις - από τον τσαγκάρη ως το πολυτελές resort - καταλαβαίνουν τον ρόλο τους στη αλυσίδα του τουρισμού και εξελίσσονται προς αυτήν την κατεύθυνση.
Εμείς πρόσφατα ξεκινήσαμε να κάνουμε βήματα προς τα εκεί και κυρίως στις τουριστικές περιοχές που έχουν δει τα οφέλη της ολιστικής προσέγγισης. Σε άλλες περιοχές, όπως και στην Χίο, επαγγελματίες του τουρισμού θεωρούνται μόνο οι ξενοδόχοι και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες.
Αφήσατε πίσω τις καριέρες σας στην Αθήνα για να υλοποιήσετε το συγκεκριμένο σχέδιο. Υπήρξαν δυσκολίες που αντιμετωπίσατε; Και τι θα συμβουλεύατε άλλους που στοχεύουν σε κάτι παρόμοιο;
Δυσκολίες υπάρχουν σε κάθε απόφαση, πόσο μάλλον για τη δική μας γενιά που έχει γνωρίσει μόνο την Ελλάδα της κρίσης. Αν πιστεύεις σε αυτό που κάνεις και έχεις πάθος, τότε θεωρώ ότι όλα θα βρουν τον δρόμο τους.
Η μόνη συμβουλή που έχω να δώσω είναι να ξεκινάς τη μέρα σου σαν να μην ξέρεις τίποτα, να ρουφάς κάθε πληροφορία, να ρωτάς, να διαβάζεις, να ενημερώνεσαι, να εκπαιδεύεσαι και να παίρνεις ως δεδομένο ότι οι τεχνικές / εργαλεία που χρησιμοποιείς σε λίγο καιρό θα είναι ήδη ξεπερασμένα. Και, φυσικά, να ταξιδεύεις!
Υπάρχουν σχέδια για επέκταση σε ακόμη περισσότερες περιοχές; Γενικότερα, ποια είναι τα επόμενα σχέδια, το πλάνο που υπάρχει για τα αμέσως επόμενα χρόνια;
Φέτος ξεκινήσαμε τον σχεδιασμό παιχνιδιών κρυμμένου θησαυρού μέσω μιας εφαρμογής όπου ο χρήστης καθοδηγείται για την επόμενη αποστολή με GPS μαζεύοντας πόντους και μπορεί να δει την πρόοδο της αντίπαλης ομάδας. Ο στόχος μας είναι να σχεδιάσουμε παιχνίδια κρυμμένου θησαυρού μέσω της εφαρμογής μας για όλη την Ελλάδα.
Επίσης, το όραμα μας όταν ξεκινήσαμε, ήταν να κάνουμε γνωστή την περιοχή του Βορείου Αιγαίου. Έτσι, μαζί με συνεργάτες από τα υπόλοιπα νησιά της περιοχής, σχεδιάζουμε τους δρόμους του κρασιού του Βορείου Αιγαίου και σκοπεύουμε μέχρι το τέλος του 2020 να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας και στα πέντε μεγάλα νησιά της περιφέρειας.
Σχόλια