Tunnel vision: Από αυτό το τούνελ δεν θα σας βγάλει ούτε η Νικολούλη!
Μπορεί να είστε η πρώτη γενιά της επιχείρησης, με όλη την πείρα και τη γνώση 40 «μάχιμων» ετών. Μπορεί να είστε η δεύτερη, με τον ενθουσιασμό και τις νέες ιδέες να είναι η ειδικότητά σας. Μπορεί τέλος, να είστε απλά ένας manager, περιζήτητος στην αγορά, που ξέρετε πώς να χειρίζεστε μέχρι και το νέο κανάλι πωλήσεων (sales funnel).
Όποιος όμως και να είστε, όσο λαμπρό και να είναι το παρελθόν σας, και όσο πολλά υποσχόμενο το μέλλον σας, κινδυνεύετε από μία από τις πιο «ύπουλες» παθήσεις του μάρκετινγκ: το tunnel vision (ή στα ελληνικά «επιχειρηματική μυωπία»). Διαβάστε λοιπόν πώς... ΔΕΝ θα περάσετε μέσα από τη σήραγγα με τα φώτα νυσταγμένα και βαριά!
Τι είναι το tunnel vision;
Ο καλύτερος ορισμός που μπορώ να σας δώσω είναι η έλλειψη της ικανότητας να δείτε τη μεγάλη εικόνα για την επιχείρησή σας. Αυτός που πάσχει από tunnel vision βλέπει το δέντρο και χάνει το δάσος. Ασχολείται μόνο με έναν τομέα της επιχείρησης ή μόνο με ένα είδος πελατών ή προσπαθεί να προσαρμόσει τα πάντα στην κοσμοθεωρία του. Συμβαίνουν πολλά γύρω του, δεν τα βλέπει και συνήθως ασχολείται με micro-management.
Συνήθεις ύποπτοι
Συνήθεις ύποπτοι για το tunnel vision; Οι παρακάτω:
Οι «Παντογνώστες»
Παράξενο και όμως αληθινό: οι επιχειρηματίες με τον μεγαλύτερο ίσως κίνδυνο tunnel vision από όλους είναι και οι πιο ικανοί και οι πιο ριψοκίνδυνοι. Με τον «αέρα» κάποιων αποφάσεών τους που τους δικαίωσαν, ακολουθούν μόνο το ένστικτο τους και έχουν τον αέρα του παντογνώστη. Δεν υπάρχει πιο σίγουρος δρόμος για μεγάλο, σκοτεινό τούνελ από τον μικρομεσαίο επιχειρηματία που έχει σαν μότο το «εγώ θα σου πω πώς γίνεται, επειδή το κάνω έτσι τόσα χρόνια».
Οι «Επιβεβαιωμένοι»
Πόσες φορές το έχουμε δει; Ο ηγέτης της επιχείρησης, μπροστά σε ένα σταυροδρόμι που αφορά το marketing ή τη διαφήμιση, παίρνει την απόφασή του: «Θα πάμε με τη βεραμάν συσκευασία! Τι γνώμη έχεις Αντώνη;» Ο Αντώνης, βασιλικότερος του βασιλέως, θα συμφωνήσει για τη «βεραμάν συσκευασία» με την ταχύτητα του φωτός, ακόμη και εάν προσωπικά επιθυμεί την απαγόρευση του βεραμάν παντού.
Οι «Πολυάσχολοι»
Όσοι βιάζονται, βιάζονται, βιάζονται, σκοντάφτουν, σκοντάφτουν, σκοντάφτουν. Εάν δεν αφιερώσετε χρόνο να σκύψετε πάνω από κάθε πρόβλημα της επιχείρησής σας, θα αναπτύξετε μία κοσμοθεωρία λύσης των πάντων «εδώ και τώρα». Δεν θα δείτε το θέμα σφαιρικά και θα περάσετε πολύ χρόνο μέσα στο τούνελ ψάχνοντας την έξοδο – και το χειρότερο χωρίς ίσως να το έχετε καταλάβει!
Οι «Αναβλητικοί»
Φτιάχνουν μία λίστα. Μετά μία λίστα που περιλαμβάνει λίστες. Μετά αρχίζουν το cross out των δουλειών της λίστας, ξεκινώντας από αυτή με τον παιδικό βαθμό δυσκολίας. Μετά φτιάχνουν μια δεύτερη λίστα. Οι λίστες αρχίζουν να συσσωρεύονται μέχρις ότου η ορατότητα έξω από το τούνελ είναι μηδέν!
Γιατρέ μου έχω tunnel vision. Τι να κάνω;
Δεν χρειάζεστε οφθαλμίατρο. Μία καλή λύση είναι να μιλήσετε με κάποιον εκτός της επιχείρησής σας που θα δει τα πράγματα αποστασιοποιημένα, χωρίς συναισθηματική ή οποιαδήποτε άλλη εμπλοκή και θα σας βοηθήσει να δείτε ξανά τη μεγάλη εικόνα. Το ουδέτερο μάτι θα σας ανοίξει τα μάτια.
Ακόμη, η επιδεξιότητα να βλέπετε ένα πρόβλημα από κάθε οπτική γωνία και να αποφεύγετε τις «one size fits all» λύσεις, θα σας βοηθήσει.
Τέλος, η ικανότητα να αντιλαμβάνεστε, να κρίνετε την περιρρέουσα ατμόσφαιρα και να αντιδράτε ανάλογα καθώς και να καταλαβαίνετε τα «καμπανάκια κινδύνου» όταν ακόμη χτυπάνε χαμηλά είναι δύο ακόμη παράγοντες που θα σας βοηθήσουν να αποφύγετε το tunnel vision. Το σίγουρο πάντως είναι ότι υπάρχει λύση, αρκεί να έχετε ανοιχτά αυτιά να την ακούσετε και καθαρή όραση για να την δείτε.
Σχόλια