Τον τελευταίο καιρό, γράφτηκαν πλήθος άρθρων σε πολλά γερμανόφωνα ΜΜΕ σχετικά με μια έρευνα του Πανεπιστημίου του Μπάμπεργκ, στην οποία οι ερευνητές εντόπισαν ότι στη Γερμανία, κάθε έκτο δέμα που πραγματοποιείται μέσω online αγορών, επιστρέφεται. Με αφορμή το παραπάνω, δημοσιογράφοι αλλά και καταναλωτικό κοινό δεν άργησαν να στιγματίσουν το ηλεκτρονικό εμπόριο ως υπεύθυνο για τις εκπομπές ρύπων και την μόλυνση του περιβάλλοντος.
Όποιος, όμως, δείχνει με το δάκτυλο τις εξ αποστάσεως αγορές, λησμονεί συνήθως το μέγεθος των εκπομπών που δημιουργούνται εξαιτίας του συμβατικού εμπορίου – από τον κλιματισμό, τη θέρμανση και τον φωτισμό των κτηρίων των εμπορικών καταστημάτων, την τροφοδοσία των καταστημάτων με εμπορεύματα αλλά και την επιστροφή των απούλητων εμπορευμάτων, καθώς και τη διανομή πλαστικών σακουλών για τη μεταφορά των αγορών και την πληθώρα διαφημιστικών φυλλαδίων και προωθητικών ενεργειών για την προσέλκυση ενδιαφερομένων. Και αυτά χωρίς καν να λάβουμε υπόψη την ατομική διαδρομή κάθε πελάτη, είτε με τα μέσα μαζικής μεταφοράς είτε με όχημα, που απαιτείται κατά την επίσκεψή στα φυσικά σημεία πώλησης.
Δεν είναι υπερβολή να τονίσουμε ότι κάθε δέμα που μεταφέρεται με ένα όχημα παράδοσης ενός ταχυμεταφορέα, αντιστοιχεί σε εξοικονόμηση μίας επίσκεψης στα εμπορικά καταστήματα ή ακόμα και σε δύο επισκέψεις, σε περίπτωση που οι επισκέπτες των καταστημάτων γυρίσουν με άδεια χέρια στην οικία τους. Συνηθισμένο φαινόμενο τα τελευταία χρόνια, καθώς η αγοραστική κίνηση έχει πέσει κατακόρυφα ακόμα και στους εμπορικότερους δρόμους.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι πιο οικολογικό από όσο το συμβατικό εμπόριο
Σε πρόσφατο δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας Süddeutsche Zeitung, η παραπάνω αρχή αποτυπώνεται τουλάχιστον σε έναν βαθμό, καθώς ο όγκος των επιστροφών επηρεάζει αρνητικά σε σημαντικό βαθμό το περιβάλλον.
Παρακάτω μπορεί να δείτε τις τιμές εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) για την αγορά υποδημάτων, όπως τις υπολόγισε η γερμανική εφημερίδα, τόσο για αγορά μέσω διαδικτύου όσο και μέσω φυσικού καταστήματος. Η επιλογή της συγκεκριμένης κατηγορίας δεν είναι τυχαία, καθώς ο κλάδος του ρουχισμού και υποδημάτων έχει το υψηλότερο ποσοστό επιστροφών.
Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω, μια αποστολή δέματος, μια αποστολή συμπεριλαμβανομένης και της επιστροφής, προκαλεί μόνο το μισό των εκπομπών σε αέρια που οξύνουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, όταν αντίθετα για μια μετακίνηση με το αυτοκίνητο με μέση απόσταση τα έξι χιλιόμετρα, παράγονται περίπου 2400 γραμμάρια CO2.
Πέρα των παραπάνω, το ηλεκτρονικό εμπόριο παρουσιάζει σημαντικές δυνατότητες για την άμεση εφαρμογή μέτρων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, στα οποία περιλαμβάνονται, μεταξύ των άλλων, τα παρακάτω:
- Ανάπτυξη καινοτόμων εναλλακτικών μεταφορικών υπηρεσιών – επιχειρηματικά μοντέλα, με στόχο την αξιόπιστη και (οικολογική) παράδοση στο τελευταίο μίλι.
- Δημιουργία μικρότερων συσκευασιών χωρίς υλικό παραγεμίσματος και ως εκ τούτου με λιγότερο αέρα, γεγονός που μειώνει τον όγκο, με αποτέλεσμα ένα όχημα να μπορεί να μεταφέρει – παραδώσει περισσότερα δέματα έως στο τελευταίο μίλι.
- Προσφορά δυνατότητας συγχώνευσης παραγγελιών και παράδοσης πολλαπλών παραγγελιών με μια μοναδική διανομή.
- Χρήση επαναχρησιμοποιούμενων – επιστρεφόμενων (οικολογικών) συσκευασιών.
Αυτό που έχει σημασία είναι ότι όποιο τρόπο αγοράς και να επιλέξετε ως καταναλωτές, αυτό που ισχύει και στις δύο περιπτώσεις είναι ότι όσο μικρότερη είναι η διανυόμενη απόσταση και όσο λιγότερος ο υπερκαταναλωτισμός, τόσο καλύτερα για το περιβάλλον.
Σχόλια