Το ερώτημα που θα πρέπει να τίθεται σε κάθε έναν από εμάς που έχουμε ή διαχειριζόμαστε λογαριασμούς στα social media είναι ένα και μοναδικό: Τι θέλουμε να έχει αποκομίσει ο επισκέπτης των λογαριασμών μας από εμάς (ως social media οντότητες) και τι κάνουμε για να διασφαλίσουμε ένα θετικό αντίκτυπο σε όλους όσους μας διαβάζουν, μας «ακολουθούν» ή και μας στηρίζουν με τα Likes, shares, comments και reposts τους;
Κατανοούμε πως η έννοια των social media influencers μπορεί να έχει ταυτιστεί με χιλιάδες ή ακόμα και εκατομμύρια followers, με συμβόλαια πολλών χιλιάδων ευρώ και δολαρίων, ωστόσο καθημερινά γίνεται αντιληπτό πως ακόμα και η πλέον απλοϊκή και βασική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αφήνει το αποτύπωμα της έστω και σε έναν/μία ακολούθους. Αυτό το γεγονός και δεδομένο αυτόματα δημιουργεί απαιτήσεις, σκέψεις και φυσικά μια αίσθηση ευθύνης για το τι ποστάρουμε, τι επιδιώκουμε από αυτό και κυρίως πόσους και με ποιον τρόπο επηρεάζουμε.
Η απόδοση του χαρακτηρισμού influencer δεν βασίζεται σε ποιοτικά χαρακτηριστικά, δεν λαμβάνει υπόψη ποιο κοινωνικό μέσο χρησιμοποιεί κάποιος, αλλά αποδίδεται αποκλειστικά και μόνο με βάση τον αριθμό των ακολούθων. Ωστόσο, όπως θα ήταν το αναμενόμενο, η τάση της απόλυτης μυθοποίησης ανθρώπων που τυχαίνει (και δεν χρησιμοποιούμε εισαγωγικά για ευνόητους λόγους) να έχουν προσελκύσει την διαδικτυακή προσοχή, αρχίζει και παίρνει την κατιούσα. Η άσκοπη και αλόγιστη δαπάνη που ουσιαστικά βασίζεται σε ένα πρόσωπο τάσης και όχι - και - ουσίας προωθήθηκε υπέρ του δέοντος από τις εταιρείες παγκοσμίως, με κολοσσούς να επενδύουν απίστευτα ποσά σε τέτοια πρόσωπα. Ωστόσο, μόλις το 25% της επένδυσης αυτής απέδωσε με αποτέλεσμα οι εταιρείες να στρέφονται σε άλλα μοντέλα κοινωνικής προώθησης και πωλήσεων.
Σύμφωνα με άρθρο του Medium, είναι σχεδόν αδύνατο να αποδείξουμε πραγματικά ότι η συνεργασία με έναν συγκεκριμένο influencer επηρέασε νέες επιχειρήσεις ή πωλήσεις, ακόμη και με τη χρήση συγκεκριμένων συνδέσεων θυγατρικών και κωδικών έκπτωσης. Καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι αρχίζουν να δυσπιστούν προς τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και στις διαφημίσεις εν γένει, φαίνεται πιθανό ότι δεν είναι μόνο αδύνατο για τις εταιρείες να υπολογίζουν το κέρδος από τα κοινωνικά μέσα, αλλά και ότι δεν υπάρχει πια κέρδος.
Η ηλεκτρονική δυσπιστία αυξάνεται κάθετα, προκαλώντας μαζική έξοδο από όλες σχεδόν τις μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικών μέσων, όπως το Facebook, το Twitter και το Instagram. Είναι όλο και πιο δύσκολο να μετρήσουμε την αξιοπιστία των αριθμών των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, λαμβάνοντας υπόψη πόσο εύκολο είναι να αγοράσει κάποιος followers, likes και σχόλια. Σίγουρα κάποιος μπορεί να έχει 100k followers στο Instagram, αλλά πώς μπορεί να αποδειχθεί ότι και οι 100k από αυτούς είναι πραγματικοί άνθρωποι και όχι ψεύτικοι ή bots; Και κυρίως, πώς μπορεί μια εταιρεία να είναι σίγουρη ότι ο εκάστοτε influencer είναι το καλύτερο πρόσωπο για το εμπορικό σήμα ή την καμπάνια που βασίζεται μόνο στον επιμελημένο λογαριασμό κοινωνικών μέσων;
Η επιρροή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι ζήτημα αριθμών και πλασματικής εικόνας αλλά μια κουλτούρα σωστής αξιοποίησης μίας - ή και περισσοτέρων - πλατφόρμας που δίνει δημόσιο βήμα σε όλους μας για να εκφραστούμε, να στηρίξουμε, να κρίνουμε αλλά και να κατακρίνουμε.
Μια πάγια ερώτηση που οφείλουμε να θέτουμε στους εαυτούς μας όταν πατάμε το κουμπί του «Login» είναι «τι παρουσιάζω στα social media τελικά;’» Υπάρχουν τρία πιθανά σενάρια στην απάντηση αυτή. Παρουσιάζω αυτό που θα ήθελα να είμαι/ζω/καταφέρνω, παρουσιάζω μια βελτιωμένη και ωραιοποιημένη εκδοχή αυτού που ζω/είμαι/καταφέρνω ή παρουσιάζω την πραγματική μου εικόνα και ζωή.
Είναι σαφές πως η τελευταία απάντηση είναι και η σωστή. Τα social media είναι η κολυμπήθρα του Σιλωάμ για τις κακοτοπιές, τις ατυχίες ή τις άσχημες στιγμές της ζωής μας. Είναι (ή θα έπρεπε να είναι) η ψηφιακή απεικόνιση των πραγματικών μας στιγμών, των πραγματικών μας απόψεων, των πραγματικών μας στιγμών.
Αυτό είναι το πραγματικό και το ουσιαστικό αποδοτικό αποτέλεσμα του social media influencing, η παρουσίαση της πραγματικότητας, η διασύνδεση με όσους και όσα πραγματικά αποδεχόμαστε και η θετική επιρροή όποιου μπει στο προφίλ μας. Η αξία που αφήνουμε τελικά ως ψηφιακό αποτύπωμα είναι και το καλύτερο μήνυμα που μπορεί να δίνει το προφίλ του καθενός μας. Και αυτό επιτυγχάνεται μόνο μέσω της ειλικρινούς απεικόνισης του εαυτού μας, σε ψηφιακή αλλά και σε πραγματική διάσταση.
Σχόλια