Γεννιέσαι επιχειρηματίας ή γίνεσαι; - Τα παγκάκια της φιλίας στο Κορδελιό Θεσσαλονίκης
Με αφετηρία τη θέληση τους να αλλάξουν αυτά που δεν τους αρέσουν γύρω τους, οι μαθητές του 6ου Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Ελευθέριου Κορδελιού εμπνεύστηκαν τα «παγκάκια της φιλίας». Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθητές δημιουργούν τις δικές τους ιστορίες με σκοπό να τις μοιραστούν με ανθρώπους έξω από τα στενά όρια του σχολίου.
Γίνονται εθελοντές αναγνώστες σε μικρά παιδιά, ηλικιωμένους, αναλφάβητους, ανθρώπους με προβλήματα όρασης κ.ά, ενώ παράλληλα δημιουργούν χώρους ανάγνωσης και συντροφιάς («τα παγκάκια της φιλίας» για να μην νοιώθει κανείς άνθρωπος μοναξιά).
Τι σχέση έχει όμως αυτό με την επιχειρηματικότητα; Τι είναι η «επιχειρηματική εκπαίδευση» και γιατί μας αφορά όλους;
Όροι όπως «επιχειρηματικότητα, επιχειρηματική κουλτούρα, επιχειρηματική ικανότητα» συνήθως κατανοούνται με τη στενή τους έννοια η οποία αφορά στη δημιουργία επιχειρήσεων. Ωστόσο, η επιχειρηματική ικανότητα δεν έχει να κάνει μόνο με την ικανότητα μας να δημιουργήσουμε και να τρέξουμε μια επιχείρηση. H ευρύτερη έννοια της επιχειρηματικής ικανότητας έχει να κάνει με την ικανότητα των ανθρώπων να αξιοποιούν ευκαιρίες και ιδέες με στόχο τη δημιουργία αξίας για κάποιον άλλον. Αυτή η αξία μπορεί να είναι οικονομική καθώς και κοινωνική, περιβαλλοντική και πολιτισμική.
Σε παγκόσμιο επίπεδο πλέον, η ενσωμάτωση της «επιχειρηματικής εκπαίδευσης» - ή καλύτερα της «εκπαίδευσης μέσα από την επιχειρηματικότητα» - αποτελεί προτεραιότητα σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, από το δημοτικό μέχρι και τα μεταδιδακτορικά προγραμμάτων των πανεπιστημίων, ανεξάρτητα από το αντικείμενο σπουδών. Ο λόγος είναι ότι η «εκπαίδευση μέσα από την επιχειρηματικότητα» συμβάλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για να μπορέσει κανείς να προσαρμοστεί και να ανταποκριθεί με επιτυχία στις αλλαγές που φέρνει ο 21ος αιώνας. Αυτές οι δεξιότητες αφορούν στη δυνατότητα επίλυσης σύνθετων προβλημάτων, την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα κ.α, δηλαδή δεξιότητες που μπορούν να αναπτυχθούν ακόμη από πολύ μικρή ηλικία αλλά που δυστυχώς δεν καλλιεργούνται αποτελεσματικά στα γνωσιοκεντρικά εκπαιδευτικά συστήματα.
Τι μορφή λοιπόν παίρνει στην πράξη η «εκπαίδευση μέσα από την επιχειρηματικότητα»; Την απάντηση μας τη δίνει το 6ο Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Ελευθέριου - Κορδελιού το οποίο εμπλέκει τους μαθητές σε μία διαδικασία δημιουργίας αξίας για κάποιον άλλον. Συγκεκριμένα, οι μαθητές αναρωτήθηκαν, διερεύνησαν και επέλεξαν να «δημιουργήσουν αξία» για ανθρώπους που ζουν αποξενωμένοι για διάφορους λόγους, όπως οικονομικούς, κοινωνικούς καθώς και λόγους υγείας. Η πορεία που ακολούθησαν και ακόμη ακολουθούν για να ολοκληρώσουν τα «παγκάκια της φιλίας» και το project τους «Να σου πω μια ιστορία» αποτελεί μία αυθεντική διαδικασία βιωματικής μάθησης όπου οι μαθητές μετατρέπονται από «αποδέκτες πληροφορίας» σε ενεργούς πολίτες που με τη φαντασία και τη δημιουργικότητα τους συμβάλλουν σε ένα καλύτερο αύριο για όλους.
Κατά τη διάρκεια όλης αυτής της διαδικασίας, οι μαθητές έρχονται σε επαφή με ανθρώπους πέρα από τα στενά όρια του σχολείου, προβληματίζονται, ψάχνουν, συζητούν, αντλούν έμπνευση, σκέφτονται λύσεις, ζητούν βοήθεια, συνεργάζονται, παίρνουν πρωτοβουλίες κ.α. Αυτό λοιπόν, στην πράξη, αποτελεί μία αυθεντική διαδικασία «εκπαίδευσης μέσα από την επιχειρηματικότητα» που μπορεί να πραγματοποιηθεί ακόμη και με πολύ μικρά παιδιά και να συμβάλει ουσιαστικά στη δημιουργία σημαντικών εμπειριών, συναισθημάτων και δεξιοτήτων.
Η πρωτοβουλία των μαθητών του 6ου Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Ελευθέριου Κορδελιού υποστηρίζεται από το έργο NEMESIS το οποίο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Horizon 2020 και το οποίο συντονίζει στην Ελλάδα ο οργανισμός από τη Θεσσαλονίκη Stimmuli for Social Change σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας.
Σχόλια