Μεταξύ του μάρκετινγκ και των πωλήσεων, πάντα υπήρχε debate για το τι είναι πιο σημαντικό, ποιος παίρνει τη δόξα και ποιος συνεισφέρει περισσότερο στην επιτυχία μιας επιχείρησης. Έχοντας βρεθεί και στις δύο πλευρές, μπορώ να δω καθαρά που η συζήτηση πάει και πως η μία πλευρά βλέπει την άλλη.
Αν κοιτάξουμε πίσω στο παρελθόν, οι μεγαλύτεροι διευθύνοντες σύμβουλοι έχουν κατακτήσει και τους δύο τομείς. Είτε είναι ο Ρέι Κροκ (ιδρυτής των McDonalds) και ο Χάουαρντ Σουλτς (Starbucks) στις πωλήσεις, είτε ο Τζεφ Μπέζος και ο Στιβ Τζομπς στο μάρκετινγκ, υπάρχουν στοιχεία για να υποστηρίξουν και τις δύο πλευρές, ανάλογα βέβαια με την εκάστοτε βιομηχανία που βρίσκεται ο καθένας.
Ένας καινοτόμος και στρατηγικός συνδυασμός των πωλήσεων και του μάρκετινγκ είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία κάθε επιχείρησης.
Η «πώληση» ή η πραγματοποίηση πωλήσεων βασίζεται στη διαπροσωπική αλληλεπίδραση. Ο όρος «μάρκετινγκ» περιλαμβάνει τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις για να προσεγγίσουν και να πείσουν τους ενδεχόμενους πελάτες να μπουν στη διαδικασία αγοράς ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας.
Επομένως, ποιες είναι οι κύριες διαφορές μεταξύ των δύο;
Το μάρκετινγκ:
- Γίνεται από ένα άτομο και απευθύνεται σε πολλά
- Λέει την ιστορία του εκάστοτε προϊόντος ή υπηρεσίας σε πολλούς
- Φροντίζει για τη φήμη της μάρκας
- Αναλύει τα μεγάλα δεδομένα. Μέσω του μάρκετινγκ παίρνουμε το γενικό αποτέλεσμα μιας εκστρατείας, όχι κάτι συγκεκριμένο
- Η έρευνα στο μάρκετινγκ μελετάει την εμπειρία του καταναλωτή όταν αγοράζει ή όταν δοκιμάζει ένα προϊόν, μια υπηρεσία ή μια λύση.
Οι πωλήσεις:
- Γίνονται μεταξύ δύο ατόμων
- Η επιχείρησή ζωντανεύει για τον πελάτη. Εκεί η ιστορία και η φήμη της επιχείρησης γίνονται πραγματικότητα
- Αναπτύσσουν ανθρώπινες σχέσεις
- Φροντίζουν τους πελάτες
- Ασχολούνται με τις ανησυχίες και τις ιδιαιτερότητες του κάθε ατόμου ξεχωριστά
- Δεν ασχολούνται μόνο με τη συζήτηση της τιμής και της έκπτωσης, αλλά με την εγγύηση, την υποστήριξη και την εκπαίδευση. Οι πωλητές δίνουν στους πελάτες να κατανοήσουν τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν κατά την αγορά του προϊόντος ή υπηρεσίας και στη συνέχεια τους μαθαίνουν πώς να θέτουν σε λειτουργία τη λύση που επέλεξαν χωρίς κίνδυνο.
Αν θυμάστε, υπάρχει ένα παλιό ρητό που λέει ότι «το μάρκετινγκ αλλάζει συνεχώς, ενώ η πώληση παραμένει ίδια». Μια ματιά στη βιομηχανία του μάρκετινγκ και των πωλήσεων, τόσο προς τα εμπρός όσο και προς τα πίσω, επιβεβαιώνει την πραγματικότητα αυτής της θεμελιώδους ιδέας.
Ένας πιθανός πελάτης, ακόμα και σήμερα, έχει τα ίδια κίνητρα για να αγοράσει. Κάθε άνθρωπος αγοράζει με βάση το συναίσθημα και δικαιώνει τις αποφάσεις του με τη λογική. Αυτός είναι ο τρόπος που ήταν πάντα και ποτέ δεν θα αλλάξει.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει πάντα περιθώριο για εξέλιξη του μάρκετινγκ. Η βιομηχανία του μάρκετινγκ εξελίχθηκε. Τα τηλέφωνα και οι εφημερίδες έδωσαν τη θέση τους σε συσκευές φαξ, στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, σε μηνύματα κειμένου, στους ιστότοπους και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η τεχνολογία δεν είναι ποτέ στάσιμη, αλλάζει πάντα.
Επομένως, το βασικό που πρέπει να μοιράζονται οι πωλήσεις και το μάρκετινγκ είναι η «γραμμή» και οι αξίες της εταιρείας. Οι πωλήσεις και το μάρκετινγκ είναι το οξυγόνο κάθε επιχείρησης και πρέπει να πάνε χέρι-χέρι. Χωρίς αυτά καμία επιχείρηση δεν μπορεί να πετύχει.
Σχόλια