Γυναίκες από τα Βαλκάνια συνασπίζονται για ένα καλύτερο επιχειρείν
Σε δύσβατο μονοπάτι εξελίσσεται για τέσσερις στις δέκα γυναίκες ακόμη και η πρόθεση τους για ενασχόληση με το επιχειρείν. Βασική αιτία η αποθάρρυνση από το οικογενειακό τους περιβάλλον και κυρίως από τους συζύγους, καθώς κάποιοι εξ αυτών όντας άνεργοι, ή με εισόδημα που έχει συρρικνωθεί σημαντικά λόγω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας, φοβούνται ότι μία επιχειρηματική επιτυχία των γυναικών τους θα θέσει σε… κίνδυνο το οικονομικό status των ιδίων.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδας (ΣΕΓΕ), που παρουσιάστηκε σήμερα σε ημερίδα που διοργάνωσε ο ΣΕΓΕ σε συνεργασία με το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ). Η έρευνα, που αφορά στη γυναικεία επιχειρηματικότητα και απασχολησιμότητα και πως αυτές οι δύο παράμετροι επηρεάστηκαν εξαιτίας της κρίσης, πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 200 ανέργων γυναικών.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η έρευνα παρουσιάστηκε στην εναρκτήρια ημερίδα του έργου "Balkan Women Coalition For Professional Qualification and Training in the field of Business and Economic Science".
Στην ημερίδα, κατά τη διάρκεια της οποίας συστάθηκε Φορέας Υποστήριξης για τη Γυναικεία Επιχειρηματικότητα, την Εκπαίδευση και την Ενδυνάμωση των Γυναικών στα Βαλκάνια συμμετείχαν εκπρόσωποι γυναικείων επιχειρηματικών φορέων από: Ελλάδα, Αλβανία, Βουλγαρία, Βοσνία, Κόσσοβο, Μαυροβούνιο, Σκόπια, Ρουμανία, Σερβία, Κροατία και Τουρκία. Στόχος του φορέα είναι η δημιουργία ενός υποστηρικτικού δικτύου για τους γυναικείους επιχειρηματικούς συνδέσμους που συμμετέχουν.
Στο πρόγραμμα δια βίου μάθησης Grundtvig, στο πλαίσιο του οποίου πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση, αναφέρθηκε η πρόεδρος του ΣΕΓΕ Δέσποινα Τριακοσάρη-Σουλτάνη επισημαίνοντας ότι στόχος του είναι η ανάπτυξη διασυνοριακών σχέσεων και η ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών. Αξίζει να σημειωθεί ότι συντονιστής του προγράμματος είναι ο ΣΕΓΕ.
Πέντε στις δέκα γυναίκες θέλουν τη δική τους επιχείρηση
Λύση ή και όνειρο ζωής αποτελεί για πέντε στις δέκα γυναίκες (45%) η δημιουργία δικής τους επιχείρησης, ενώ τέσσερις στις δέκα (40%) είναι διστακτικές στο επιχειρηματικό ρίσκο λόγω του αρνητικού οικονομικού περιβάλλοντος. Ένα μεγάλο ποσοστό, ήτοι 15%, των συμμετεχουσών στην έρευνα απέφυγε να απαντήσει.
Από το 45% των γυναικών που θα επιθυμούσαν να αποκτήσουν τη δική τους επιχείρηση το 25% φοβάται να κάνει το επόμενο βήμα λόγω έλλειψης κινήτρων, το 15% λόγω έλλειψης υποδομών για την υποστήριξη της οικογένειας ενώ το 42% εξαιτίας αποθάρρυνσης και παρεμπόδισης από το οικογενειακό περιβάλλον. Το 18% δείχνει ως αιτία της αναβλητικότητας του για την έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας άλλους λόγους.
Η απουσία στήριξης από την πολιτεία φρενάρει τη γυναικεία επιχειρηματικότητα
Για απουσία δομών και στήριξης από την πολιτεία που φρενάρει την προσπάθεια που καταβάλλεται για την ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας από οργανώσεις, φορείς αλλά και από τις ίδιες τις γυναίκες έκανε λόγο ο πρόεδρος του ΒΕΘ, Παναγιώτης Παπαδόπουλος υπογραμμίζοντας ότι «σήμερα περισσότερο παρά ποτέ, εν μέσω της πρωτοφανούς κρίσης που διέρχεται η Ελλάδα αλλά και της ανεργίας που καλπάζει, η συμμετοχή των γυναικών στην αγορά εργασίας, στην πολιτική και στα κέντρα λήψης αποφάσεων θα πρέπει να ενθαρρύνεται και προπάντων να είναι ισότιμη».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΒΕΘ είναι «απαραίτητο να απαλειφθούν όλοι εκείνοι οι ανασταλτικοί παράγοντες, που δυσχεραίνουν την πλήρη ένταξη των γυναικών στην οικονομική δραστηριότητα μέσα από μία συγκροτημένη πολιτική πρόνοιας και υποστηρικτικών δομών για τη γυναίκα και την οικογένεια». «Οι εργαζόμενες γυναίκες και οι επιχειρηματίες εξακολουθούν να υποτιμούνται παρά το γεγονός ότι αποτελούν σχεδόν το ήμισυ του εργατικού δυναμικού ενώ υπερτερούν σε μαθησιακό επίπεδο» ανέφερε η Ελισάβετ Τζιάλλα, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ΣΕΓΕ.
Το επιχειρείν χρειάζεται γυναικεία μυαλά
Στην ανάγκη ύπαρξης θηλυκών μυαλών στο επιχειρείν, τα οποία μπορούν να γεννήσουν νέες ιδέες, αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κεντρικής – Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Παντελής Φιλιππίδης υπογραμμίζοντας ότι η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα περνά την χειρότερη περίοδο. Στις ευκαιρίες που πρέπει να αναζητηθούν εν μέσω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας που διανύουμε αναφέρθηκε η Βασιλική Κουϊμτζή, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) επισημαίνοντας ότι ο όρος της συνεργασίας μεταξύ των γυναικείων φορέων, σήμερα, έχει μεγαλύτερη σημασία.
Για τη θλιβερή πρωτιά που έχουν οι γυναίκες στην ανεργία αλλά και στις αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στο επιχειρείν έκανε λόγο ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βιοτεχνικών Σωματείων Θεσσαλονίκης (ΟΒΣΘ) Γιάννης Παπαργύρης, τονίζοντας ότι την περίοδο που διανύουμε οι συνέργιες μπορούν να συνεισφέρουν καταλυτικά προκειμένου να βρούμε τον ρυθμό της δημιουργίας. «Η ανάπτυξη μπορεί να έρθει μόνο μέσα από τον κεντρικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η γυναίκα στη σημερινή κοινωνία και το οικονομικό γίγνεσθαι» τόνισε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κιλκίς Παύλος Τονικίδης, ενώ η εκπρόσωπος του Δήμου Θεσσαλονίκης Άννα Αγγελίδου αναφέρθηκε στον παραδοσιακό ρόλο της συζύγου – μητέρας με τον οποίο αντιμετωπίζεται ακόμη και σήμερα η σύγχρονη γυναίκα.
Στο 24% η γυναικεία απασχόληση στην Τουρκία
Μόλις 80.000 είναι οι γυναίκες επιχειρηματίες στην Τουρκία επί συνόλου 1,3 εκατ. Την ίδια ώρα η απασχόληση στην γειτονική μας χώρα αγγίζει το 24% ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των γυναικών 43,7% απασχολείται στην παροχή υπηρεσιών. Αυτά υπογράμμισε μεταξύ άλλων η γενική γραμματέας τouKadider (Women Entrepreneurs Association of Turkey), YesimSevig. Aναφορικά με το τεράστιο χάσμα που επικρατεί στην Τουρκία, μεταξύ των φύλων στην επιχειρηματικότητα η κα. Sevig ανέφερε ότι οι γυναίκες επιχειρηματίες υπόσχονται σημαντικές δυνατότητες σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Ιδιαίτερη μνεία στη σημασία της βαλκανικής συμμαχίας για τους συνδέσμους των γυναικών έκανε η OliveraPopovic, εκπρόσωπος του Συνδέσμου Γυναικών Επιχειρηματιών Σερβίας. Σύμφωνα με την ίδια η δικτύωση, η ανταλλαγή καλών πρακτικών, οι B2B συναντήσεις, η εκπαίδευση αλλά και η απονομή βραβείων για τις επιτυχημένες επιχειρηματίες μπορούν να συνεισφέρουν για την τόνωση της γυναικείας επιχειρηματικότητας.
Στο παράδειγμα της Ρουμανίας και δη του Περιφερειακού Κέντρου Management της χώρας αναφέρθηκε η γενική διευθύντρια του Κέντρου, CameliaBulat υπογραμμίζοντας την ανάγκη κατάρτισης των γυναικών επιχειρηματιών καθώς και του προγράμματος δια βίου μάθησης.
Σχόλια