Η ανεύρεση εναλλακτικών ιδεών - επιχειρηματικών μοντέλων και λύσεων – δομών συστημάτων Logistics αποτελεί με διαφορά τον σημαντικότερο παράγοντα ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου. Και αυτό διότι, εάν το ηλεκτρονικό εμπόριο απέχει τουλάχιστον πέντε χρόνια από την κυριαρχία του στο λιανεμπόριο, τα σημερινά logistics απέχουν τουλάχιστον άλλα δέκα χρόνια από την αντίστοιχη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου – το «τελευταίο μίλι», ήτοι το τελευταίο σκέλος του «ταξιδιού παράδοσης» ενός πακέτου, πριν να φτάσει στο κατώφλι των καταναλωτών, αποτελεί το αδύναμο σημείο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ, που αποτελούν τον μοχλό ανάπτυξης του μελλοντικών υπηρεσιών logistics, βρίσκεται ακόμα σε εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο σε σύγκριση με τον συνολικό τζίρο στο λιανεμπόριο τροφίμων.
Ενόψει, λοιπόν, των παραπάνω και των ολοένα αυξανόμενων προσδοκιών των πελατών αλλά και του συνεχούς αυξανόμενου όγκου των αποστολών, ο κλάδος των logistics χρειάζεται ριζικές αλλαγές, δηλαδή εναλλακτικές προσεγγίσεις και εναλλακτικές δομές συστημάτων logistics, αντί «λύσεις – μπαλώματα» προς την αντικατάσταση των ισχυουσών ανελαστικών προσεγγίσεων και των αντίστοιχων ανελαστικών δομών. Πρακτικά, η αγορά αναζητά ένα νέο σημείο αναφοράς, μια νέα καινοτομία, μια νέα επανάσταση, αντίστοιχη με αυτή που επέφερε το «Ideal X» και η μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μέσω θαλάσσης.
Εδώ, στη στήλη neoecommerce, σας παρουσιάζουμε συνεχώς εναλλακτικές λύσεις για την αξιόπιστη παράδοση στο τελευταίο μίλι. Ωστόσο, δύο εναλλακτικές προσεγγίσεις του θέματος των logistics από δύο νεοφυείς επιχειρήσεις, αυτής της Loop και της Pick&Ship, είναι κατά τη γνώμη μου εξαιρετικές, καθώς οι ιδέες τους είναι ριζοσπαστικές καινοτόμες αλλά και οικολογικές, καθώς δεν χρησιμοποιούν συσκευασίες χαρτονιού. Αρχικάν θα σας παρουσιάσω την επιχειρηματική ιδέα της Loop, ενώ θα σας παρουσιάσω αυτή της Pick&Ship τον Ιούνιο, όταν θα γίνουν περισσότερα γνωστά για τον τρόπο λειτουργίας του επιχειρηματικού μοντέλου της.
Loop
Πρόκειται για μια καινοτόμα πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου της εταιρείας TerraCycle που προσφέρει καταναλωτικά προϊόντα επώνυμων επιχειρήσεων όπως της Unilever, της Procter & Gamble, της Nestle και της PepsiCo, με έναν ξεχωριστό καινοτόμο τρόπο, με τη μορφή «Πράσινου Ηλεκτρονικού Εμπορίου».
Για κάθε προϊόν των παραπάνω εταιρειών – συνεργατών, σχεδιάστηκαν ειδικές συσκευασίες, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν τουλάχιστον 100 φορές. Ο τρόπος λειτουργίας της Loop είναι ο εξής: Όταν ένα πελάτης παραγγείλει, για παράδειγμα αποσμητικό, απορρυπαντικό, στοματικό διάλυμα, μέλι ή παγωτό, η εταιρεία αποστέλλει τα παραπάνω σε ανθεκτικά δοχεία με τη μορφή μπουκαλιού και για το οποία ο πελάτης καταβάλει αρχικά μια προκαταβολή. Τα χρήματα αυτά επιστέφονται στον πελάτη, όταν αυτός επιστρέψει τα δοχεία και το επαναχρησιμοποιούμενο κουτί της Loop μέσω του συνεργάτη – ταχυμεταφορέα της, την UPS. Η Loop καθαρίζει - απολυμάνει τα εμπορευματοκιβώτια, τα ξαναγεμίζει με προϊόν και στη συνέχεια τα ξαναβάζει για πώληση. Σημειώνεται ότι το κόστος των προϊόντων θα είναι παρόμοιο με αυτό που ήδη ως τώρα πληρώνουν οι πελάτες.
Όλη η παραπάνω διαδικασία παράδοσης και επιστροφής μέσω των οχημάτων της UPS αφήνει φυσικά το ανθρακικό αποτύπωμά της, αλλά, σύμφωνα με υπολογισμούς της TerraCycle για τη συνολική επίδραση της συσκευασίας στο πιλοτικό μοντέλο της, διαπίστωσε ότι είναι 50-75% καλύτερη για το περιβάλλον από τις αντίστοιχες συμβατικές εναλλακτικές λύσεις.
Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι η Loop μπορεί να αναπτυχθεί ως πλατφόρμα, καθώς δίνει τη δυνατότητα στις εταιρείες – brands να κάνουν χρήση της υπηρεσίας πώλησης, παράδοσης και των επιστροφών, ενώ αυτή διαχειρίζεται αποκλειστικά την πρόσβαση προς τους καταναλωτές.
Η συνδρομητική υπηρεσία της Loop θα λανσαριστεί την άνοιξη στις ΗΠΑ και στη Γαλλία, ενώ αυτή θα διατεθεί δοκιμαστικά και στο συμβατικό λιανεμπόριο.
Στο παρελθόν σας είχα παρουσιάσει και άλλες πιθανές στρατηγικές λύσεις για αξιόπιστη παράδοση στο «τελευταίο μίλι».
Σχόλια