Οι στιγμές που άλλαξαν την διαδικτυακή μας εμπειρία το 2018! [1ο μέρος]
Το 2019 έρχεται για να πάρει τη θέση του προηγούμενου έτους, δίνοντάς μας έτσι την ευκαιρία να κάνουμε μία ανασκόπηση των σημαντικότερων στιγμών του 2018.
GDPR
Όσον αφορά στα σύγχρονα μέσα κοινωνικής προβολής και δικτύωσης και το διαδίκτυο γενικότερα, ίσως το σημαντικότερο σημείο αναφοράς να ήταν η εφαρμογή του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία των Δεδομένων «GDPR». Ο James Mulrey (2018) από το Hootsuite το παρομοιάζει με την πτώση του σφυριού. Και έχει απόλυτο δίκιο. Θα ήταν ψέμα να υποστηρίξει κάποιος ότι το internet είναι το ίδιο με αυτό που ήταν πριν από το GDPR. Πλέον, σε οποιαδήποτε σελίδα και αν μπούμε, η ενοχλητική κορδέλα για την αποδοχή των cookies είναι εκ των ων ουκ άνευ. Και αυτό είναι το λιγότερο από το μέγεθος των αλλαγών, ρυθμίσεων και συζητήσεων που έφερε μαζί της η εφαρμογή της εν λόγω νομοθετικής οδηγίας. Ο κλάδος του mail marketing, για παράδειγμα, υπέστη τέτοιο πλήγμα που οδήγησε εταιρίες να δηλώσουν αδυναμία συνέχισης της λειτουργίας τους.
Cambridge Analytica
Ως συναφές ορόσημο για το 2018 θα μπορούσε να αναφερθεί το σκάνδαλο της Cambridge Analytica. Σε ρεπορτάζ των Carole Cadwalladr & Emma Coraham - Harrison (2018) στον Guardian, αναφέρεται πως 50 εκατομμύρια λογαριασμοί στο Facebook έπεσαν θύματα παραβίασης του απορρήτου τους και παραπλάνησης της πολιτικής γνώμης των ιδιοκτητών τους. Ουσιαστικά, μέσω αυτής της αμφιλεγόμενης διαδικασίας και χωρίς τη σαφή συγκατάθεση των υποκειμένων, συγκεντρώθηκαν εκατομμύρια προσωπικές πληροφορίες και δεδομένα για να χρησιμοποιηθούν σε έρευνα.
Η έρευνα αυτή είχε ως σκοπό την εξαγωγή «patterns» (πρότυπα συμπεριφοράς), την κατάταξη τους σε κατηγορίες και ομαδοποιήσεις και την αξιοποίηση τους. Βασικός σκοπός του όλου εγχειρήματος ήταν να επηρεαστεί έμμεσα ο τρόπος σκέψης των ψηφοφόρων ώστε να ψηφίσουν κατευθυνόμενα. Για παράδειγμα, ανάλογα με αυτά που έγραφε κάποιος ψηφοφόρος σε μία ιδιωτική συζήτηση μέσω μηνυμάτων σε κάποιο φίλο του, τον έβαζαν αυτόματα στην αντίστοιχη κατηγορία προφίλ και του έδειχναν σχετικό περιεχόμενο με σκοπό να επηρεάσουν τον τρόπο σκέψης του. Μόλις αυτό γινόταν εφικτό, το εν λόγω πρόσωπο άλλαζε κατηγορία, χωρίς να το συνειδητοποιεί, και έβλεπε διαφορετικό περιεχόμενο. Η διαδικασία επαναλαμβανόταν ώσπου να διαμορφώσει την τελική γνώμη που επιθυμούσαν οι υπεύθυνοι της δράσης. Όπως γίνεται κατανοητό, αυτό συνεπάγεται ότι χιλιάδες ψηφοφόροι έβλεπαν διαφορετικό περιεχόμενο, ο καθένας ανάλογα με το βαθμό διαφορετικότητας των πεποιθήσεων του.
Stories
Από το πλήθος των αλλαγών που παρατηρήθηκαν, θα ήταν χρήσιμο να τονίσουμε ιδιαίτερα το νέο format με το οποίο επιλέγει το κοινό του διαδικτύου να μοιράζεται τις προσωπικές του στιγμές και να μαθαίνει τις εξελίξεις από τα brands που το ενδιαφέρουν. Ο λόγος για τα λεγόμενα «Stories» (Ιστορίες). Ουσιαστικά, πρόκειται για δημοσιεύσεις οι οποίες, αντί για οριζόντιες ή τετράγωνες, είναι κάθετες και καταλαμβάνουν όλη την κάθετα προσανατολισμένη επιφάνεια του κινητού. Στην έρευνα που δημοσίευσε μέσα στο 2018 η εταιρία Block Party με τίτλο «Beyond the News Feed: Why Stories are Becoming the New Face of Social Media», τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η χρήση των Stories είχε αύξηση 15x περισσότερη από την αντίστοιχη αύξηση της χρήσης των συμβατικών δημοσιεύσεων στο timeline. Πιο συγκεκριμένα, ενώ η χρήση των News Feed παρουσίασε μία υγιή αύξηση της τάξεως του 28%, το αντίστοιχο ποσοστό για τα Stories ανήλθε στο απροσδόκητο ύψος του 434%!
Στις 1 Μαΐου του 2018, ο Chief Product Officer της Facebook, Chris Cox, παρουσίασε μία σειρά σχετικών διαγραμμάτων για να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το format των Stories βρίσκεται σε μία πορεία η οποία δείχνει ότι θα ξεπεράσει την χρήση της συμβατικής ροής των δημοσιεύσεων και να γίνει, έτσι, ο κύριος τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι θα μοιράζονται πράγματα με τους φίλους τους μέσα στο 2019.
TikTok
Μεγάλο ενδιαφέρον από όλα όσα συνέβησαν το 2018 έχει και το πεδίο των εφαρμογών. Σύμφωνα με τον Randy Nelson (2018) από το Sensor Tower Blog, την πέμπτη θέση παγκοσμίως, όσον αφορά στον αριθμό των downloads για το 2018, κατέκτησε η ασιατική εφαρμογή TikTok. Τις πρώτες τέσσερις θέσεις καταλαμβάνουν οι εφαρμογές WhatsApp, Messenger, Facebook και Instagram (και οι τέσσερις ανήκουν στη Facebook). Βλέπουμε ότι ακριβώς κάτω από αυτές τις τέσσερις εφαρμογές παγκοσμίου βεληνεκούς, οι οποίες επικράτησαν με σταθερή και συνεχή ανάπτυξη σε βάθος αρκετών ετών, κάνει την εμφάνισή της μία η οποία ούτε μας είχε απασχολήσει παλαιότερα με κάποια δείγματα ραγδαίου ρυθμού ανάπτυξης, ούτε ανήκει σε κάποια εδραιωμένη εταιρία στο χώρο, όπως οι Facebook και Google. Η εφαρμογή αυτή χρησιμοποιείται για τη δημοσίευση ολιγόλεπτων βίντεο. Η διαφορά της σε σύγκριση με άλλες παρόμοιες είναι η σύνδεση των διάφορων βίντεο μεταξύ τους, ανάλογα με τον ήχο που τα συνοδεύει.
Διαβάστε ΕΔΩ δεύτερο μέρος του αφιερώματος μας!
Σχόλια