Αν και το Instagram είναι μία πλατφόρμα σχεδιασμένη για εικόνα, το κείμενο παίζει επίσης μεγάλο ρόλο.
Αν και είναι μία πλατφόρμα που σκοπό της έχει να ικανοποιήσει την οπτική περιέργεια των χρηστών της με φανταχτερά video και εικόνες ποικίλης θεματολογίας, το instagram είναι επίσης μία πλατφόρμα στην οποία οι λέξεις μετράνε.
Δεν γίνεται λόγος για τα hashtags (ετικέτες #) ή τα σχόλια. Έχουν και αυτά κάποια αξία και λόγω ύπαρξης, αλλά αυτό που έχει όλο και περισσότερη σημασία για τους χρήστες της εφαρμογής είναι οι λεκτικές περιγραφές που συνοδεύουν τις εικόνες. Θα μπορούσαμε να τις πούμε λεζάντες. Από τεχνικής άποψης, το instagram χρησιμοποιεί το πρώτο σχόλιο του δημιουργού του «Post» ως λεζάντα. Είναι μία χρήσιμη γνώση στην περίπτωση που χρησιμοποιούμε τα σχόλια ως μέθοδο επιθετικού marketing. Αν μας στερήσει το Instagram την δυνατότητα να γράφουμε σχόλια (ban), τότε δεν θα μπορούμε να βάλουμε και περιγραφή στις δημοσιεύσεις μας. Επίσης, με την ίδια λογική δεν χρειάζεται να φορτώνουμε με hashtags το κείμενο της λεζάντας – πρώτο σχόλιο. Είναι το ίδιο αποτελεσματικά αν τα προσθέσουμε σε κάποιο δεύτερο και ιδανικά κάτω από σχόλιο που δεν είναι δικό μας. Η λεζάντα στο Instagram δεν πρέπει απλά να περιγράφει το τί βλέπουμε, αλλά να το σχολιάζει με τρόπο έξυπνο. Για παράδειγμα, σε μία φωτογραφία με μία κούπα καφέ, μία σχετική λεζάντα θα μπορούσε να είναι «Σε αγαπάω περισσότερο από τον καφέ μου, αλλά όχι πάντα πριν τον καφέ μου».
The words we use do matter
Κάποιος θα μπορούσε να αντιπροτείνει ότι σε μία πλατφόρμα για εικόνες όπως το Instagram, οι λέξεις περισσεύουν. Στην πραγματικότητα, όχι μόνο δεν περισσεύουν οι λέξεις, αλλά είναι τόσο μεγάλο το ενδιαφέρον των χρηστών για αυτές που γύρω από αυτή τη τάση έχει στηθεί μία ολόκληρη βιομηχανία, οργανωμένη και σε άνθηση. Ένα τρανταχτό παράδειγμα είναι η περίπτωση της Laura Belgary, ιδιοκτήτριας της «Talking Shrimp». Σε σχετικό της άρθρο στο Time.com/Money (2018), αναφέρει ότι αναλαμβάνει να γράφει λεζάντες για το Instagram αντί $950 την ώρα. Κάποιες μέρες, μέσω αυτής της δραστηριότητας, φτάνει να κερδίζει έως και $6,000.
Φυσικά, δεν μπορεί να ακολουθήσει κάποιος εύκολα την επαγγελματική επιτυχία της Laura Belgary, ωστόσο υπάρχουν δεκάδες ελεύθεροι επαγγελματίες που μπορεί να μη βγάζουν 6.000 δολάρια τη μέρα, αλλά έχουν ένα ικανοποιητικό εισόδημα σε βαθμό που ασχολούνται με τη συγγραφή λεζάντων για το instagram με πλήρη προσωπική απασχόληση, «full time». Αρκεί μία απλή σχετική αναζήτηση σε συναφή site όπως τα fiverr.com, upwork.com, peopleperhour.com, guru.com για να διαπιστωθεί η κλίμακα αυτής της νέας υπηρεσίας. Όταν υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση, υπάρχει και αυξανόμενη προσφορά και αυτό είναι κάτι εμφανές πλέον.
Αυξανόμενα σε αριθμό είναι επίσης και τα apps (εφαρμογές) οι οποίες προσφέρουν στο χρήστη λεζάντες έτοιμες, χωρισμένες ανά κατηγορίες συναισθημάτων, περιστάσεων, εορτών, ημερών κλπ, τις οποίες μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς για να συνοδεύσει – στολίσει την εικόνα που πρόκειται να δημοσιεύσει στο instagram, μόλις με λίγα κλικ και με μηδέν σκέψη. Τέλος, υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός από σελίδες και 100άδες άρθρα σε blogs (ιστολόγια) που προκειμένου να προσελκύσουν περισσότερους επισκέπτες, δημοσιεύουν λίστες με θεματικές λεζάντες που μπορούν να συνοδεύσουν εικόνες και video στο instagram ανάλογα με την περίπτωση. Π.χ. «45 Best Instagram Captions» ή «25 Festive Instagram Captions Perfect for Your Holiday Feed» ή «25 Chilling Nightmare Before Christmas Quotes for Instagram». Σε κάθε περίπτωση, ο τελικός χρήστης βρίσκει το ιδανικό συνοδευτικό κείμενο για τη φωτογραφία του και απλά κάνει ένα «copy paste».
Αν η απλή αντιγραφή και επικόλληση κειμένου είναι κάτι το οποίο φαντάζει απλό, υπάρχει μία δημιουργική ομάδα νέων, οι οποίοι, έχοντας εντοπίσει την αυξανόμενη τάση για λεζάντες στο instagram, προσπάθησαν να δώσουν μία ακόμη πιο άνετη και βολική λύση στον τελικό χρήστη. Σε άρθρο της η Molly McHuph (2018) στο «The Ringer», κάνει αναφορά σε αυτή τη νεανική ομάδα από το «University of Pennylvania hackathon», τα μέλη της οποίας δημιούργησαν την εφαρμογή «Issa Caption». Η εφαρμογή αυτή, χρησιμοποιώντας μία μορφή τεχνική νοημοσύνης με τη βοήθεια της οποίας «σκανάρει» τη φωτογραφία, συνδυάζει λεκτικά σύνολα δημιουργώντας αυτόματα ένα κείμενο το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν λεζάντα για την εικόνα. Και φυσικά, δεν πρόκειται για μία απλή περιγραφή του τί δείχνει η εικόνα, αλλά ένα αστείο – έξυπνο σχόλιο που στόχο έχει να κινήσει το ενδιαφέρον. Το να αναγνωρίσει ένα σύστημα λογισμικού το θέμα μίας εικόνας είναι κάτι δύσκολο. Το να συντάξει κάποιο έξυπνο κείμενο που σχολιάζει αυτή την εικόνα, είναι ένα τεχνολογικό άλμα άλλου επιπέδου. Ο λόγος γίνεται για τους Natha Leung, Samay Shamdasani και Rohan Bhatia.
Όπως προτείνει η Heather Schwedel στο Slate (2018), στο άρθρο της «Caption This», μία επιβεβαίωση της αυξανόμενης τάσης στη προσεγμένη χρήση των captions από τους χρήστες του instagram μπορεί να διαπιστώσει κάποιος εύκολα μέσα από το εργαλείο Google Trends. Εισάγοντας τον όρο «Instagram Captions» και εφαρμόζοντας την επιλογή της παγκόσμιας κλίμακας με έκταση 5 ετών, το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι ένα γράφημα στο οποίο ο δείκτης παρουσιάζει μία συνεχή, κλιμακωτή αύξηση. Με βαθμολογία από 0-100, το 2013 η τάση βρίσκεται στο 3, το 2014 στο 14, το 2015 στο 25, το 2016 στο 58, το 2017 στο 66 και το Νοέμβριο του 2018 στο 100. Την ίδια πορεία σε γενικές γραμμές εμφανίζει και αν ορίσουμε ως γεωγραφική στόχευση την περιοχή της Ελλάδας, πάλι σε διάστημα 5 ετών.
Έχοντας διαβάσει αυτό το άρθρο, έχει γίνει αντιληπτή η αξία που έχει το συνοδευτικό κείμενο σε μία δημοσίευσή μας στο Instagram. Μένει λοιπόν, χρησιμοποιώντας το κατάλληλο εργαλείο, συνεργάτη ή το προσωπικό ταλέντο του ο καθένας, να αξιοποιήσει αυτή τη νέα τάση στο έπακρο. Ας μη μένουμε μόνο στο να ετοιμάζουμε όμορφες εικαστικά εικόνες ή video και ας θυμηθούμε τα λόγια του Τζοσάϊα Χόλλαντ: «The temple of art is built in words».
Σχόλια