H ΕΣΕΕ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την καταναλωτική και επιχειρηματική μετανάστευση στις παραμεθόριες περιοχές
Η ΕΣΕΕ αγωνιά για το μέλλον της ελληνικής εμπορικής επιχειρηματικότητας, η οποία ενώ δεν ευθύνεται για τον κίνδυνο χρεοκοπίας του κράτους, εισπράττει πολλαπλασιαστικά τις αρνητικές συνέπειες και βιώνει τα καταστροφικά αποτελέσματα τραγικών λαθών και παραλείψεων.
Τον τελευταίο χρόνο και μετά τη φυγή καταθέσεων από τις ελληνικές τράπεζες στο εξωτερικό, παρατηρούμε να ακολουθεί η φυγή των ελληνικών επιχειρήσεων όλων των μεγεθών και όλων των κλάδων, αλλά και η φυγή των καταναλωτών που κατοικούν σε παραμεθόριες περιοχές. Περισσότερες από 1.500 επιχειρήσεις μεταποίησης και υπηρεσιών έχουν ήδη μετεγκατασταθεί σε γειτονικές μας χώρες, ενώ οι Έλληνες που περνούν καθημερινά στις παραμεθόριες περιοχές γειτονικών χωρών για τις αγορές τους αυξάνονται ανησυχητικά και υπολογίζεται ότι υπερβαίνουν τους 600.000 σε μηνιαία βάση.
Φαίνεται ότι πλέον οι Έλληνες από «πολίτες του τόπου μας», αναγκαζόμαστε να γίνουμε «πολίτες του κάθε τόπου» ιδίως εκεί, που προωθείται με ομαλό τρόπο η οικονομική δραστηριότητα, αναζητώντας την πρόοδο και όχι το μαρασμό. Ίσως μάλιστα να είναι περισσότεροι αυτοί που το θέλουν και το σκέπτονται, λιγότεροι, ωστόσο, αυτοί που μπορούν σήμερα να το τολμήσουν.
Όσοι αποφασίζουν να κάνουν το επιχειρηματικό «μεταναστευτικό ταξίδι του χελιδονιού» αναζητούν από τις χώρες του εξωτερικού ένα καλύτερο οικονομικό κλίμα, οικονομική και πολιτική σταθερότητα, φιλικό επενδυτικό και επιχειρηματικό περιβάλλον, απλό και σταθερό φορολογικό πλαίσιο, χαμηλότερο κόστος προσωπικού, ευκολότερη πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση και λιγότερη γραφειοκρατία, ό,τι δηλαδή στερείται μία επιχείρηση στην Ελλάδα.
Η «μετεγκατάσταση» των ελληνικών επιχειρήσεων και η «μετανάστευση» των καταναλωτών της μιας ημέρας προκαλούν μια ακόμα «ακατάσχετη αιμορραγία» στην ελληνική αγορά, αφού όχι μόνο στερούν από έσοδα την οικονομία μας, αλλά τα περιορισμένα «μετρητά» της ελληνικής αγοράς ξοδεύονται εκτός Ελλάδος.
Τελικά, για την ΕΣΕΕ μετά τις τόσες μεταρρυθμίσεις το ερώτημα παραμένει: Ποιος φοβάται ποιον; Η Ελλάδα την επιχειρηματικότητα ή η επιχειρηματικότητα το ελληνικό κράτος; Πότε επιτέλους θα βρεθεί η «συνταγή», ώστε να νοιώσουμε ασφαλείς οικονομικά στη χώρα μας και να μην γίνουμε «επιχειρηματικοί μετανάστες και καταναλωτικοί ταξιδιώτες;» Σήμερα, 1 στις 4 εμπορικές επιχειρήσεις στις ακριτικές περιοχές έχουν βάλει λουκέτο, ενώ αρκετοί έμποροι για να αποφύγουν το οριστικό κλείσιμο σκέπτονται τη φυγή. Δυστυχώς, μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, αντί να επενδύσουν στην έδρα τους και στη χώρα που αναπτύχθηκαν, μεταναστεύουν αλλού, άλλες αφού κλείσουν, άλλες πριν υπαχθούν στο άρθρο 99 και άλλες πριν αδειάσουν τα ταμεία τους.
Την ίδια στιγμή η περιοριστική πολιτική που ακολουθείται στην ελληνική οικονομία όχι μόνο δεν έχει δημοσιονομικά αποτελέσματα, αλλά οδηγεί την παραγωγική ελληνική μεσαία τάξη στην καταστροφή. Η κρίση πλήττει με ανελέητη σφοδρότητα τους μικρομεσαίους εμπόρους και καταναλωτές. Το ελληνικό εμπόριο έχει ανάγκη από ένα υγιές και δίκαιο κράτος που θα είναι αρωγός των δυνάμεων της αγοράς και όχι διώκτης τους. Θα πρέπει άμεσα να αντιληφθεί η Τρόικα ότι η ελληνική αγορά δεν αντέχει άλλη υπερφορολόγηση, πρόσθετα μέτρα και ισοπεδωτικές απαιτήσεις.
Το διασυνοριακό παρεμπόριο και λαθρεμπόριο μαστίζουν τις περιφέρειες της Μακεδονίας, Θράκης, Β. Αιγαίου και Δωδεκανήσου. Σύμφωνα, μάλιστα, με υπολογισμούς των Εμπορικών Συλλόγων ακριτικών περιοχών, περισσότερα από 500 εκ. ευρώ ελληνικού «ρευστού» χρήματος διαρρέουν κάθε χρόνο προς Βουλγαρία, Σκόπια και Τουρκία για την αγορά καταναλωτικών προϊόντων.
Στην κορυφή των προτιμήσεων των «ξενιτεμένων» καταναλωτών είναι τα προϊόντα ένδυσης, υπόδησης, τα ποτά, τα τσιγάρα, η βενζίνη, οι οδοντιατρικές υπηρεσίες και οι επισκευές αυτοκινήτων, ενώ οι περισσότεροι αγοράζουν όλα τα τρόφιμα της εβδομάδας. Η προτίμηση στη φτηνότερη βουλγαρική βενζίνη οδήγησε τον τελευταίο χρόνο σε μπαράζ λουκέτων βενζινάδικων της Ανατολικής Μακεδονίας, αφού στα γειτονικά παραμεθόρια πρατήρια η βενζίνη κοστίζει τουλάχιστον 0,50 ευρώ το λίτρο φθηνότερα από όσο κοστίζει στη χώρα μας.
Για την αντιμετώπιση του φαινομένου της «καταναλωτικής μετανάστευσης» αλλά και για την προσέλκυση καταναλωτών από παραμεθόριες περιοχές στις ελληνικές εμπορικές αγορές, η ΕΣΕΕ καταθέτει τις ακόλουθες προτάσεις:
- Μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων όλων των ακριτικών περιοχών. Διατήρηση των χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ και επέκτασή τους σε όλες τις παραμεθόριες περιοχές.
- Άρση όλων των εμποδίων έκδοσης βίζας με παροχή δυνατότητας έκδοσής της με την είσοδο του επισκέπτη στα σύνορα της χώρας.
- Αυστηροποίηση έλεγχου σε «μικροπωλητές» από τρίτες χώρες οι οποίοι εγκαθίστανται σε παραμεθόριες περιοχές, όπως και στις οδικές αρτηρίες από τις παραμεθόριες περιοχές προς τα σύνορα για την αντιμετώπιση του περάσματος λαθραίων εμπορευμάτων.
Οι Έλληνες οφείλουμε περισσότερο από ποτέ να επιδείξουμε «επιχειρηματικό και καταναλωτικό πατριωτισμό». Η επιδείνωση της «καταναλωτικής μετανάστευσης» των κατοίκων παραμεθόριων περιοχών στη Β. Ελλάδα, το Β. Αιγαίο και τα Δωδεκάνησα πρέπει να αντιμετωπισθεί άμεσα με ανταποδοτικά φορολογικά κίνητρα, ώστε όχι μόνο να σταματήσει τους Έλληνες καταναλωτές να περνούν τα σύνορα για τις αγορές τους, αλλά να συμφέρει τους γείτονες να έρχονται να αγοράζουν από τη χώρα μας. Παραθέτονται στοιχεία και παρατηρήσεις Εμπορικών Συλλόγων (Ε.Σ.)ακριτικών και παραμεθόριων περιοχών που αφορούν τα περάσματα κατοίκων από τις περιοχές της Βόρειας Ελλάδας κυρίως προς Βουλγαρία και Σκόπια και από τα νησιά μας προς την Τουρκία.
Ε.Σ. ΚΩ
Μεγάλο πρόβλημα με τους τουρίστες, οι οποίοι μετακινούνται από τα πρακτορεία, κατευθυνόμενοι, περίπου 150.000 – 200.000 άτομα καθημερινά την τουριστική περίοδο. Για να πουλήσουν τις εκδρομές αυτές, τα πρακτορεία διαφημίζουν να μην ψωνίσουν στην Κω. (από την Τουρκία ψωνίζουν μαϊμού προϊόντα ένδυσης – υπόδησης και χρυσό). Από τους ντόπιους δεν υπάρχει αυτό το φαινόμενο με ελάχιστες εξαιρέσεις τα άτομα της μουσουλμανικής κοινότητας, οι οποίοι μεταβαίνουν για συγκεκριμένα προϊόντα.
Ε.Σ. ΚΑΛΥΜΝΟΥ
Σπάνιες περιπτώσεις – Κυρίως επαγγελματίες φέρνουν πρώτες ύλες (πχ. ξυλεία) και όχι μεγάλο ποσοστό. Δεν υπάρχει έντονο φαινόμενο, ώστε να χάνονται καταναλωτές οι οποίοι προτιμούν να ψωνίζουν στην Τουρκία. (Δεν είναι πύλη εισόδου - εξόδου)
Ε.Σ. ΡΟΔΟΥ
Πρώτη η Ρόδος διαμαρτυρήθηκε για το πρόβλημα της βίζας και της «εξαγωγής» τουριστών, τις εισαγωγές προϊόντων απομίμησης, καθώς και τις άνισες συνθήκες που ισχύουν στη διακίνηση επιβατών προς την Τουρκία με την αναλογία 70 προς 30.
Ε.Σ. ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ
Περίπου το 50% των καταναλωτών. Κάθε Πέμπτη παζάρι στο Αϊβαλί. Τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί γιατί έχει μειωθεί η αγοραστική δύναμη. (σχολικά είδη, είδη γάμου). Μεγάλη πληγή για τη Μυτιλήνη, γιατί το Αϊβαλί είναι λαϊκό μέρος και έχει πολύ φτηνά προϊόντα. Δεν μπορεί να εκτιμηθεί η απώλεια τζίρου.
Ε.Σ. ΣΑΜΟΥ
ΤΟΥΡΚΙΑ. 30% των καταναλωτών σε τακτική βάση (αγορά πρώτων υλών από επαγγελματίες (παράνομα διότι αγοράζουν τρόφιμα για ξενοδοχείο) και είδη ένδυσης και υπόδησης) κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες Μάιος – Οκτώβριος, αφού το χειμώνα δεν υπάρχει γραμμή.
Ε.Σ. ΧΙΟΥ
α) 20% των καταναλωτών περνάνε στη Σμύρνη για την αγορά προϊόντων επίπλων, πόρτες, παράθυρα – και β) ένα 70% των καταναλωτών έστω μια φορά το χρόνο θα περάσουν στη Σμύρνη για ψώνια. Παρ’ όλα αυτά, δεν πρόκειται για ένα νέο φαινόμενο, αντίθετα τα τελευταία χρόνια λόγω της αύξησης των τιμών της Τουρκίας, το φαινόμενο αυτό δεν βρίσκεται σε έξαρση.
Ε.Σ. ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
Έχει ανοίξει ένας καινούργιος δρόμος για Βουλγαρία και αναμένουν τεράστιες απώλειες. Αλλά μέχρι σήμερα δεν είναι μετρήσιμες,
Ε.Σ. ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ
30% - 40% των καταναλωτών και αντίστοιχη απώλεια τζίρου. Στη Βουλγαρία προμηθεύονται κυρίως καύσιμα, πετρέλαιο κίνησης, αλλά πηγαίνουν και για καταναλωτικά αγαθά λόγω πολύ χαμηλότερων τιμών.
Ε.Σ. ΞΑΝΘΗΣ
Υπάρχει μία κίνηση καταναλωτών από 20% έως 40% κυρίως προς υπηρεσίες (γιατρούς, ξενοδοχεία), οπότε η απώλεια του τζίρου κυμαίνεται στο 10%. Δεν ψωνίζουν καταναλωτικά αγαθά από την Βουλγαρία, γιατί σύμφωνα με όσα μας δήλωσε, οι Βούλγαροι ιδρύουν επιχειρήσεις στην Ξάνθη και πουλούν πολύ φτηνά (είτε στεγασμένο εμπόριο είτε πλανόδιο – νόμιμο/παράνομο).
Το φλέγον ζήτημα της περιοχής είναι η παράνομη διακίνηση εμπορευμάτων και προϊόντων τροφίμων από τη Βουλγαρία σε λαϊκές αγορές και σε πλανόδιους μικροπωλητές. Οι προτάσεις του τοπικού εμπορικού συλλόγου συνοψίζονται στην πανελλαδική απογραφή πλανόδιων μικροπωλητών, με ελέγχους για την νομιμότητά τους φορολογικά και ασφαλιστικά από την ΕΛΑΣ και το ΣΔΟΕ σε συνεργασία με εντεταλμένους υπαλλήλους της Διεύθυνσης Εμπορίου. Στην επιβολή διοδίων σε όσους εισέρχονται την συνοριογραμμή, όπως κάνει η Βουλγαρία, στην τοποθέτηση καμερών κυκλοφορίας και καταγραφής οχημάτων σε ηλεκτρονικό αρχείο. Τέλος, στη δημιουργία υπηρεσιακού κλιμακίου συστηματικής παρακολούθησης και ελέγχου για παράνομη διακίνηση εμπορευμάτων τις νυκτερινές ώρες και τα Σαββατοκύριακα.
Ε.Σ. ΦΛΩΡΙΝΑΣ
ΣΚΟΠΙΑ. Απώλεια τζίρου 50% - 60% και 50% κίνηση καταναλωτών. Το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος πέρασαν από τον μεθοριακό σταθμό 10.000 αυτοκίνητα Ελλήνων προς τα Σκόπια, είτε από το νόμο Φλώρινας, αρκετοί από την Καστοριά και έρχονται ακόμα και από το Αμύνταιο. Λόγω των τιμών προμηθεύονται: A) βενζίνη, κάποιοι συνταξιούχοι πηγαίνουν σε οδοντιάτρους και αγοράζουν είδης διατροφής (supermarket, λαχανικά). Στα σύνορα ακριβώς (στα Σκόπια) υπάρχουν δύο Βερόπουλοι, πουλάνε ελληνικά προϊόντα με σκοπιανές τιμές. Ενδεικτικά υπολογίζει απώλεια 1 εκ. ευρώ το μήνα. Το Μοναστήρι των Σκοπίων, η πρώτη μεγάλη πόλη που συναντάς είναι 30 χλμ. από τη Φλώρινα. Δήλωση: «Είναι σχεδόν σαν να έχει αντικατασταθεί η αγορά της Φλώρινας από την αγορά των Σκοπίων».
Ε.Σ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
Ο Εμπορικός Σύλλογος δεν μπορεί να υπολογίσει την απώλεια τζίρου από την καταναλωτική μετανάστευση, ωστόσο η Αλεξανδρούπολη «διασώζεται» από τις υψηλές τιμές που υπάρχουν σε γαλακτοκομικά και κρέατα στην Τουρκία καθώς και από τους υψηλούς δασμούς που επιβάλλονται στα επώνυμα προϊόντα. Από την άλλη πλευρά, ιδιαίτερα επιβαρυμένος είναι ο Βόρειος Έβρος με μεγάλο αριθμό καταναλωτών που πηγαίνουν στη Βουλγαρία. Ο Εμπορικός Σύλλογος έχει καταβάλει σημαντικές προσπάθειες για την αντιστροφή του αρνητικού κλίματος και την υποδοχή καταναλωτών από τρίτες χώρες. Σ’ αυτήν την κατεύθυνση κινήθηκε η πρωτοβουλία Alexandroupolis Shopping Festival και επίσης στις επόμενες ημέρες θα υπογραφεί η αδελφοποίηση ανάμεσα στον Εμπορικό Σύλλογο της Αλεξανδρούπολης και τον αντίστοιχο της Ανδριανούπολης.
Ε.Σ. ΚΙΛΚΙΣ
Ένας σημαντικός αριθμός καταναλωτών που κάνουν σήμερα ημερήσια ταξίδια για καταναλωτικούς σκοπούς. Κάποιοι για διήμερα όπου πηγαίνουν για ψυχαγωγία κυρίως στο καζίνο. Μία άλλη κατηγορία χρησιμοποιεί υπηρεσίες υγειονομικού ενδιαφέροντος και μία άλλη κατηγορία για καύσιμα. Από αυτή τη μετακίνηση καταναλωτών υπάρχει μείωση τζίρου αλλά δεν μπορεί να εκτιμηθεί.
Σχόλια