Πτωτικά συνεχίζει να κινείται η αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων, καθώς η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τις πωλήσεις ακόμη και βασικών κατηγοριών τροφίμων, τη στιγμή που σημαντικές εξελίξεις και ανακατατάξεις συντελούνται στη συγκεκριμένη αγορά.
Μείωση της τάξης του 4,9% σε όγκο και 3,1% σε αξία παρουσίασε η εγχώρια αγορά γαλακτοκομικών κατά το α' εξάμηνο του 2012, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen. Η μείωση αποδίδεται στην οικονομική κρίση και τα μέτρα λιτότητας, που επιδρούν αρνητικά στην κατανάλωση. Ειδικότερα, μείωση κατά 4,3% σημείωσαν οι πωλήσεις γάλακτος σε όγκο και μείωση κατά 5,8% παρουσίασαν οι πωλήσεις επώνυμου τυποποιημένου γιαουρτιού.
Ο όγκος των πωλήσεων τυποποιημένου τυριού (εκτός φέτας), μειώθηκε κατά 7,2%, ενώ οι πωλήσεις γάλακτος μακράς διαρκείας (UHT) και κρέμας γάλακτος, μειώθηκαν κατά 0,9% σε όγκο. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα το γάλα, οι πωλήσεις φρέσκου και εβαπορέ γάλακτος μειώθηκαν κατά 4,8% ανά κατηγορία, ενώ η κατηγορία γάλακτος υψηλής παστερίωσης (ESL) αυξήθηκε κατά 3,1% σε όγκο. Τη μεγαλύτερη μείωση, ύψους 23,5%, παρουσίασε η κατηγορία των επιδορπίων γάλακτος.
Vivartia - Μεβγαλ
Από την άλλη πλευρά, το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον καθυστερεί την ολοκλήρωση εξελίξεων στον κλάδο, που θα μεταβάλουν τον χάρτη της αγοράς. Συγκεκριμένα, περαιτέρω τα δεδομένα στην αγορά αναμένεται ότι θα μεταβάλει η επικείμενη ολοκλήρωση της συγχώνευσης Vivartia και Μεβγάλ (εφόσον βέβαια αυτή ολοκληρωθεί) αλλά και η επιχειρούμενη πώληση της γαλακτοβιομηχανίας Δωδώνη.
Σε ό,τι αφορά τις Vivartia και Μεβγάλ, οι δύο επιχειρήσεις ανακοίνωσαν πριν από δύο σχεδόν χρόνια την πρόθεσή τους να συγχωνευθούν, με τη Vivartia να αποκτά την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου της βορειοελλαδίτικης γαλακτοβιομηχανίας. Στις αρχές του 2011 η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενέκρινε τη συγχώνευση, αλλά υπό όρους, που θα διασφαλίζουν τον υγιή ανταγωνισμό στην αγορά. Εκτοτε, ωστόσο, δεν έχει πραγματοποιηθεί κάποια άλλη κίνηση από τις δύο πλευρές. Σημειώνεται ότι το deal αφορά στην εξαγορά του 57,8% της Μεβγάλ από τη Vivartia μέσω της 100% θυγατρικής της, Δέλτα Τρόφιμα.
Δωδώνη
Σε ό,τι αφορά την επιχειρούμενη πώληση της γαλακτοβιομηχανίας Δωδώνη, είκοσι χρόνια μετά την πρώτη προσπάθεια πώλησής της και σχεδόν έναν χρόνο μετά τη δεύτερη, η Δωδώνη για τρίτη φορά βρίσκεται στον δρόμο της ιδιωτικοποίησης. Σύμφωνα με πληροφορίες, εντός των επόμενων ημερών και εκτός απροόπτου, αναμένεται να ανακοινωθεί ο προτιμητέος υποψήφιος από τους συνολικά πέντε που έχουν υποβάλει δεσμευτική προσφορά.
Εκτός από την κοινοπραξία των μετόχων μειοψηφίας ΕΑΣ Ιωαννίνων, Θεσπρωτίας και Αρτας-Φιλιππιάδας, που επισήμως έχει γίνει γνωστό ότι έχουν καταθέσει φάκελο δεσμευτικής προσφοράς, η πεντάδα συμπληρώνεται τόσο από Ελληνες όσο και από ξένους επενδυτές. Σύμφωνα με πληροφορίες, στους διεκδικητές της γαλακτοβιομηχανίας περιλαμβάνεται ο ελληνικός όμιλος Τυράς των αδελφών Σαράντη, η εταιρεία Simos Foods από κοινού με ρωσικό fund, μέτοχος του οποίου ήταν και μέτοχος στη ρωσική γαλακτοβιομηχανία Wimm Bill Dann που έχει εξαγοραστεί από την Pepsico, η γαλλική Lactalis και η τουρκοκουρδικών συμφερόντων γαλακτοβιομηχανία Chobani, η οποία ελέγχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στις ΗΠΑ στην κατηγορία του γιαουρτιού ελληνικού τύπου (greek style yogurt).
Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά της γαλακτοβιομηχανίας Δωδώνη, την περυσινή χρονιά, παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 14,28%, φθάνοντας τα 96,681 εκατ. ευρώ, τα λειτουργικά κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων αυξήθηκαν κατά 29,54% στα 9,246 εκατ. ευρώ και τα καθαρά αποτελέσματά της ενισχύθηκαν κατά 30,86%, φθάνοντας τα 3,308 εκατ. ευρώ.
Επενδύοντας στην εξωστρέφεια
Οι επιχειρήσεις του κλάδου γαλακτοκομικών επενδύουν στην εξωστρέφεια, προκειμένου να αντισταθμίσουν τις απώλειες ή μέρος αυτών, που «βιώνουν» στην ελληνική αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, η FrieslandCampina Hellas ξεκινά ή ενισχύει τις εξαγωγές της στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, η Φάγε επενδύει περαιτέρω στην παραγωγή γιαουρτιού στις ΗΠΑ, ενώ εξαγωγές στην άλλη άκρη του Ατλαντικού έχει ξεκινήσει και η γαλακτοβιομηχανία Ολυμπος. Στις εκτός Ελλάδας δραστηριότητες και κυρίως στην αγορά των ΗΠΑ, όπου διαθέτει παραγωγική δραστηριότητα, έχει εστιάσει την αναπτυξιακή της προσπάθεια η Φάγε.
Η εταιρεία επενδύει στην επέκταση της παραγωγικής της μονάδας στο Johnstown της Ν. Υόρκης αλλά και στην ανάπτυξη των εξαγωγών της και σε άλλες χώρες ή στην ενίσχυση της παρουσίας της σε αυτές.
Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία σχεδιάζει να αναπτύξει περαιτέρω τις διεθνείς δραστηριότητές της σε ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο και Ιταλία αλλά και να διεισδύσει σε νέες εξαγωγικές αγορές. Την εξαγωγική της προσπάθεια στις ΗΠΑ ξεκίνησε και η γαλακτοβιομηχανία Oλυμπος, μέσω της 100% θυγατρικής της, Dairy Olympus USA. Hδη τα προϊόντα της εταιρείας βρίσκονται σε σουπερμάρκετ σε Νέα Υόρκη, Μασαχουσέτη και Κονέκτικατ.
Ταυτόχρονα, πολυεθνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, πραγματοποιούν επενδύσεις και αυξάνουν την παραγωγή τους στην εγχώρια αγορά. Συγκεκριμένα, η FrieslandCampina Hellas έχει εισέλθει στην παραγωγή φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος, μέσω νέας παραγωγικής μονάδας που κατασκεύασε, ενώ η Ελαΐς-Unilever έχει προχωρήσει στην παραγωγή παγωτών Algida, όχι μόνο για την εγχώρια αγορά αλλά και για άλλες χώρες, όπου δραστηριοποιείται η μητρική της εταιρεία, Unilever.
Διαβάστε εδώ το άρθρο του Πέτρου Κυρέλα στο kerdos.gr
Σχόλια