Η ιστορία της Yamaha τα έχει όλα: Μουσική, μοτοσυκλέτες, γκολφ και... πισίνες
Αν ανήκεις σε εκείνη την (σπάνια) κατηγορία ανθρώπων που τους αρέσει να παίζουν πιάνο και να οδηγούν γρήγορες μηχανές (ελπίζω όχι ταυτόχρονα), τότε υπάρχει ένα brand που μπορεί να ικανοποιήσει και τα δύο σου ενδιαφέροντα. Τι, δεν με πιστεύεις; Αν το σκεφτείς λίγο (ή αν το Googlάρεις, αν και καλύτερα να μείνεις στην παρέα μας) θα δεις πως αυτό υπάρχει. Και είναι η Yamaha.
Το πως η Yamaha έφτασε σήμερα να φτιάχνει μουσικά όργανα και μοτοσυκλέτες, δύο εντελώς ασύνδετες, μεταξύ τους, κατηγορίες προϊόντων, κρύβει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ιστορία που μας πάει πίσω, στα τέλη του 19ου αιώνα. Τότε που ο Torakusu Yamaha (από τον οποίο, όπως καταλαβαίνεις, προέκυψε και το όνομα του brand) αρχίζει να ασχολείται με την ωρολογοποιία και αργότερα με τα ιατρικά όργανα, τα οποία και επισκευάζει.
Το 1884, ο Torakusu θα βρεθεί στην μικρή πόλη Hamamatsu. Κάποια στιγμή, ο διευθυντής του δημοτικού της πόλης του ζητάει να προσπαθήσει να φτιάξει το πνευστό όργανο του σχολείου. Αυτός όχι μόνο τα καταφέρνει, αλλά συνειδητοποιεί πως όργανα σαν κι αυτό θα έκαναν σημαντικές πωλήσεις σε όλη την Ιαπωνία. Φτιάχνει λοιπόν το δικό του πρωτότυπο και το πάει στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών του Τόκιο, διασχίζοντας βουνά και λαγκάδια. Πως; Μα φυσικά κουβαλώντας το στους ώμους, με τη βοήθεια ενός καλαμιού.
Εντούτοις, η κριτική που θα ασκηθεί στο δημιούργημα του Torakusu θα είναι έντονη, λόγω του κακού κουρδίσματος. Με πείσμα, ξεκινώντας από το μηδέν και μελετώντας από το πρωί μέχρι το βράδυ για τέσσερις ολόκληρους μήνες, ο Torakusu θα τελειοποιήσει το όργανο. Με βάση αυτό, θα προκύψει μια μικρή κατασκευαστική εταιρεία μουσικών οργάνων, η Nipon Gaki. Με το πέρασμα των ετών αυτή θα μεγαλώσει και η φήμη της θα φτάσει ακόμα και στο εξωτερικό, ιδίως όταν αρχίζει να κατασκευάζει όρθια πιάνα και πιάνα με ουρά (όχι, δεν είναι αυτό που νομίζεις), αργότερα και κιθάρες (χωρίς ουρά).
Ο Torakusu Yamaha θα φύγει από την ζωή το 1916. Όταν θα ξεσπάσει ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος, η Nippon Gakki αναγκάζεται να σταματήσει την κατασκευή μουσικών οργάνων και να επικεντρωθεί στην κατασκευή δεξαμενών καυσίμων, τμημάτων από πτερύγια αεροπλάνων και άλλων «περίεργων» που μάλλον δεν σου χρειάζονται και δεν σε ενδιαφέρουν. Εκείνο όμως που σε ενδιαφέρει είναι πως οι μηχανές παραγωγής που χρησιμοποιούσε και η εμπειρία που θα αποκτήσει στις μεταλλουργικές τεχνολογίες θα την οδηγήσουν, μετά τον πόλεμο, στην ενασχόληση με τις μοτοσυκλέτες.
Ας ξεκαθαρίσουμε όμως κάτι, για να μην πας σε λάθος εταιρεία και ζητήσεις λάθος προϊόν (αν και μάλλον θα ξέρουν που να σε κατευθύνουν): η εταιρεία δεν είναι μια, αλλά δύο. Πρόκειται για την Yamaha Corporation, που παράγει μουσικά όργανα (και άλλα), και την Yamaha Motor Company, που κατασκευάζει μοτοσυκλέτες (και άλλα). Την 1η Ιουλίου του 1955, το τμήμα μοτοσικλετών της Nippon Gakki μετατρέπεται σε ανεξάρτητη εταιρεία, την Yamaha Motor, ενώ το 1987, εκατό χρόνια από την ίδρυση της, η Nippon Gakki αλλάζει το όνομά της σε Yamaha Corporation. Δημιουργούνται, έτσι, οι «δύο Yamaha».
Οι μουσικές καταβολές του brand Yamaha είναι εμφανείς και στο λογότυπο, στο οποίο απεικονίζονται τρία διαπασών. Το λογότυπο αυτό χρησιμοποιείται και από τις δύο εταιρείες. Έχει όμως ενδιαφέρον το τι άλλο κατασκευάζουν αυτές. Έτσι λοιπόν, η Yamaha Corporation φτιάχνει μουσικά όργανα, μουσικό εξοπλισμό (όπως ενισχυτές και ηχεία) αλλά και... άλλα, όπως μπαστούνια του γκολφ. Η Yamaha Motor Company, από την άλλη, εκτός από μοτοσυκλέτες, κατασκευάζει θαλάσσιους κινητήρες, watercrafts, αυτοκίνητα γκολφ (όχι την μάρκα αλλά εκείνα τα περίεργα οχήματα που χρησιμοποιούνται στις πίστες γκολφ), snowmobiles, ηλεκτρικά ποδήλατα, πισίνες(!) κ.α.
Κάπως έτσι λοιπόν, ένα brand του οποίου η ιστορία ξεκίνησε πριν από περίπου 130 χρόνια, έφτασε να συνδέει σήμερα το όνομα του με μοτοσυκλέτες, μουσικά όργανα, ακόμα και μπαστούνια του γκολφ. Την επόμενη φορά λοιπόν που θα δεις στο δρόμο κάποιον να κάνει σούζες πάνω σε μια μηχανή της Yamaha, σκέψου τον Torakusu να κουβαλάει ένα μουσικό όργανο, κάπου στα βάθη της Ιαπωνίας...
Σχόλια