Κατερίνα Ευθυμίου: Το success story μίας αρχιτέκτονος & startupper [εικόνες]
Η Κατερίνα Ευθυμίου ήταν από τα τυχερά παιδιά που από μικρή κιόλας ηλικία, και χωρίς κάποια επιρροή από το περιβάλλον της, ήξερε τι ήθελε να γίνει όταν μεγαλώσει: Αρχιτέκτονας! Και δεν είναι καθόλου τυχαία η ονομασία του αρχιτεκτονικού της γραφείου (Positive+ Architects), γιατί «positive» είναι η φιλοσοφία της απέναντι στην αρχιτεκτονική και τη ζωή!
Πήρες την απόφαση να ιδρύσεις το αρχιτεκτονικό σου γραφείο το 2010, στην καρδιά της κρίσης και σε μια περίοδο που ο κατασκευαστικός κλάδος βούλιαζε. Πες μας δυο λόγια για αυτήν την απόφασή σου.
Μετά την αποφοίτησή μου το 2007 από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ήρθα στην Αθήνα και έπιασα δουλειά σε ένα αρχιτεκτονικό γραφείο, με το οποίο το 2010, λόγω της οικονομικής κρίσης, σταματήσαμε τη συνεργασία μας. Μετά από 7 μήνες, κατά τη διάρκεια των οποίων έγινε μια συνεχής προσπάθεια αποστολής βιογραφικών σε όλες τις τεχνικές και κατασκευαστικές εταιρίες χωρίς καμία ανταπόκριση, ψηφίστηκε ο νόμος για την τακτοποίηση ημιυπαιθρίων και λοιπών χώρων. Τότε, συνειδητοποίησα ότι, είτε θα αξιοποιούσα κάπως αυτόν τον νέο νόμο, είτε θα συνέχιζα να αναζητώ εργασία. Υπήρχε όμως ένα σημαντικό εμπόδιο: δεν είχα ούτε έναν πελάτη! Έχοντας μεγαλώσει στο Αγρίνιο και σπουδάσει στη Θεσσαλονίκη, χωρίς κάποια συνάφεια με τον κλάδο των μηχανικών, δεν είχα πρόσβαση σε κάποια υπάρχουσα πελατεία κι έτσι, έκανα τον εξής συλλογισμό: Ας υποθέσουμε ότι κάποιος επιθυμεί να έρθει σε μένα για να κάνει τακτοποίηση ημιυπαιθρίου, πώς θα με βρει; Η απάντηση ήταν πως δεν θα κατάφερνε να με βρει, οπότε θα έπρεπε εγώ να φροντίσω να πάω στον ενδιαφερόμενο. Αυτή ήταν η σκέψη κλειδί. Τι έκανα λοιπόν; Τύπωσα 5.000 φυλλάδια με όλα τα απαραίτητα στοιχεία, και με τη βοήθεια της οικογένειάς μου τα μοιράσαμε αρχικά στο Νέο Ηράκλειο και στη συνέχεια στις γύρω περιοχές.
Και ποια ήταν η ανταπόκριση σε αυτήν την ενέργεια;
Εκείνη η χρονιά ήταν αφενός ανέλπιστα προσοδοφόρα και αφετέρου δημιουργήθηκε ένα πελατολόγιο το οποίο μας ακολουθεί και μας στηρίζει μέχρι σήμερα.
Τι εικόνα έχεις για τον κατασκευαστικό κλάδο στην Ελλάδα σήμερα σε σχέση με όταν πρωτοξεκίνησες;
Θα ήθελα να σου απαντήσω ότι τα πράγματα είναι ρόδινα. Δυστυχώς όμως, ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Η κατάσταση έχει σίγουρα βελτιωθεί από το 2010 και νομίζω πως θα συνεχίσει να βελτιώνεται.
Πες μας λίγα λόγια για τα πρότζεκτ που τρέχεις αυτό το καιρό.
Αρχικά είναι το ξενοδοχείο 5* St. George Lycabettus. Ήταν μεγάλη χαρά και τιμή που οι ιδιοκτήτες μας εμπιστεύτηκαν να κάνουμε ανακαίνιση σε 4 ορόφους. Στην ανακαίνιση αυτή έχουμε concept «Music, Art & Fashion», …με άρωμα Ελλάδος. Ο στόχος μας είναι να προβάλλουμε την Ελλάδα και τους Έλληνες καλλιτέχνες (fashion designers, φωτογράφους, ζωγράφους, κλπ) στους επισκέπτες από το εξωτερικό.
Πες μας δυο λόγια για το δεύτερο πρότζεκτ σου, που έχει και κοινωνικό αντίκτυπο.
Το 2ο πρότζεκτ, είναι η δημιουργία δωματίων με ειδικές προδιαγραφές ΑΜΕΑ στο ξενοδοχείο Flisvos Royal στο Τολό. Δυστυχώς στην Ελλάδα του 2018 δεν υπάρχουν αρκετά ξενοδοχεία που να υποστηρίζουν τα ΑΜΕΑ, και δεν εννοώ να έχουν απλά μια ράμπα στην είσοδο ή ένα WC. Εννοώ να πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές με σωστές διαστάσεις στους διαδρόμους, με ευρύχωρους χώρους εντός των δωματίων, ώστε να μπορεί να στρίψει το αναπηρικό καροτσάκι, ειδικές χειρολαβές στα μπάνια κλπ. Είναι ελάχιστα τα ξενοδοχεία που καλύπτουν αυτές τις προδιαγραφές. Πιστεύουμε πως οι ΑΜΕΑ δεν είναι πολίτες 2ης κατηγορίας και θα ήταν σκόπιμο να σταματήσουν να αντιμετωπίζονται έτσι.
Τέλος, έχουμε σχεδιάσει και κατασκευάζουμε αυτήν την περίοδο ένα –θα έλεγα- καινοτόμο project: «6 νέες κατοικίες από containers, στον Αγ. Ι. Ρέντη». Η καινοτομία αυτού του project δεν έγκειται απλά στη χρήση των containers, παρόλο που στην Ελληνική αγορά δεν υπάρχουν ακόμα τέτοιες βιώσιμες κατοικίες, καθώς υπάρχουν κάποια κελύφη, αλλά με ελλιπή μόνωση. Η καινοτομία έγκειται στη σύνθεση των containers τα οποία συνενώνονται μεταξύ τους σε διάφορες διατάξεις με στόχο την αισθητική, τη λειτουργικότητα και την αρτιότητα των διαστάσεων των χώρων διαβίωσης. Φτιάχνουμε λοιπόν, 6 γκαρσονιέρες από 40 τετραγωνικά η καθεμία οι οποίες αναμένεται να είναι έτοιμες μέσα στον Μάιο του 2018.
Πώς θα αντιμετωπίσεις την αντίληψη/ νοοτροπία ''αντιπάθειας'' όμως που υπάρχει για τα containers;
Δεν είναι η πρόθεσή μας να αλλάξουμε κάποια νοοτροπία. Οι άνθρωποι- τελικοί αποδέκτες θα κρίνουν αν αξίζει τον κόπο. Το πρότζεκτ αυτό φιλοδοξεί να προσφέρει μια λύση για οικονομική και βιώσιμη κατοικία στην Ελλάδα της κρίσης. Σε σχέση με μια συμβατική κατοικία, η οποία κατασκευάζεται από μπετόν και τούβλα, οι κατοικίες από containers θα στοιχίζουν τουλάχιστον 30% φθηνότερα. Επίσης, ο χρόνος κατασκευής εκτιμάται γύρω στους 3 μήνες, σε αντίθεση με τις συμβατικές κατοικίες που απαιτούν από 6 μήνες έως 1 χρόνο.
Και αυτό γιατί παίρνουμε το κέλυφος έτοιμο. Δεν χρειάζεται να κάνουμε εκσκαφές, παρά οριακά για να στηριχθούν τα containers. Επομένως εξοικονομούμε σημαντικά ποσά, ενώ ταυτόχρονα πετυχαίνουμε ένα ελαφρύ περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Τα containers τα αγοράζουμε και τα χρησιμοποιούμε μεταχειρισμένα, α) για λόγους οικονομίας & β) για να επιτύχουμε ανακύκλωση υλικών. Στόχο μας επίσης αποτελεί και το να μειωθεί η ανεργία στο χώρο της οικοδομής. προσφέροντας οικονομική, βιώσιμη και αισθητικά άρτια κατοικία. Πιθανόν θα μπορούσε να αποτελέσει μια λύση και για τη στέγαση των προσφύγων.
Χάρη στο πρότζεκτ για τα containers συμμετείχες φέτος στο Διεθνές Βραβείο Ελληνίδας. Πες μας δυο λόγια για αυτό.
Πράγματι, ο διαγωνισμός GIWA (Greek International Women Awards) διοργανώθηκε για πρώτη φορά φέτος από την ομάδα του GIWA, με επικεφαλής την Σοφία Κωνσταντοπούλου- Παπαδοπούλου. Έγινε μια πραγματικά αξιόλογη προσπάθεια όπου έλαβαν μέρος γυναίκες με Ελληνική καταγωγή, με δραστηριότητα σε 11 τομείς, όπως της Επιστήμης, του Αθλητισμού, της Μόδας, της Επιχειρηματικότητας, κ.λ.π. Είναι σπουδαίο να επιβραβεύονται γυναίκες που μας εμπνέουν, με την πορεία και το δυναμικό τους παράδειγμα. Ο διαγωνισμός έλαβε χώρα το Δεκέμβρη του 2017 στο Λονδίνο και είχα τη μεγάλη χαρά να βρίσκομαι ανάμεσα στις 5 τελικές υποψήφιες στην κατηγορία «Arts & Design». Τελικά –στην κατηγορία μου– κέρδισε το βραβείο η γνωστή σε όλους μας, Άννα Βίσση.
Εκτός από αρχιτέκτονας κατέχεις και πνεύμα ενός startupper. Συγκεκριμένα, μαζί με τη Νέσσος Πληροφορική, έχετε φτιάξει ένα application, το Servio. Πες μας δυο λόγια για αυτό: τι είναι το Servio, τι σκοπό έχει, πώς ακριβώς λειτουργεί και σε ποιους απευθύνεται;
Έχω πραγματικά τη μεγάλη χαρά και τιμή, να συνεργάζομαι με μια εξαιρετική ομάδα ανθρώπων, τη Νέσσος Πληροφορική και τον Ορέστη Αφορδακό. Το Servio είναι μια εφαρμογή για κινητά, βάσει της οποίας όταν βρίσκεσαι σε ένα κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος (καφέ, μπαρ, εστιατόριο κλπ) θα μπορείς να παραγγήλλεις και να πληρώσεις μόνος σου, από το κινητό σου. Επάνω στα τραπέζια του καταστήματος, θα βρίσκεται ένα ειδικό διακριτικό (qrcode) το οποίο σκανάρεις με το κινητό σου, και αμέσως σου εμφανίζεται στην οθόνη σου, όλο το μενού του καταστήματος. Κατόπιν, επιλέγεις τα προϊόντα που επιθυμείς, παραγγέλνεις, εμφανίζεται η τιμή και τέλος, επιλέγεις τον τρόπο πληρωμής, μετρητά ή μέσω κάρτας. Σκανάρεις, παραγγέλνεις, πληρώνεις. Πανεύκολο! Το Servio είναι σχεδόν έτοιμο και βγήκε ήδη ως πιλοτικό προϊόν στην αγορά για να δοκιμαστεί σε καταστήματα.
Πώς θα προκύπτουν τα έσοδα από την εφαρμογή και ποια τα οφέλη της;
Για τους καταναλωτές η εφαρμογή θα διατίθεται δωρεάν. Τα έσοδα θα προκύπτουν από ένα μικρό ποσοστό το οποίο θα καταβάλλουν οι καταστηματάρχες. Ο καταστηματάρχης θα έχει οφέλη όπως:
- Πιο άμεση παραγγελιοδοσία/ παραγγελιοληψία, άρα πιο ικανοποιημένους πελάτες, διότι δεν θα υπάρχουν πλέον χρονοτριβές
- Αύξηση του ημερήσιου κύκλου εργασιών του και άρα του τζίρου του
- Άμεσος έλεγχος της αποθήκης και των αποθεματικών/stock.
- Άμεσος και ανά πάσα στιγμή έλεγχος των καθημερινών πωλήσεων, χωρίς απώλειες, ακόμα και από μακριά
- Πληροφόρηση για καλύτερη στόχευση προϊόντων και προσφορών μέσω ανάλυσης παρελθοντικών δεδομένων (θα μπορεί να γνωρίζει τι προωθείται συνδυαστικά - πχ ανά δύο καφέδες, καταναλώνεται και μια τυρόπιτα)
- Αποτίμηση της κάθε προωθητικής/διαφημιστικής του ενέργειας
- Γνώση της θέσης του στην αγορά σε σχέση με τον ανταγωνισμό, σε σχέση με την παροχή της υπηρεσίας του (ποιόητα φαγητού, ποτού, καθαριότητας).
- Γνώση των προτιμήσεων των πελατών του μέσω του ιστορικού παραγγελιών
- Γνώση των δημογραφικών στοιχείων των πελατών του (πχ: φυλλο, ηλικία, κλπ)
- Ικανότητα για στοχευμένη διαφήμιση, ανάλογα με τα προϊόντα προς προώθηση και στους πελάτες που απευθύνεται.
- Ευκολότερη πρόσβαση στην τουριστική αγορά καθώς η εφαρμογή θα έχει τη δυνατότητα να απεικονίζει τον κατάλογο του καταστήματος σε πολλές γλώσσες, με το πάτημα ενός κουμπιού.
Τέλος, οι χρήστες του Servio θα μπορούν εισάγοντας παραμετρικά κριτήρια, να εντοπίζουν στο χάρτη καταστήματα της επιλογής τους (πχ: σε ακτίνα 10’ από το σημείο που βρίσκομαι, εντόπισε καταστήματα με μέση κατανάλωση 10Ευρώ, με ροκ μουσική, ανοικτά μέχρι τις 2 το βράδυ).
Τι κάνεις στον όποιο ελεύθερο χρόνο έχεις;
Με το Πολυφωνικό Σύνολο Χαονία, τραγουδάμε Πολυφωνικά Ηπειρώτικα Μοιρολόγια. Πρόκειται για παραδοσιακή μουσική της Ηπείρου που συναντιέται και σε άλλα μέρη όπως πχ τη Βόρεια Ήπειρο, Αλβανία, Σερβία, Κάτω Ιταλία, Βουλγαρία κ.α. Με καταγωγή από τα Γιάννενα και στα πλαίσια μιας συναισθηματικής ευθύνης απέναντι στον τόπο μου, συνειδητοποίησα πριν μερικά χρόνια ότι αν η νεότερη γενιά δεν φροντίσουμε να παραλάβουμε τη σκυτάλη της παραδοσιακής μουσικής, …ελλοχεύει ο κίνδυνος να αφανιστεί, ειδικά για τόσο ιδιαίτερα και σπάνια μουσικά είδη όπως το Πολυφωνικό Ηπειρώτικο τραγούδι. Φέτος το καλοκαίρι, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, θα λάβουμε μέρος με την παράσταση "Ρίζες".
Τι συμβουλές έχεις να δώσεις σε νέα παιδιά που θέλουν να ασχοληθούν με την αρχιτεκτονική;
- Να έχουν όραμα.
- Να έχουν στόχο.
- Να δουλεύουν πολύ για αυτό.
- Να πιστεύουν στον εαυτό τους.
Σχόλια