Ο όρος MVP - Minimum Viable Product αν και θεμελιώδης στη σύγχρονη προσέγγιση ανάπτυξης προϊόντων, χρησιμοποιείται πολύ συχνά άστοχα, περιγράφοντας ένα ‘πρωτότυπο’ ή το ‘πρώτο παραδοτέο’ στην διαδικασία ανάπτυξης ενός προϊόντος.
Με βάση την Wikipedia το Minimum Viable Product ορίζεται ως εξής “ … a product with just enough features to satisfy early customers, and to provide feedback for future development”.
Στρατηγική για τον προσδιορισμό του MVP
Ας υποθέσουμε ότι υπάρχει η σπουδαία ιδέα για ένα νέο προϊόν – μία ιδέα που αξίζει να αναλυθεί περεταίρω. Πως γίνεται η μετάβαση από μία ιδέα σε ένα καλά οριοθετημένο προϊόν που θα επιτρέψει τον προσδιορισμό του MVP?
Αυτό που χρειάζεται είναι μία μέθοδος, μία διαδικασία για τον εντοπισμό εκείνου του υποσυνόλου των χαρακτηριστικών του προϊόντος που μπορεί να υποστηρίξει τους σκοπούς του (να ικανοποιήσει τους χρήστες) με το ελάχιστο δυνατό κόστος (μόνο ένα υποσύνολο λειτουργιών υλοποιείται και όχι όλο το προϊόν) και όσο το δυνατόν νωρίτερα – επιτρέποντας έτσι σημαντική γνώση (δεδομένα χρήσης και γνώμες πραγματικών χρηστών) και ελαχιστοποιώντας το συνολικό κίνδυνο.
Οι Βασικές φάσεις της διαδικασίας για την μετάβαση από μία ιδέα στο MVP είναι:
Το πρόβλημα, οι χρήστες, η λύση
Σκοπός αυτής της φάσης είναι η κατανόηση, καταγραφή και ανάλυση του προβλήματος. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να καταγραφούν οι χρήστες, το προφίλ τους, η ιδιαίτερη οπτική τους, οι ανάγκες, οι προσδοκίες που έχουν από το σύστημα, και πως ορίζεται η ‘επιτυχία’ -στα πλαίσια του συγκριμένου προβλήματος - για κάθε τύπο/ κατηγορία χρήστη.
Η ‘οπτική γωνία’ του χρήστη
Η ομάδα σχεδιασμού του προϊόντος πρέπει να ‘ταυτιστεί’ με κάθε μία από τις κατηγορίες χρηστών που αναγνωρίστηκαν και να κατανοήσει πως επηρεάζεται ο τυπικός χρήστης από το πρόβλημα, πως αλληλεπιδρά με υπάρχοντα συστήματα και διαδικασίες, ποια είναι τα σημαντικότερα οφέλη που μπορεί να έχει από το ‘ιδανικό’ σύστημα – την βέλτιστη λύση.
Η ‘μεγάλη εικόνα’
Το Minimum στον όρο MVP υπονοεί ότι η μεγάλη εικόνα είναι ήδη κατανοητή και καταγεγραμμένη ώστε να μπορεί η ομάδα να προσδιορίσει ένα ‘βέλτιστο υποσύνολο’ από τα χαρακτηριστικά – τις πιθανές λειτουργίες του προϊόντος. Ένα τυπικό και ιδιαίτερα σημαντικό λάθος πραγματοποιείται όταν η ομάδα προσδιορίζει ως MVP ένα ‘προφανές’ πακέτο λειτουργιών, χωρίς να έχει προηγηθεί η ολοκληρωμένη καταγραφή, ανάλυση και προτεραιοποίηση του συνόλου των πιθανών λειτουργιών του προϊόντος.
Έχοντας την μεγάλη εικόνα για το προϊόν – σε όρους λειτουργικότητας - το επόμενο βήμα είναι ο προσδιορισμός του μικρότερου υποσυνόλου που ταυτόχρονα εξυπηρετεί τον βασικό του σκοπό: να λύσει τα βασικά ‘προβλήματα’ των χρηστών. Ταυτόχρονα το ελάχιστο αυτό προϊόν επιτρέπει την συλλογή δεδομένων χρήσης καθώς και την καταγραφή απόψεων των χρηστών με σκοπό την άμεση, συνεχή και αποτελεσματική αξιολόγηση του προϊόντος, των επιμέρους λειτουργιών και της συγκεκριμένη υλοποίησής τους.
Η ‘οπτική γωνία’ του επιχειρηματία
Έχοντας καταγράψει και αξιολογήσει τη λειτουργικότητα του προϊόντος (από την πλευρά του χρήστη - χωρίς τεχνικούς, οικονομικούς ή άλλους περιορισμούς) η ομάδα ανάπτυξης πρέπει τώρα να σκεφτεί ‘σαν επιχειρηματίας’: ο σκοπός είναι να προσδιοριστεί εκείνο το υποσύνολο της λειτουργικότητας το οποίο αναμένεται να θέσει την ικανοποίηση των χρηστών σε υψηλό επίπεδο ενώ βρίσκεται ταυτόχρονα στον χώρο του εφικτού (με βάση οικονομικούς, τεχνολογικούς ή άλλους περιορισμούς) και είναι σύμφωνο με την στρατηγική του προϊόντος και της επιχείρησης.
Η διαδικασία αυτή ελαχιστοποιεί τόσο τον χρόνο που απαιτείται για την δοκιμή του προϊόντος από πραγματικούς χρήστες όσο και το αντίστοιχο κόστος ανάπτυξης/ υλοποίησης. Ταυτόχρονα τα δεδομένα που συλλέγονται μπορούν να αποδειχθούν καθοριστικά για την λήψη στρατηγικών αποφάσεων στην διαδικασία ανάπτυξης του προϊόντος, υποστηρίζοντας την αρχή του πειραματισμού – fail safe, fail fast – που αποτελεί βασικό στοιχείο της κουλτούρας καινοτομίας μιας σύγχρονης επιχείρησης.
Μετάφραση από το άρθρο How to define a Minimum Viable Product - Moving from a concept to a properly defined MVP όπως δημοσιεύτηκε στο freeCodeCamp.
Σχόλια