Οι καθιερωμένες διαδικτυακές πλατφόρμες – B2C και B2B Marketplaces – ανήκουν αναμφισβήτητα στους μεγάλους νικητές του Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Marketplaces: Τα επιχειρηματικά μοντέλα, που είναι οι πραγματικοί νικητές της συγκεντροποίησης στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο).
Πέραν, όμως, της Amazon, της Alibaba, της eBay και της JD.com υπάρχουν και εξειδικευμένα ηλεκτρονικά καταστήματα B2C, η ανάπτυξη των οποίων είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή. Ειδικότερα, έντεκα επιχειρήσεις έχουν σπάσει το φράγμα του 1 δισ. ευρώ σε καθαρές πωλήσεις, ενώ έχουν θέσει ως επόμενό τους στόχο τον τζίρο των δέκα αλλά και των είκοσι δισ. ευρώ!
Η Vipshop αποτελεί το κορυφαίο, βάσει τζίρου, διαδικτυακό κατάστημα του κόσμου με τις πωλήσεις να κυμαίνονται στα 8,15 δισ. δολάρια (Vipshop: Αύξηση πωλήσεων κατά 40,8% στα 8,15 δισ. δολάρια για το 2016), ενώ όπως διαφαίνεται θα γίνει φέτος και η πρώτη επιχείρηση που θα σπάσει το φράγμα των δέκα δισ. δολαρίων.
Στη δεύτερη θέση ακολουθεί η γερμανική Zalando, το κορυφαίο βάσει τζίρου διαδικτυακό κατάστημα eFashion του κόσμου με πωλήσεις 3,6 δισ. ευρώ (Zalando: Η αύξηση των καθαρών εσόδων της ανέρχεται στα 3,6 δισ. ευρώ το 2016) και της οποίας εάν η ανάπτυξη συνεχιστεί με τους ίδιους ρυθμούς, αυτή εκτιμάται ότι σε περίπου δέκα χρόνια θα πραγματοποιεί τζίρο της τάξεως των 20 δισ. ευρώ.
Η αμερικανική Wayfair, ο κορυφαίος αποκλειστικά διαδικτυακός παίκτης λιανικής πώλησης επίπλων των Η.Π.Α., ακολουθεί στην τρίτη θέση με πωλήσεις 3,4 δισ. δολάρια (με αύξηση πωλήσεων κατά 50% και ανερχόμενα κέρδη στα 3,38 δισ. δολάρια για το 2016). Την ακολουθεί η Vente-Privee, πρωτοπόρος του επιχειρηματικού μοντέλου των Live Shopping Clubs με τζίρο 3 δισ. ευρώ χάρη στις εξαγορές της (Vente-Privee: Είχε αύξηση τζίρου κατά 50% το 2016 χάρη στις εξαγορές).
Στην πέμπτη θέση ακολουθεί η Newegg, ο κορυφαίος αποκλειστικά διαδικτυακός παίκτης λιανικής πώλησης ηλεκτρικών ειδών των Η.Π.Α. με πωλήσεις 2,6 δισ. δολάρια σύμφωνα με το περιοδικό Forbes. Η συγκεκριμένη εταιρεία είναι η μοναδική που εμφανίζει αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης, ενώ η ίδια εξαγοράστηκε (αρχείο PDF) πέρυσι από την κινεζική Liaison Interactive.
Η γαλλική Cnovaη οποία διαχειρίζεται το ηλεκτρονικό κατάστημα Cdiscount.com με πωλήσεις ύψους 1,9 δισ. ευρώ ακολουθεί στην έκτη θέση και την οποία ακολουθεί ο ιταλικός όμιλος πολυτελούς ρουχισμού «Yoox Net-A-Porter Group» (YNAP) με πωλήσεις αξίας 1,9 δισ. ευρώ (Yoox Net-A-Porter Group: Αύξηση πωλήσεων κατά 12,4% στα 1,87 δισ. ευρώ).
Η αμερικανική Zulily, το Shopping Club της Liberty Interactive που προσφέρει προϊόντα για μαμάδες βρίσκεται στην ένατη θέση της κατάταξης με πωλήσεις 1,54 δισ. δολάρια (Zulily: Αύξηση πωλήσεων 14% στα 1,54 δισ. δολάρια), ακολουθούμενη από τον από την αγγλική ASOS με πωλήσεις που ανήλθαν στα 1,4 δισ. αγγλικές λίρες (ASOS: Αυξημένες πωλήσεις 26% για την οικονομική χρήση 2015/2016 στα 1,4 δισ. αγγλικές λίρες), ενώ την ενδεκάδα συμπληρώνει το μοναδικό στη λίστα διαδικτυακό σούπερ μάρκετ της αγγλικής Ocado με πωλήσεις 1,4 δισ. αγγλικές λίρες.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι τρεις από τις παραπάνω κορυφαίες εταιρείες (Vishop, Vente-Privee και Zulily) δραστηριοποιούνται με το επιχειρηματικό μοντέλο των Shopping Clubs/Flash Sales.
Όσο περισσότερο το οργανωμένο (παραδοσιακό) λιανεμπόριο θα καταρρέει με αποτέλεσμα να μην μπορεί να χρηματοδοτήσει τα ακριβά φυσικά καταστήματα τόσο θα αυξάνεται η ταχύτητα πραγματοποίησης εξωπραγματικών τζίρων, αλλά και η αύξηση του βαθμού συγκεντροποίησης και ολιγοπωλιακής διάρθρωσης του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Τα παραπάνω θα έχουν ως αποτέλεσμα οι καθιερωμένες διαδικτυακές πλατφόρμες να ισχυροποιήσουν περαιτέρω τη θέση τους μέσω οικονομιών κλίμακας (E-Commerce 2020: Κερδισμένοι και ηττημένοι). Ελάχιστες από αυτές θα φθάσουν σε επίπεδα της Amazon, αλλά πιθανόν αρκετές θα αγγίξουν τα επίπεδα της Vipshop. Το βέβαιο είναι ότι η δυναμική ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου θα ισχυροποιείται αντί να μειώνεται, με «ορατές» συνέπειες για το παραδοσιακό λιανεμπόριο παγκοσμίως.
Σχόλια