Πέρασαν ακριβώς πέντε χρόνια από τότε που, όχι τυχαία βέβαια, στο πρώτο μου άρθρο στο neoecommerce αναφέρθηκα στο e-Food, ως τον γίγαντα του Ηλεκτρονικού Εμπορίου πουπεριμένει να τον ξυπνήσουν (eFood: Ο Γίγας που περιμένει να τον ξυπνήσουν).
Ενώ στην Ελλάδα τα online σούπερ μάρκετ βρίσκονται ακόμα σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης (διστακτικοί οι Έλληνες στις αγορές από online σούπερ μάρκετ), στην Βόρεια Ευρώπη και ειδικότερα στη Νορβηγία, η νεοφυής Kolonial.no κατάφερε να ξυπνήσει τον παραπάνω γίγαντα υιοθετώντας μια πελατοκεντρική προσέγγιση τόσο στο στήσιμο της ιστοσελίδας της (εκτός από τους 5.000 κωδικούς προϊόντων, προσφέρει και έτοιμα υλικά μαγειρικής για πλήρη γεύματα μαζί με τις αντίστοιχες συνταγές τους) όσο και στον σχεδιασμό των επιχειρησιακών διαδικασιών της εφοδιαστικής αλυσίδας της, μέσω της οποίας ο πελάτης μπορεί να επιλέξει μεταξύ πολλαπλών διαφορετικών τρόπων παράδοσης – από τα σημεία παράδοσης σε συγκεκριμένες τοποθεσίες, την παράδοση σε επιλεγμένα βενζινάδικα, την κατ΄ οίκον παράδοση αλλά και την παράδοση μέσω των αυτόνομων αυτοκινήτων.
Η Kolonial ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2013 και σήμερα πραγματοποιεί εβδομαδιαίες πωλήσεις ύψους ενός εκατ. ευρώ περίπου, ενώ η λειτουργία της σε μεγάλο βαθμό στηρίζεται στη συνεργασία που έχει με την αλυσίδα Rema 1000, την τρίτη μεγαλύτερη αλυσίδα σουπερμάρκετ στη νορβηγική αγορά. Μάλιστα, το καλοκαίρι η Rema 1000 εξαγόρασε μειοψηφικό μερίδιο μετοχών (10%) της Kolonial.
Το e-Food κρύβει τεράστιες προκλήσεις και αυτό που κρίνεται απαραίτητο για την ανάπτυξή του και στην Ελλάδα είναι μια εκ θεμελίων επανεξέταση και ανασχεδιασμός των επιχειρησιακών διαδικασιών της εφοδιαστικής αλυσίδας των σούπερ μάρκετ. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι το παραπάνω αποτελεί για την Kolonial το κλειδί της επιτυχίας (Logistics: Οι πιθανές στρατηγικές λύσεις για αξιόπιστη παράδοση στο «τελευταίο μίλι») το οποίο θα επιφέρει και την επανάσταση στο Ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς οι νέες υποδομές μπορούν να χρησιμοποιηθούν μελλοντικά και για άλλες υπηρεσίες. Έτσι για παράδειγμα, η ίδια σχεδιάζει τα αυτόνομα αυτοκίνητα παράδοσης ειδών σούπερ μάρκετ να τα χρησιμοποιήσει και ως κέντρα συλλογής ανακυκλώσιμων υλικών.
Οι Σκανδιναβικές χώρες είναι εξαιρετικά καινοτόμες στο χώρο του ηλεκτρονικού επιχειρείν – στις αρχές του χρόνου, σάς είχα παρουσιάσει το πρώτο πλήρες αυτοματοποιημένο ψιλικατζίδικο (Στη Σουηδία άνοιξε το πρώτο ψιλικατζίδικο, χωρίς προσωπικό!) το οποίο λειτουργεί όλο το 24ωρο – 365 μέρες τον χρόνο, χωρίς προσωπικό.
Σχόλια