Γιατί το εμπόριο έχει την ανάγκη για δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων;
Η ψηφιακή επανάσταση προωθεί αμείλικτα τον μετασχηματισμό του λιανεμπορίου. Συγχρόνως, εμφανίζονται οι προάγγελοι των δραστικών μαζικών αλλαγών που έπονται στις καταναλωτικές συμπεριφορές ήτοι στην ψηφιακή διαδικασία αγοράς των καταναλωτών, οι οποίες ήδη είναι αισθητές στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο.
Πού βρίσκονται, όμως, οι ευκαιρίες και οι προοπτικές του μελλοντικού εμπορίου; Στο νέο δικτυωμένο κόσμο, δεν είναι σε τελική ανάλυση τα νέα κανάλια διανομής αυτά που δυσχεραίνουν την επιβίωση των (παραδοσιακών) εμπόρων, αλλά η αναδιαμόρφωση στην αλυσίδα των αξιών (Value Chain) των επιχειρηματικών μοντέλων του εμπορίου.
Τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα βασίζονται στη δημιουργία νέων οικοσυστημάτων, γύρω από ένα προϊόν, με στόχο τη δημιουργία νέων πελατοκεντρικών «Προτάσεων Αξίας». Σε αυτήν την περίπτωση, το επιχειρηματικό μοντέλο ακολουθεί το Customer Lifetime Value (CLV) μοντέλο, κατά το οποίο ο πελάτης δε χρειάζεται να αποφέρει άμεσα κέρδος με την αγορά ενός προϊόντος, αλλά κατά τη διάρκεια του «κύκλου δράσης» του, στο οικοσύστημα.
Για να κατανοήσετε τις παραπάνω μεταβολές στην αλυσίδα αξιών και τη συνακόλουθη πληθώρα νέων δυνατοτήτων, αξίζει να δείτε την παρακάτω διαφάνεια των μεταβαλλόμενων κλιμάκων στις αξίες (Value Pools) στην αγορά των καταναλωτικών αγαθών, της συμβουλευτικής Oliver Wyman, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε στο φετινό συνέδριο Κ5.
Πηγή: Oliver Wyman, Dr. Martin Schulte, Partner «Shifting Value Pools»
Εκεί που προηγουμένως το φάσμα των προϊόντων αποτελούσε τον ουσιαστικό και συχνά μοναδικό μοχλό αξίας, αυτά σήμερα αποτελούν εξελιγμένα οικοσυστήματα- αλυσίδες αξιών, τα οποία δημιουργούνται γύρω από ένα φυσικό αγαθό, αλλά ολοένα και περισσότερο εκτός του περιβάλλοντος αυτού.
Το τι είναι εφικτό, μας δείχνουν οι βέλτιστες πρακτικές της Amazon, της Apple αλλά και των κατασκευαστών και επωνύμων εταιρειών όπως της Mars, της Adidas, της Asics και της Under Armour.
Τι σημαίνουν τα παραπάνω για τους εμπόρους; Απλά ότι δε μεταβάλλεται μονάχα το προφίλ των εργαζομένων στο λιανεμπόριο, αλλά και ο δικός τους ρόλος ύπαρξης, με τη μορφή του απλού εμπόρου. Αυτοί θα πρέπει να μάθουν να δρουν πέρα από το δικό τους «στενό» οικοσύστημα, με το να δημιουργούν νέες ροές εσόδων είτε διαμέσου εκμετάλλευσης της δικής του τεχνογνωσίας/τεχνολογίας, είτε διαμέσου σύναψης στρατηγικών συνεργασιών.
Σχόλια