Farfetch: Η διεθνής πλατφόρμα για μπουτίκ πολυτελών ενδυμάτων αποτιμάται ακριβά…
Η αγγλική Farfetch, η οποία μέσω της πλατφόρμας της προσφέρει προσβασιμότητα στην πολυτελή ένδυση και σε πάνω από 300 διεθνείς μπουτίκ πολυτελών ειδών ρουχισμού σε 25 χώρες, αποτιμήθηκε πρόσφατα σε 1 δισ. δολάρια!
Η Farfetch λειτουργεί ως μία μεσάζων, η οποία διαθέτει στις μικρές μπουτίκ μία ψηφιακή εμπορική επιφάνεια με μεγάλη κρίσιμη μάζα διεθνών χρηστών. Μάζα την οποία δε θα μπορούσαν ποτέ να δημιουργήσουν μόνοι τους. Εφόσον ένας πελάτης παραγγέλνει ένα προϊόν μέσω της παραπάνω πλατφόρμας, τότε η παραγγελία μεταβιβάζεται αυτόματα στην εν λόγω μπουτίκ. Αυτή μετέπειτα αποστέλλει το αγαθό στον πελάτη από την αποθήκη της μέσω ενός συμβεβλημένου ταχυμεταφορέα της Farfetch. Στην Ελλάδα, η Farfetch συνεργάζεται αυτή τη στιγμή με δύο μπουτίκ στην Αθήνα. Ενώ εντύπωση μού έχει προκαλέσει το γεγονός ότι τα έξοδα αποστολής της προς την Ελλάδα είναι τα χαμηλότερα σε σχέση με άλλες αντίστοιχες ευρωπαϊκές χώρες (16 ευρώ αντί 23 ευρώ για συσκευασία μέχρι 8 κιλά και παράδοση σε 2 – 4 μέρες). Επίσης, στην Κύπρο συνεργάζεται με τέσσερις μπουτίκ.
Με την Farfetch συνεργάζονται ακόμα και Έλληνες ιδιοκτήτες μπουτίκ στο εξωτερικό, όπως αυτή του Ανδρέα Μουρκούδη στο Βερολίνο
Πρακτικά, η Farfetch είναι πάροχος υπηρεσιών, η οποία προσφέρει από SEO και digital marketing έως την εξυπηρέτηση πελατών και τη διαχείριση των παραγγελιών αλλά και τη χρηματοδότηση της φωτογράφησης των προσφερόμενων προϊόντων. Ενώ σε αυτήν πωλούνται εξεζητημένα είδη τόσο διαφόρων μικρών ανεξάρτητων μόδιστρων όσο και μεγάλων πολυτελών brands, όπως της Louis Vuitton και της Burberry.
Ως αμοιβή, η Farfetch λαμβάνει από τις συνεργαζόμενες μπουτίκ, κατά μέσο όρο μια προμήθεια 25% για κάθε πώληση που πραγματοποιείται μέσα από την πλατφόρμας της. Σύμφωνα με την ίδια, η ακαθάριστη αξία των εμπορευμάτων (Gross Merchandise Value) που διακινούνται ημερησίως στην πλατφόρμα της ανέρχεται σε 1 εκατ. δολάρια με μέση αξία καλαθιού τα 650 δολάρια. Έτσι ο μικτός τζίρος της για το 2014 ανήλθε στα 350 εκατ. δολάρια ενώ τα έσοδά της (προμήθεια 25%) ανήλθαν στα 90 εκατ. δολάρια περίπου.
Πρόσφατα, η ίδια έλαβε επιπλέον επενδυτικά κεφάλαια ύψους 77 εκατ. δολαρίων, ενώ τα συνολικά κεφάλαια που έλαβε μέχρι στιγμή ανέρχονται στα 194,5 δισ. δολάρια. Μεταξύ των επενδυτών είναι η Advent Venture Partners, η e.Ventures, η Condé Nast, η DST Global, Vitruvian Partners και η Index (αυτή επεξηγεί στο blοg της, τον λόγο για τον οποίο επένδυσε στην Farfetch).
Παρόλα τα παραπάνω, σωστά αναρωτιούνται πολλοί, γιατί η συγκεκριμένη εταιρεία έλαβε τόσα πολλά επενδυτικά κεφάλαια και εμφανίζει «πολυτελή» αποτίμηση 1 δισ. δολάρια.
Βέβαια, τα παραπάνω νούμερα δε δικαιολογούνται με σημερινά δεδομένα. Ίσως, όμως, θα ήταν καλό να λάβουμε υπόψη μας τις παρακάτω τάσεις:
α) Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι ο μοχλός ανάπτυξης του κλάδου πολυτελείας. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της McKinsey "The Opportunity in Online Luxury Fashion" (αρχείο PDF), περίπου το 50% όλων των αγορών πολυτελών αγαθών κατευθύνονται μέσω του διαδικτύου. Ενώ η ίδια προβλέπει για τις διαδικτυακές πωλήσεις της πολυτελούς γυναικείας ένδυσης μια ετήσια αύξηση της τάξεως του 20% έως το 2018 με τον τζίρο να ανέρχεται στα 12 δισ. ευρώ.
β) Η προσβασιμότητα και η εύκολη εύρεση αγαθών αποτελεί μοχλό ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου, γιατί πώς αλλιώς θα μπορούσε να βρει μια ελληνίδα πελάτισσα ένα ένδυμα σε μια μπουτίκ στη Νέα Υόρκη;
και γ) Το ενδιαφέρον των επενδυτών όπως του Andreessen Horowitz για ανάπτυξη νέων καινοτόμων διαδικτυακών πλατφόρμων (Online Marketplaces)
Το μόνο σίγουρο είναι ότι το μέλλον θα μας δείξει εάν η Farfetch είναι μια «πολυτελής» εταιρεία ή μια «πολυτελής» φούσκα!
Σχόλια