Δρανδάκης: Θέμα αρχής η αντίδραση μου στην επίθεση που δέχθηκε η Beat [Συνέντευξη]
Ο Νίκος Δρανδάκης, Founder και CEO της Beat, μιλάει στο epixeiro.gr για την ελληνική αγορά, τα σχέδια επέκτασης, την τεχνολογία και την καινοτομία, μετά και τη νέα χρηματοδότηση που έλαβε η εταιρεία από την Daimler.
Ας ξεκινήσουμε από τα πιο πρόσφατα. Αναφέρομαι φυσικά στη νέα χρηματοδότηση που έλαβε η Beat από την Daimler. Πως εξελίσσει την στρατηγική της Beat και ποιοι οι βασικοί στόχοι;
Η ένταξή μας σε ένα διεθνές σχήμα αυτού του βεληνεκούς μας επιτρέπει να επεκταθούμε απρόσκοπτα σε ακόμη περισσότερες αγορές, να επενδύσουμε ώστε να εμπλουτίσουμε τα προϊόντα και τις τεχνολογίες μας, να προσλάβουμε ακόμη περισσότερους ταλαντούχους ανθρώπους και να συμμετάσχουμε, με ισότιμους όρους, στα διεθνή δρώμενα της σύγκλισης ανάμεσα στην αυτοκίνηση, τις μεταφορές και το ψηφιακό περιβάλλον. Η στρατηγική μας εστιάζει στο να διευρύνουμε το αποτύπωμά μας στη Λατινική Αμερική, η οποία πλέον μας φέρνει το 95% του κύκλου εργασιών μας. Παράλληλα, να επενδύσουμε στο ανθρώπινο κεφάλαιο και στην καινοτομία στην Ελλάδα, δημιουργώντας εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας. Η εμπιστοσύνη και η οικονομική στήριξη του μετόχου μας λειτουργεί ως καταλύτης στην ανάπτυξή μας.
Βλέπουμε πως φιλοδοξία σας είναι η δημιουργία ενός κόμβου για την τεχνολογία και την καινοτομία. Με βάση και το «brain drain», ποιο θα λέγατε πως είναι το σήμερα και το αύριο του ελληνικού τεχνολογικού τομέα;
Η Ελλάδα έχει κάνει ενθαρρυντικά βήματα. Πριν από δέκα χρόνια ήταν μικρός ο αριθμός των επιχειρήσεων που ασχολούνταν με την τεχνολογία, δεν υπήρχε το λεγόμενο «οικοσύστημα». Σήμερα, η τεχνολογία αποτελεί ένα ευρύτερο πεδίο που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον της αγοράς. Ακόμη και η λέξη «καινοτομία» έχει αλλάξει νόημα. Ωστόσο, το Brain Drain δεν είναι καινούριο φαινόμενο - ταλαντούχοι Έλληνες φεύγουν εδώ και δεκαετίες προς πάσα κατεύθυνση. Όμως η κρίση του έδωσε πραγματικά μεγάλες διαστάσεις και στέρησε τη χώρα από σπάνιους ανθρώπινους πόρους.
Δεν είμαι απαισιόδοξος. Το τεχνολογικό γίγνεσθαι της Ελλάδας βρίσκεται σε αρκετά καλύτερη μοίρα σε σχέση με τη θέση της χώρας στην ψηφιακή οικονομία της Ευρώπης. Χρειάζονται όμως και ριζικές αλλαγές παντού: στα πανεπιστήμια, στην επιχειρηματικότητα - δεν αρκεί να ανοίγεις εταιρεία σε πέντε λεπτά -, στα μεγέθη των εταιρειών της χώρας, αλλά και στο ρυθμιστικό περιβάλλον. Το κράτος εξακολουθεί να μην διευκολύνει την ανάπτυξη.
Σημαντικό μέρος της στρατηγικής σας είναι η παρουσία και επέκταση στη Ν. Αμερική. Ποιοι είναι οι παράγοντες που έχουν καταστήσει τόσο ελκυστική την συγκεκριμένη αγορά; Υπάρχουν ίσως σχέδια για επέκταση σε άλλες περιοχές του πλανήτη;
Η Λατινική Αμερική δεν είναι εύκολο μέρος. Ωστόσο, είναι μία γεωγραφική περιοχή που προοδεύει - κάθε μέρα είναι καλύτερη από την προηγούμενη. Παράλληλα, απουσιάζουν οι μεγάλες επενδύσεις στις δημόσιες και μαζικές συγκοινωνιακές υποδομές - όπως στην Ευρώπη - κάτι που κάνει το αυτοκίνητο απαραίτητη προϋπόθεση για την καθημερινή μετακίνηση των πολιτών. Υπηρεσίες όπως η δική μας έχουν προσφέρει ένα νέο, καινοτόμο κι εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης στους πολίτες.
Δοκιμάσαμε την επέκτασή μας στη Λατινική Αμερική από νωρίς και η επιτυχία μας στο Περού υπήρξε καταλύτης. Με τη γνώση που έχουμε αποκτήσει και τις ομάδες που έχουμε αναπτύξει εκεί, το μόνο εύλογο είναι να θέλουμε να παραμείνουμε στην περιοχή. Μετά το Περού επεκταθήκαμε στην Κολομβία και στην Χιλή όπου αναπτυσσόμαστε με εκθετικό ρυθμό. Τώρα ετοιμάζουμε την επιστροφή μας στο Μεξικό, όπου φιλοδοξούμε να κατακτήσουμε ένα μεγάλο κομμάτι της αγοράς.
Έχοντας την υποστήριξη ενός διεθνούς ομίλου, έχουμε τη δυνατότητα να επεκταθούμε και σε νέες αγορές στην περιοχή. Η Λατινική Αμερική προσφέρει δυνατότητες ανάπτυξης μεγαλύτερες από εκείνες που βλέπουμε σε άλλα σημεία του πλανήτη, σίγουρα μεγαλύτερες από την Ευρώπη. Για τα επόμενα τρία χρόνια, θα συνεχίσουμε να εστιάζουμε εκεί. Αργότερα, δεν αποκλείω να θελήσουμε να επεκταθούμε κι αλλού, ωστόσο είναι νωρίς ακόμη να σας πω με βεβαιότητα περισσότερα.
Για το 2019 έχουμε στόχο να δημιουργήσουμε 200 επιπλέον θέσεις εργασίας στην Αθήνα
Με βάση και την δραστηριοποίηση σας στον χώρο των ταξί και σε άλλες χώρες, ποιες θα λέγατε πως είναι οι ομοιότητες και διαφορές που έχει η ελληνική αγορά σε σύγκριση με εκείνες;
Είναι τελείως διαφορετικές και μη συγκρίσιμες, κυρίως λόγω ρυθμιστικού πλαισίου. Στην Ελλάδα η αγορά του ταξί είναι μια κλειστή αγορά, ενώ στη Λατινική Αμερική το πλαίσιο είναι πιο ευέλικτο κι άκρως ανταγωνιστικό. Επίσης, οι εκεί μητροπόλεις είναι πληθυσμιακά πολύ μεγαλύτερες πόλεις σε σχέση με την Αθήνα. Εδώ αναπτυχθήκαμε σε συνθήκες ύφεσης της οικονομίας. Στη Λατινική Αμερική, παρά τα διαρθρωτικά προβλήματα, αναπτυσσόμαστε σε συνθήκες οικονομικής μεγέθυνσης. Στην Ελλάδα η ανάπτυξή μας είναι σταθερή και ήπια. Στην Λατινική Αμερική είναι εκθετική.
Πως εξελίσσεται η παρουσία της Beat στην Ελλάδα; Με πόσους οδηγούς ταξί συνεργάζεστε, πόσοι είναι οι χρήστες του app και ποιες οι προοπτικές που υπάρχουν;
Στην Αθήνα, η Beat έχει περί τους 8.000 συνεργαζόµενους οδηγούς και πάνω από 1 εκατομμύριο εγγεγραμμένους επιβάτες. Είμαστε αδιαμφισβήτητα η κορυφαία εφαρμογή κλήσης ταξί και πάρα πολύ ευχαριστημένοι, καθώς πετυχαίνουμε τους στόχους μας. Καθώς η Αθήνα είναι πιο ώριμη αγορά, υπάρχει η σκέψη να δοκιμάσουμε και νέου τύπου υπηρεσίες εδώ - πχ. B2B υπηρεσίες προς τα ξενοδοχεία στα οποία ήδη απευθυνόμαστε με επιτυχία εδώ και λίγους μήνες.
Σημαντικό, ωστόσο, είναι ότι στην Αθήνα επιθυμούμε να παραμείνει η καρδιά της Beat, το κέντρο από το οποίο θα σχεδιάζεται η στρατηγική και στο οποίο θα αναπτύσσουμε την τεχνολογία μας με σκοπό να την προσφέρουμε σε άλλες αγορές. Σήμερα, οι μισοί από τους 400 εργαζομένους μας βρίσκονται στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στην Αθήνα και πρόκειται κυρίως για προσωπικό υψηλού µορφωτικού επιπέδου, µε ειδίκευση σε διάφορους τοµείς της Πληροφορικής και της Επιχειρησιακής Ανάπτυξης. Για το 2019 έχουμε στόχο να δημιουργήσουμε 200 επιπλέον θέσεις εργασίας στην Αθήνα.
Όπως είχε γίνει γνωστό, η Beat θα «μπει» και στην αγορά των αυτοοδηγούμενων οχημάτων. Πως εξελίσσεται η διαδικασία και ποια η άποψη σας για τη συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων; Πόσο κοντά βρισκόμαστε σε ένα μέλλον όπου θα υπάρχει ευρεία χρήση τους;
Η δουλειά μας ήταν πάντα η καινοτομία. Η καινοτομία έκανε τη Beat μία από τις κορυφαίες εταιρείες στις αγορές που δραστηριοποιούμαστε. Αυτός είναι και ο λόγος που έχουμε προφανώς έντονο ενδιαφέρον και τη ματιά μας στραμμένη στο αυτόνομο μέλλον. Είμαστε σίγουροι ότι οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιούμε για τα προϊόντα μας, καθώς και η καλή και στενή συνεργασία με τη Daimler ως επενδυτή μας, μας τοποθετούν στο χάρτη και σε αυτόν τον τομέα. Σήμερα, επενδύουμε σε ομάδες ανάπτυξης λογισμικού, ανάλυσης δεδομένων και σε άλλους πόρους για να γίνουμε ακόμη πιο ισχυροί, ώστε αύριο η δική μας τεχνολογία να μπορεί να καλεί ένα αυτόνομο όχημα και να το οδηγεί με ασφάλεια στον προορισμό του. Το πόσο άμεσα θα έρθει το αύριο της αυτοκίνησης είναι δύσκολο να το απαντήσω, καθώς σε αυτό εμπλέκονται πολλά μέρη. Δεν είναι μόνο οι εταιρείες του κλάδου, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι εταιρείες τεχνολογίας. Είναι και τα ερευνητικά κέντρα, οι πάροχοι τηλεπικοινωνιών, τα κράτη, οι ρυθμιστικές αρχές...
Η Beat είναι ένα από τα βασικά παραδείγματα ελληνικών startup που χαρακτηρίζεται ως «success story». Με βάση την εμπειρία που έχετε αποκτήσει, ποια είναι η γνώση που θα θέλατε να μεταφέρετε στους startupper που τώρα ξεκινούν την προσπάθεια τους; Τι θα πρέπει να προσέξουν;
Να χτίσουν μια ικανή ομάδα. Είναι η αρχή για να δημιουργηθεί ένα καλό προϊόν. Στη συνέχεια, να προσπαθούν διαρκώς να είναι ευθυγραμμισμένοι και ξεκάθαροι σε σχέση με τον επόμενο στόχο τους, και με βάση αυτόν τον στόχο να θέτουν με αυστηρότητα τις προτεραιότητές τους. Όλη η ομάδα πρέπει να εργάζεται για να πετύχει το στόχο που έχει θέσει σε κάθε δεδομένη στιγμή, χωρίς παρεκκλίσεις και αφήνοντας πίσω πράγματα που μπορεί να φαίνονται χρήσιμα, αλλά δεν είναι άμεση προτεραιότητα.
Η εταιρεία βρίσκεται εδώ και καιρό στο επίκεντρο μιας διαμάχης, γύρω από τη λειτουργία της, για φορολογικά θέματα κτλ. Μέσω αυτού του βήματος, θα θέλατε να ξεκαθαρίσετε ποιο είναι τελικά το ισχύον νομικό πλαίσιο για τη λειτουργία μιας εφαρμογής όπως η Beat, τι συμβαίνει με την φορολόγηση, τι κάνετε εσείς και γιατί, κατά την γνώμη σας, έχει προκύψει όλο αυτό το ζήτημα;
Δεν υπάρχει καμία διαμάχη γύρω από τη λειτουργία μας. Η Beat πάντοτε λειτουργούσε και συνεχίζει να λειτουργεί νόμιμα από το 2011 μέχρι και σήμερα. Τίποτα περίεργο δεν συμβαίνει ούτε με τη λειτουργία μας ούτε με τη φορολόγηση. Η Beat φορολογείται στην Ελλάδα, ως οφείλει, για όλες τις δραστηριότητές της που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα. Μας έχουν γίνει, μάλιστα, ενδελεχείς έλεγχοι τόσο από την ΑΑΔΕ όσο και από τη ΔΟΥ στην οποία υπαγόμαστε, οι οποίοι δείχνουν περίτρανα ότι η λειτουργία μας είναι πεντακάθαρη. Ας μην ξεχνάμε, εξάλλου, ότι είμαστε μέλος ενός μεγαλύτερου ομίλου, εισηγμένου στο χρηματιστήριο, επομένως δεν θα μπορούσαμε παρά να είμαστε πολύ προσεκτικοί και τυπικοί με όλα αυτά τα θέματα.
Για όλους αυτούς τους λόγους, αρνηθήκαμε να δεχθούμε τις ψευδείς κατηγορίες που εξαπέλυσε εναντίον μας ο Πρόεδρος του συνδικάτου των ταξί και απευθυνθήκαμε στη Δικαιοσύνη, καταθέτοντας αγωγή για συκοφαντική δυσφήμιση. Περί αυτού πρόκειται. Στη δίκη που έγινε πρόσφατα, η Beat ήταν στη θέση του κατήγορου, όχι του κατηγορούμενου. Το διευκρινίζω αυτό διότι μέσα στο θόρυβο της δημοσιότητας, συχνά χάνεται η ουσία. Και ήταν θέμα αρχής για εμένα το να αντιδράσω στην επίθεση που δέχθηκε η εταιρεία. Για ποιον λόγο ο Πρόεδρος του ΣΑΤΑ εμμένει να συκοφαντεί την εταιρεία μας, δεν το γνωρίζω, μόνο εικάζω.
Τέλος, που επικεντρώνεται η στρατηγική σας για τα επόμενα χρόνια και ποιο το όραμα σας για την Beat για την επόμενη πενταετία;
Συνοψίζοντας όσα ήδη ανέφερα, για τα αμέσως επόμενα χρόνια ο στόχος μας είναι η περαιτέρω ανάπτυξή μας στη Λατινική Αμερική, με την παράλληλη ενδυνάμωση του γραφείου μας στην Ελλάδα με εξειδικευμένο προσωπικό που θα συνδράμει στην ανάπτυξη αυτή. Το όραμά μας είναι να γίνει το Beat ένα διεθνές και πραγματικά μαζικό brand, μέσα από το οποίο οι πολίτες σε όλον το κόσμο θα απολαμβάνουν εύκολες, ασφαλείς και προσιτές υπηρεσίες μετακίνησης.
Σχόλια