John Fox, Netflix: «Η Αθήνα δεν είναι το Palo Alto και δεν χρειάζεται να είναι»
Ο John Fox, Sr. UI Engineer iOS της γνωστής πλατφόρμας streaming περιεχομένου Netflix, μιλάει σήμερα στο epixeiro.gr για την ελληνική startup «σκηνή», με αφορμή και την πρόσφατη παρουσία του στο Orange Grove.
Βρεθήκατε πρόσφατα στην Αθήνα, καλεσμένος του Orange Grove. Ποια η γνώμη σας για την ελληνική startup σκηνή;
Έρχομαι στο Orange Grove από τον Μάρτιο του 2014. Είμαι ευχαριστημένος που σε κάθε μου επιστροφή βλέπω σημάδια αυξανόμενης ωριμότητας. Υπάρχει μια ισχυρή δεξαμενή ταλέντου γύρω από το engineering, το design, το marketing και την επιχειρηματικότητα και τους βλέπω να καταπιάνονται με πιο πρακτικές μορφές project, που είναι καταλληλότερες για την τοπική αγορά. Νομίζω πως αυτό είναι υγιές. Η Αθήνα δεν είναι το Palo Alto και δεν χρειάζεται να είναι. Έκανα mentoring για έναν αριθμό νεοφυών εταιρειών από το Orange Grove και, όπως στην Silicon Valley, οι startups έχουν ρίσκο και οι περισσότερες θα αποτύχουν. Εντούτοις, με τον χρόνο, οι άνθρωποι που επιμένουν σε αυτό και συνεχίζουν την προσπάθεια τους σίγουρα πετυχαίνουν.
Ποια είναι τα «συστατικά» που πρέπει να έχει μια εφαρμογή, που έχει αναπτυχθεί σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, για να πετύχει και να ξεχωρίσει σε διεθνές επίπεδο;
Τα ίδια όπως και οπουδήποτε αλλού. Το πρωταρχικό είναι να αναγνωρίσεις μια πραγματική ανάγκη ή μια νέα ευκαιρία στην αγορά. Μετά, χρειάζεσαι να διαθέσεις κάτι νωρίς, με τα μειονεκτήματα του, έτσι ώστε να πάρεις feedback από τον πραγματικό κόσμο. Από εκεί, είναι θέμα επανάληψης, έως ότου βρεις κατάλληλο προϊόν και αγορά. Ένα πλεονέκτημα που σημειώνουν οι άνθρωποι για το θέμα της εργασίας από την Αθήνα είναι πως όταν μπορείς να δημιουργήσεις κάτι υπό αυτές τις δύσκολες συνθήκες, είσαι αποδεδειγμένα πιο δυνατός από τον μέσο όρο.
Υπάρχουν δύο εταιρείες του Orange Grove που με εντυπωσιάζουν. Η Clio Muse και η Join Cargo. Είναι και οι δύο κατάλληλες για την Ελλάδα, όσον αφορά στο ότι οι τομείς τους, ο πολιτιστικός τουρισμός και η ενοποίηση φορτίου αντίστοιχα, είναι ευκαιρίες που υπάρχουν παντού. Αυτές οι εταιρείες είναι στο σωστό δρόμο στο ότι εξυπηρετούν βαθιά τους πελάτες τους και αποκτούν δεσπόζουσα θέση στην Ελλάδα, η οποία μπορεί αργότερα να εφαρμοστεί σε άλλα μέρη.
Όταν μπορείς να δημιουργήσεις κάτι υπό αυτές τις δύσκολες συνθήκες, είσαι αποδεδειγμένα πιο δυνατός από τον μέσο όρο
Υπάρχουν σημαντικές διαφορές και ομοιότητες μεταξύ των ΗΠΑ και της Ευρώπης, όσον αφορά στον τρόπο που οι startups λειτουργούν και προσπαθούν για την επιτυχία;
Υπήρχε πρόσφατα μια ιστορία στο εξώφυλλο του Economist η οποία αφορούσε στους τρόπους με τους οποίους η Silicon Valley έγινε θύμα της δικής της επιτυχίας. Ήταν απολύτως σωστό. Υπάρχει τόσο χρήμα από venture capital που τροφοδοτεί απίστευτα υψηλές αποτιμήσεις και αυτό με τη σειρά του απίστευτα υψηλά κόστη για το επιχειρείν. Αυτή η πραγματικότητα εξαναγκάζει τις startups στην Silicon Valley να είναι όλες τύπου «moonshot». Οι μικρότερες δεξαμενές ιδιωτικών επιχειρηματικών κεφαλαίων στην Ευρώπη προτιμούν μικρότερους, πιο πρακτικούς τύπους νεοσύστατων επιχειρήσεων. Η ευκαιρία για τις startup «σκηνές» στην Ευρώπη είναι να συνδυάσουν τις καλύτερες πτυχές της Silicon Valley (για παράδειγμα την διάθεση για ρίσκο και την ικανότητα να αποτυγχάνεις και να ξεκινάς από την αρχή) με εκείνες από την Ευρώπη (πχ την προσιτή δημόσια εκπαίδευση και το άθικτο κοινωνικό συμβόλαιο) έτσι ώστε να παρέχουν μια αποδεκτή διαδρομή καριέρας για τη νεότερη γενιά.
Ποια είναι τα συχνότερα λάθη που συνήθως κάνει μια startup στα πρώτα της βήματα και ποια η συμβουλή σας;
Το νούμερο ένα λάθος που έχω δει και έχω κάνει και εγώ ο ίδιος, είναι να περιμένεις πάρα πολύ για να διαθέσεις ένα προϊόν. Υπάρχει μια τάση χειρισμού ενός προϊόντος λογισμικού όπως συμβαίνει με μια ταινία ή μια παράσταση στο Broadway, η οποία θα «κυοφορείται» για πολύ χρόνο πριν κυκλοφορήσει. Πρέπει να επικεντρώνεις σε μια ιδέα που μπορεί να περιγραφεί σε μια πρόταση μεγέθους ενός tweet και μετά να κάνεις τις πρώτες σου προσπάθειες στα χέρια ανθρώπων. Το feedback θα είναι βάναυσο, αλλά πρέπει να το δεχθείς και να προσαρμοστείς. Δεν μπορείς να φτάσεις στο «φοβερό» εάν δεν περάσεις πρώτα από το «χάλια».
Ποιες είναι οι βασικές αρχές και στόχοι σας στην ανάπτυξη ενός mobile user interface;
Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τις φορητές συσκευές τους για δύο βασικούς λόγους: την ανάκτηση πληροφοριών και την πρόληψη της βαρεμάρας. Το καλύτερο λογισμικό εκμεταλλεύεται όλες τις συναφείς πληροφορίες που είναι διαθέσιμες (όπως για παράδειγμα την ώρα, την τοποθεσία κτλ) για να παρέχει την κατάλληλη «δόση» πληροφορίας ή ψυχαγωγίας στην κατάλληλη στιγμή.
Σε σύγκριση με τους υπολογιστές και τις τηλεοράσεις, είναι σημαντικός ο αριθμός των χρηστών που προτιμούν να βλέπουν Netflix σε μια φορητή συσκευή;
Σε πολλά μέρη του κόσμου, το smartphone είναι ο υπολογιστής και η τηλεόραση σου. Αλλά ακόμη και εκεί όπου το smartphone είναι μια από τις πολλές ηλεκτρονικές συσκευές που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι, αυτό είναι πάντα μαζί τους. Ως αποτέλεσμα, υπάρχουν ενδιαφέρουσες ευκαιρίες για την παροχή νέων χρηστικών εμπειριών ανακάλυψης και διάθεσης περιεχομένου που είναι καλά προσαρμοσμένο για τους χρήστες mobile.
Κατά την γνώμη σας, σε ποιους τομείς μπορούμε να περιμένουμε τον σημαντικότερο ανταγωνισμό και καινοτομία μέσα στα επόμενα χρόνια;
Υπάρχουν τεράστιες ευκαιρίες στους τομείς της υγείας και της ευεξίας. Έχουμε μαζί μας όλη αυτήν την υπολογιστική ισχύ και τη συνδεσιμότητα, στις τσέπες μας και στους καρπούς μας. Νομίζω πως μόλις αρχίσαμε να «ξύνουμε» την επιφάνεια των εργαλείων που θα μας βοηθήσουν να οδηγηθούμε σε μια υγιέστερη ζωή, με κάποια από τα σημαντικότερα να αποτελούνεκείνα που θα μας σηκώνουν από τον καναπέ μας!
Σχόλια